Nederlandstalige streamingdienst HitsNL gelanceerd

donderdag 19 november 2015 - 14:01

In poppodium De Vorstin in Hilversum is vandaag de nieuwe Nederlandstalige streamingdienst HitsNL gelanceerd. De dienst geeft gebruikers voor een vast bedrag van € 3,99 per maand onbeperkt toegang tot een vrijwel compleet aanbod aan Nederlandstalig repertoire.

HitsNL is voortgekomen vanuit de diverse in Nederlandstalig repertoire gespecialiseerde muziekmaatschappijen. De dienst heeft dan ook de Nederlandstalige catalogi van vrijwel alle labels aan boord. Er wordt muzikaal geen onderscheid gemaakt tussen Hollands repertoire of nederpop, dan wel Nederlandstalige hiphop of andere genres. Criterium is dat het repertoire in de Nederlandse taal wordt gebracht. "Van Jannes tot De Jeugd van Tegenwoordig", aldus Tom Peters namens de initiatiefnemers.

Doordat de dienst een afgebakend aanbod heeft, kan de abonnementsprijs laag worden gehouden. De dienst heeft daarom geen freemium-model, wel is de eerste maand een proefmaand. De app is beschikbaar voor alle mobiele platforms, en ook een webbased versie voor computergebruik is ontwikkeld. Om het betaalproces zo makkelijk mogelijk te houden, kunnen consumenten via alle reguliere bankbetalingen het abonnementsgeld voldoen. Om het streaminggebruik in Nederland een impuls te geven, steunt HitsNL voor een groot deel op diverse Nederlandstalige artiesten, die worden gevraagd om playlists te maken en die via social media te delen. Daarnaast wordt er een mediacampagne gelanceerd met partner RADIONL.

"Met de dienst willen we de zichtbaarheid van Nederlandstalige artiesten op streaminggebied verhogen", zegt Peters. "Op een eigen platform kunnen de liefhebbers van Nederlandstalig repertoire zonder moeite vinden waar ze naar op zoek zijn. De komende maanden gaan we enorm bouwen aan de naamsbekendheid, onder meer door met voorgeprogrammeerde playlists rondom thema's te gaan werken, zoals kerst en de jaarwisseling, en dagen als Valentijnsdag of Moederdag. We beseffen dat het een enorme uitdaging wordt om publiek te gaan bereiken dat nog onbekend is met streaming, maar hebben er vertrouwen in dat dit, zeker met steun van de diverse artiesten, gaat lukken. Onderzoek van GfK heeft uitgewezen dat zo'n 13 procent van de Nederlanders alleen interesse heeft in Nederlandstalige muziek. Ander onderzoek toont aan dat over een aantal jaar 10 tot 11 miljoen Nederlanders van een streamingdienst gebruikmaken. Reken maar uit wat de potentiële gebruikersgroep in dat geval is."

In het volgende nummer van Entertainment Business, dat begin december verschijnt, staat een uitgebreid artikel over de nieuwe dienst HitsNL.