Omzet dvd en Blu-ray sterk gedaald in 2012

woensdag 06 maart 2013 - 17:26

De omzet uit de verkoop van dvd’s en Blu-rays is vorig jaar sterk gedaald, ondanks een lichte groei in de afzet van Blu-ray-schijfjes. Tegenover deze daling staat een stijging van de online markt. Die groeide met bijna 36%. 

De totale omzet uit de verkoop van dvd’s en Blu-rays liep met ruim 18% terug, tot respectievelijk 179 miljoen euro en 36,9 miljoen euro. In 2011 daalde de markt met 8%.  Dat meldt de NVPI, de Nederlandse branche-organisatie voor de entertainmentindustrie.

De content die op dvd en Blu-ray wordt uitgebracht is grofweg in twee segmenten in te delen: speelfilms en televisieseries. Het is met name de verkoop van speelfilms die sterk is teruggelopen. In totaal werden er bijna drie miljoen films minder verkocht in vergelijking tot 2011. Het aantal titels dat meer dan honderdduizend keer over de toonbank ging, daalde van vijf in 2011 naar twee in 2012.

De daling wordt veroorzaakt door onder meer het dalende aantal verkooppunten. Een andere belangrijke oorzaak is de stijgende populariteit van video-on-demand, Aanbieders als Ziggo, KPN en UPC zagen in 2012 het aantal gebruikers én de consumptie groeien van hun vod-diensten.