Nieuwe muziek-app Sleeve Music moet de wereld veroveren

woensdag 02 juli 2014 - 08:47

Sleeve Music moet dé artiesten-app worden. Muziek en informatie van sociale netwerken worden gebundeld in één overzicht. Oprichter en ceo Maarten-Jan Vermeulen wil met Sleeve de wereld veroveren. “Voor het einde van het jaar willen we meer dan een miljoen gebruikers hebben.”

Wat is Sleeve Music?
Maarten-Jan Vermeulen: "Sleeve Music is een app die inspeelt op de complete muziekbelevenis. Het is verkrijgbaar voor Windows en iOS. Naar verwachting verschijnt de Android-versie voor het einde van de zomer. Met Sleeve Music kun je nieuwe muziek ontdekken en beluisteren. Op basis van het gebruikersprofiel geeft Sleeve suggesties over artiesten en genres. De muziek komt van sociale diensten als Soundcloud en YouTube. Ook werken we samen met de muziekdienst MixRadio. Er zijn 32 miljoen tracks beschikbaar, die via Sleeve Music te beluisteren zijn. Dit alles wordt aangeboden in een strakke app die inspeelt op de beleving van de eindgebruiker."

Wat is het verdienmodel?
“Hoewel de officiële lancering vorige week plaatsvond, is Sleeve Music al sinds eind 2013 actief. Vanaf de start is het vooral veel investeren. Geen platte advertenties in deze app. Wij denken op een andere manier geld te kunnen verdienen. Het is voor bedrijven mogelijk om binnen Sleeve een eigen 'channel' te maken. Zij kunnen dan wereldwijd hun doelgroep bereiken.”

Hoeveel keer is Sleeve Music al gedownload?
“De app is wereldwijd al meer dan 150.000 keer gedownload, zonder heel veel marketing. Nu de officiële lancering is geweest en de bekendheid toeneemt, komen daar tussen de 5.000 en 10.000 downloads per dag bij. Onze insteek is vanaf het begin internationaal geweest. De top vijf-landen zijn Amerika, Brazilië, Engeland, Mexico en Duitsland. Nederland en België zijn nu nog relatief kleine markten voor Sleeve. Een paar duizend gebruikers. Wij denken dat dit aantal de komende maanden wel gaat veranderen. Zo staan er verschillende evenementen gepland, waaronder een bijzondere tijdens Amsterdam Dance Event. Ook staan wij op het punt om samen met een Nederlandse band en Nederlandse dj iets bijzonders te doen binnen Sleeve. Als laatste starten we deze zomer een grote mediacampagne, waarin we onder andere Nokia-telefoons gaan weggeven aan gebruikers. Ondanks onze internationale visie wordt de thuisbasis dus niet vergeten. Op internationaal gebied wordt Sleeve Music prominent getoond op de lokale versies van Microsofts digitale winkel Marketplace.”

'Een internationale doorbraak is relatief makkelijk te realiseren via Sleeve Music'


Waarom moeten platenmaatschappijen/artiesten zich bij Sleeve Music aansluiten?
“Een internationale doorbraak is vaak de ambitie van menig artiest en label. Als je op Sleeve Music staat, is dat relatief makkelijk te realiseren. Onze gebruikersgroep is internationaal en groeiende. Wij kunnen dus een belangrijke schakel in die ambitie zijn. Daarnaast zijn er ook andere voordelen. Zo kunnen we het met Sleeve voor nieuwe en bestaande artiesten makkelijker maken om muziek aan de man te brengen in landen waar streaming minder geaccepteerd is. Wij zijn aanwezig in landen waar diensten als Spotify niet aanwezig zijn. Het is de bedoeling dat gebruikers Sleeve Music gaan gebruiken voor hun muziekbehoeften.Labels die meedoen kunnen een Sleeve maken waarmee ze dan rechtstreeks die doelgroep aanspreken.”


Wat is de ambitie van Sleeve Music?
“Wat er nu aangeboden wordt in Sleeve Music is nog maar het begin. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wat te denken aan een concertagenda voor de artiesten, een streamingdienst of een downloadservice? Sleeve is een constant evoluerend platform. Onze ambitie is om het beste sociale platform te worden. Een service die integraal past in de muziekbelevenis van de gebruiker en artiest. Daar werkt iedereen hier hard aan. Wanneer dat gaat gebeuren? Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee. De eerste mijlpaal waar we naartoe werken is die van een miljoen downloads en het actief gebruikt worden van de app. Dat moet in het laatste kwartaal van het jaar haalbaar zijn. Daarna is 'the sky the limit'.”