Een derde van Nederland maakt gebruik van vod

donderdag 26 juni 2014 - 12:46

In Nederland maakt ruim een derde van de bevolking gebruik van een of meerdere video-on-demand-diensten. Dit blijkt uit het onderzoek GfK Trends in Digitale Media & Entertainment.

Vod is met name populair in de leeftijdsgroep 18-34. 34 procent van de respondenten in die categorie maakt gebruik van video-on-demand. Het GfK-onderzoek wijst verder uit dat de televisie met 74 procent het meest gebruikte apparaat is om vod op te bekijken. Bijna de helft van de bekeken films zijn afkomstig uit een abonnementsvorm terwijl dit voor series al op ruim 80 procent ligt. Zogenaamde ‘all you can eat’-abonnementen dragen hiertoe bij.

Het percentage Nederlanders dat muziekstreamingdiensten gebruikt is hetzelfde als wat film betreft: 33 procent. Ook hier geldt dat met name de populariteit onder jongeren (13-17 jaar) groot is; 60 procent gebruikt muziekstreamingdiensten. Laptop en smartphone worden het meest gebruikt voor het streamen van muziek. De groei van streaming is dusdanig dat inmiddels meer gebruikers streamen dan tegen betaling downloaden.

Het onderzoek besteed ook aandacht aan sociale media. Facebook, Twitter en LinkedIn blijven qua bezoeken en posts stabiel. Instagram en Snapchat zijn met name populair onder de jongeren. In totaal heeft 12 procent van de Nederlanders een actief account op Instagram en 6 procent een actief account op Snapchat. Onder de 13-17 jarigen is dit respectievelijk 44 procent en 43 procent.  Facebook wordt door 87 procent van de jongeren actief gebruikt.

Het complete onderzoek GfK Trends in Digitale Media & Entertainment wordt vandaag uitgebracht. Deze werd uitgevoerd door GfK en bevat twee modules. Trends in Digitale Entertainment is uitgevoerd onder een steekproef van 1.002 gebruikers van video-on-demand en/of streaming muziek. Het onderzoek linkt het bezit en gebruik van connected devices aan digitale entertainmentcontent zoals vod, muziekstreaming en games.

Trends in Digitale Media is uitgevoerd door GfK in samenwerking met PMA en Magazines.nl. De steekproef bestaat uit 1.008 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruikmaken van internet en is representatief voor 13.060.000 internetters. Dit onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd en gaat in op het gebruik van mobiele devices in het algemeen, en specifiek voor het gebruik van media.