Interview Tino Martin: ‘Dit is wat Nederland nodig heeft’

maandag 02 januari 2017 - 12:34

In mei van dit jaar verkocht Tino Martin de Heineken Music Hall uit. En in 2017 is de Ziggo Dome aan de beurt. Tino Martin en zijn manager Johnny Sap over ambities, volkse muziek en de galashows van weleer. “Tino is de eerste volkszanger die op eigen kracht de Ziggo probeert vol te krijgen.”

2016 was het jaar waarin niemand meer om de Haagse volkszanger Tino Martin heen kon. In maart nam hij een Edison in de categorie Volksmuziek in ontvangst voor zijn debuutalbum Jij Liet Me Vallen en op 28 mei stond hij in een uitverkochte Heineken Music Hall. In 2017 komt de 32-jarige Tino Martin niet alleen met een nieuw album, maar heeft hij ook zijn zinnen gezet op de Ziggo Dome. Op 10 juni hoopt hij de Amsterdamse zaal uit te verkopen, onder de noemer ‘Het concert van mijn dromen XL’.

Hoe is het idee ontstaan om in de Ziggo Dome op te treden?
Johnny Sap: “Toen we aankondigden dat Tino Martin in mei in de Heineken Music Hall zou staan, waren we van plan om zo’n vijf maanden uit te trekken om de kaartjes aan de man te brengen. Het concert was echter al na twee maanden uitverkocht. Er was zo veel vraag dat we de HMH makkelijk een aantal avonden achter elkaar hadden kunnen vullen. Toen dachten we al: volgend jaar gaan we voor de Ziggo Dome. Dat is echt heel speciaal. Tino Martin is de eerste volkszanger die op eigen kracht de Ziggo probeert vol te krijgen.”

Tino Martin: “Bijzonder is dat we de HMH hebben uitverkocht puur dankzij onze Facebookpagina. We hebben geen pr-campagne, billboards of iets dergelijks ingezet. Ik heb een grote fanbase. Daarnaast ben ik het bewijs dat het ook anders kan. Als je goede muziek maakt en oprecht bent, dan zien mensen dat en krijg je hun steun.”

In de HMH passen zo’n 6000 bezoekers, terwijl de Ziggo Dome een capaciteit heeft van 17.000 – een aanzienlijke schaalvergroting dus. Wat kunnen de bezoekers verwachten?
Johnny Sap: “Vroeger had je van die groots opgezette, smaakvolle shows. Denk bijvoorbeeld aan Lee Towers en zijn Gala Of The Year, of de avondvullende shows van André Hazes. Dat heb je bijna niet meer. Tegenwoordig moet het allemaal non-stop feest zijn. Wij proberen dat gevoel van vroeger, die complete ervaring terug te brengen. Dit is waar Nederland op zit te wachten. Of ik al enkele gasten bekend kan maken? Nee, en die zullen we ook pas laat wereldkundig maken. Dit draait om Tino.”

Tino Martin: “Wij geven een serieuze show. Bezoekers hoeven zich niet raar uit te dossen of een gek hoedje te dragen. Bij ons geen sprookjesthema of danseressen in verenkostuums. Ik trek ook geen uitbundig glitterpak aan; dat is niet wat ik ben. Mensen houden van mooie liedjes, met inhoud. Toen ik in 2013 mijn eerste single Doe Wat Je Wil uitbracht, zeiden mensen: ‘Leuk nummer, maar is het niet verstandiger om met wat vlotters te komen?’ Nee, vonden wij. En gelukkig pakte onze beslissing goed uit. In de Ziggo Dome zullen vanzelfsprekend de nodige ballads de revue passeren, maar wees gerust: daarna gaat het gas er weer op.”

Je ambities liegen er niet om.
Tino Marin: “Mijn eerste optreden gaf ik op feestjes in de strandtent van mijn oom en tante. Die oom en tante zijn inmiddels niet meer bij elkaar en die strandtent bestaat niet meer, maar mijn muzikale ambities zijn gebleven en alleen maar gegroeid. Dit concert in de Ziggo is extreem belangrijk voor mij. Het is ook niet de vraag óf het vol komt, maar wanneer het vol komt. Grote woorden, ja. Ik moet daar misschien ook wel een beetje mee oppassen. Mensen roepen snel: ‘Die jongen heeft het te hoog in zijn bol.’ Dit is echter een weloverwogen beslissing. Ik ben redelijk nuchter. Ik heb nu weliswaar landelijk succes, maar optreden doe ik al vijftien jaar – alleen de zalen zijn groter geworden.”

Dit jaar de HMH, volgend jaar de Ziggo Dome – what’s next?
Tino Martin: “Mensen denken dat ik nu trapsgewijs kan groeien, dat ik aan het einde van het concert in de Ziggo roep: ‘Tot volgend jaar in de ArenA!’ Maar zo eenvoudig gaat dat niet; een stadion als de ArenA is echt heel andere koek. Dat zijn zulke grote shows. Daar moeten we de komende jaren hard aan werken. Maar ik geef het eerlijk toe: de ambitie is er. Welke artiest droomt daar nu niet van? Wat ik dan wel ga zeggen? Ik zeg gewoon: ‘Tot volgend jaar!’ En dan hoop ik ergens anders een mooi concert te geven. In Rotterdam Ahoy bijvoorbeeld. Je moet blijven verrassen en jezelf als artiest constant vernieuwen.”

Begin dit jaar won je een Edison in de categorie Volksmuziek. Voelde dat als een erkenning?
Tino Martin: “Ja, enorm. Die Edison heeft zeker deuren geopend. Je merkt dat de media het lang hebben aangekeken, maar nu niet langer om me heen kunnen. Mijn nieuwe single Later Als Ik Groter Ben wordt landelijk opgepakt door onder meer Radio 538 en 100% NL. Ik ben blij dat ik die steun krijg, maar daar heb ik natuurlijk wel jaren voor moeten knokken. En laten we reëel zijn: de Ziggo Dome krijg je niet vol met wat Facebookberichten – dus het is super dat de media nu wél aandacht aan mijn muziek besteden.”

Het complete interview met Tino Martin is te vinden in het december/januari-nummer van EB Live, dat onlangs is verschenen.

Tino Martin in vogelvlucht
2000 - Tino Martin wint op 16-jarige leeftijd de Scheveningse Talentenjacht.
2002 - Finalist van Hennie Huismans Soundmix Show met een nummer van René Froger.
2009 - Uitverkochte optredens met live-orkest in het Concertgebouw Den Haag en Het Paard van Troje.
2013 - Tekent meerjarig platencontract bij Studio One.
2015 - Kandidaat in SBS6-programma Bloed, Zweet & Tranen. Staat tweemaal in een uitverkochte Schouwburg van Amstelveen. Debuutalbum Jij Liet Me Vallen verschijnt.
2016 - Uitverkochte Heineken Music Hall. Tino wint een Edison voor zijn debuutalbum en een Koos Albert-Award (beste single) voor Toch Zal Ik Altijd Aan Je Denken. Release van live-album en -dvd Het Concert Van Mijn Dromen – Live in HMH.