Nederlandse VJ’s populair in het buitenland

donderdag 19 maart 2015 - 13:10

Nederlandse Video Jockey’s worden steeds populairder in het buitenland. Dat zegt Veejays.com, een van de grootste bemiddelaars voor VJ’s. Vooral in Noord- en Zuid-Amerika is de vraag naar Nederlandse VJ’s groot.

Veejays.com meldt dat zijn omzet inmiddels voor 50 procent uit het buitenland komt. Dit was vijf jaar geleden nog 20 procent. Volgens de bemiddelaar is de populariteit vooral te danken aan de hoge kwaliteit en creativiteit van de Nederlandse VJ’s.

Sleutelrol
Vooral in de VS en Zuid-Amerika is de vraag naar VJ’s enorm toegenomen, met name voor concerten, festivals, tv-shows en grote internationale sportevenementen. Topartiesten als Beyonce, Stromae en Madonna en grote festivals zoals Mysteryland leunen steeds vaker op grote en indrukwekkende videodecors. De VJ krijgt daarmee een sleutelrol in de beleving. Volgens Vejays.com doet Nederland het internationaal erg goed. Dit komt ook door het succes van Nederlandse dance als exportproduct in het algemeen en van DJ’s als Afrojack en Hardwell.

Musea
Een VJ ontwerpt showanimaties en videomontages die tijdens shows meestal live worden gemixt en geregisseerd en op grote schermen worden getoond. Met name dancefestivals worden opgeluisterd door video, maar ook bij shows als De Vrienden van Amstel Live en op tv bij onder meer De Wereld Draait Door zijn VJ’s actief. Zelfs in veel musea wordt tegenwoordig video-art ingezet.