Minder scherpe dalingen in entertainmentmarkt

donderdag 14 augustus 2014 - 11:16

In vergelijking met dezelfde drie maanden vorig jaar zijn de dalingen in de markten games, muziek en video minder scherp. Dat heeft vooral te maken met de nieuwe generatie gameconsoles, zo blijkt uit het GfK Retail Rapport Q2 2014.

"De entertainmentcijfers uit het tweede kwartaal van 2014 laten betere cijfers zien dan uit het eerste kwartaal van dit jaar", aldus Maikel Verhaaren, director retail en entertainment Benelux bij GfK over de entertainmentcijfers van het GfK Retail Rapport. Dat komt vooral door de lancering van de next-gen-consoles, de verkoop van games voor deze consoles en de toenemende populariteit van streaming.

De omzet uit de gameshardware plust met maar liefst 90 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar door de komst van de next-gen-consoles. De afgelopen maanden zijn er zo’n 26.000 meer consoles verkocht dan vorig jaar, een afzet van 74 procent. Portable consoles leveren echter flink in, zowel in omzet als in afzet daalt de markt met 50 procent.

De verkoopomzet van software daalt minder, maar ook nog steeds. Pc- (-39 procent) en portable (-44 procent) games zijn de grootste dalers, consolegames dalen slechts 0,2 procent. Qua omzet is wat betreft consolegames een behoorlijke stijging van 22 procent te zien. Watch Dogs is de best verkochte fysieke game. Opvallend is dat de top 10 best verkochte games in verantwoordelijk zijn voor ten minste de helft van de omzet in de top 50.

Zoals vorige week al bekend werd, stijgt muziekstreaming boven fysiek en downloads uit. De omzetdaling voor fysiek product is -24 procent. Het eerste kwartaal van 2014 was dit nog -32 procent. Dvd-muziek staat behoorlijk onder druk en levert ruim 47 procent omzet in. Albums zorgen voor de grootste omzet in fysiek: de totale omzet bedroeg 16,7 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2014.

33 procent van de Nederlanders maakt gebruik van een muziekstreamingdienst. Grootste populariteit is onder jongeren van 13 tot 17 jaar: 60 procent streamt. De laptop en smartphone worden hiervoor het meest gebruikt.

De dvd- en Blu-ray-verkoop daalt met 26 procent (vorige kwartaal 33 procent), waarvan dvd het hardst daalt. De Disney-film Frozen is de best verkochte dvd het tweede kwartaal. The Hobbit – Desolation Of Smaug is de best verkochte Blu-ray.

De populariteit rondom video-on-demand blijft stijgen, zo bleek al uit het rapport Trends in Digital Entertainment. Een derde van de Nederlanders maakt gebruik van video-on-demand. Vod is met name populair in de leeftijdsgroep 18-34. 45 procent van de respondenten in die categorie maakt er gebruik van. Door deze ontwikkeling bestaat de helft van de cijfers uit het videolandschap uit digitaal.