Caro Emerald maakt zelfstandige oversteek naar VS

woensdag 22 augustus 2012 - 16:24

Caro Emerald gaat de oversteek maken naar de Verenigde Staten. Daarvoor heeft het Grandmono-team een uitgebreid do-it-yourself-plan opgesteld.

Dit meldt Bert Meyer, als onderdeel van het Grandmono-team verantwoordelijk voor de internationale exploitatie van Emerald, aan Entertainment Business. Grandmono, het bedrijf van Emerald en creatieve en zakelijke krachten David Schreurs en Jan van Wieringen, gaat het succesvolle debuutalbum Deleted Scenes From The Cutting Room Floor (ruim 1,2 miljoen keer verkocht in Europa) zelf lanceren in de VS. Dat wordt door Grandmono uitgevoerd door middel van het inhuren van diverse externe krachten. Het betekent tevens een forse investering van Grandmono van zo’n 200.000 euro.

Overigens wordt wel dezelfde strategie gevolgd: in eerste instantie wordt Back It Up naar de radio gebracht. Dat gaat nu gebeuren. Meyer: “Over vier weken weten we hoe de reactie is, de signalen zijn tot nu toe overwegend positief.” Voor deze eerste stap, waarbij uiteraard ook Deleted Scenes zowel fysiek als digitaal beschikbaar komt, is tot en met het eind van dit jaar uitgetrokken.

Via aggregator TuneCore (dat bijvoorbeeld distributie naar iTunes verzorgt) zijn sinds 2010 in de VS overigens al 14.000 albums en 50.000 losse tracks van Emerald verkocht. Meyer: “Zonder dat er ruchtbaarheid aan is gegeven en terwijl het album er dus niet officieel uit is. Dat op zich is al een bijzonder bemoedigend voorteken.”

Volgens Meyer is de Amerikaanse markt er perfect op ingericht dat indielabels alles zelf kunnen invullen, waarbij diensten kunnen worden ingehuurd op het gebied van promotie, marketing, pr en distributie. Om Grandmono hierbij te ondersteunen is de hulp ingeroepen van Magic Beam Entertainment van Nina Bueti. Meyer: “Zij heeft het plan om Emerald te lanceren tot in het kleinste detail uitgewerkt. Bueti stuurt en coördineert en rapporteert aan Grandmono.”

Naast Magic Beam zijn drie partijen nu bezig met de launch in de VS, zegt Meyer. “Rightway Music Group kun je zien als onze plugger. De media/radiowereld in de VS zit moeilijk in elkaar. Er zijn vijf formats, 14.000 radiostations en per format kost het 30.000 dollar om je muziek nationaal gehoord te laten krijgen.”

Naast Rightway is Girlilla Marketing ingeschakeld, vooral voor onlinemarketing en Shore Fire Media voor de pr. Meyer: “Ik denk dat dit voor een Nederlandse artiest niet alleen wat aanpak, maar ook gezien de investering betreft, nog nooit eerder is gedaan.”

In een volgende Entertainment Business, die eind september verschijnt, volgt meer over de start van Emerald in de VS.