Interview: Impact Eurosonic Noorderslag blijft groeien

woensdag 11 januari 2017 - 11:51

De 2017-editie van Eurosonic Noorderslag is vandaag gestart. Er worden ruim 42.000 bezoekers uit zo’n 43 landen in Groningen verwacht, waaronder ruim 4.000 professionals uit de muziekindustrie. Het programma is aanzienlijk uitgebreid en de impact van het evenement wordt elk jaar groter.

“De impact wordt groter, omdat Europa steeds kleiner wordt”, stelt Peter Smidt, creatief directeur van Eurosonic Noorderslag. “Waar bands uit Nederland in het verleden eerst in eigen land keken hoe ze daar hun carrière konden vormgeven, is de perceptie verschoven en kijkt men nu waar de muziek voet aan de grond kan krijgen. Die ontwikkeling zie je in heel Europa gebeuren. Ons belangrijkste doel blijft het versterken van de Europese popsector en de promotie van Europese popmuziek op Eurosonic, en in het bijzonder de Nederlandse tijdens Noorderslag. Dat blijft belangrijk. Lange tijd is het zo geweest dat het livecircuit werd gedomineerd door wat er uit de Verenigde Staten of uit het Verenigd Koninkrijk kwam. Het is niet gezond om daar een volledige industrie op te bouwen; een betere circulatie van Europees talent was – en is – noodzakelijk. We kunnen na ruim twintig jaar Eurosonic in ieder geval wel stellen dat het publiek op brede schaal steeds meer open is gaan staan voor Europese bands en artiesten. En dat is alleen maar toe te juichen.”

Meerdere lagen
Die grotere belangstelling voor Europese artiesten is duidelijk aantoonbaar. Het sinds 2003 lopende, vanuit Eurosonic Noorderslag gelanceerde European Talent Exchange Programme (ETEP) is succes-vol, met 2016 als voorlopig topjaar: het afgelopen festivalseizoen trokken 404 shows van 148 verschillende artiesten uit 27 Europese landen door Europa. Sinds de start van het programma hebben er 3091 shows van 1082 artiesten op 100 ETEP-festivals plaatsgevonden – nieuwe Europese acts die op deze manier in een vroeg stadium van hun carrière geholpen werden. 

Smidt: “Daar zijn we enorm trots op. Het zijn initiatieven als deze die bij festivalorganisatoren door heel Europa de ogen hebben geopend voor talent uit landen waar men normaliter niet zou kijken. Vanuit eenzelfde gedachte werken we nu ook verder met de European Border Breakers Charts, de hitlijst die is voortgekomen uit de European Border Breakers Awards. Ook daarvan zien we het effect op meerdere fronten. Boekers zien welke acts internationaal ‘up and coming’ zijn, media worden op muziek gewezen die ze anders wellicht hadden gemist. Maar we zien ook dat bands juist door deze lijst inzichtelijk krijgen welke muziekstromingen er waar in Europa populair zijn, zodat ze daar hun pijlen op kunnen richten. Het zijn dergelijke effecten op meerdere niveaus waar we continu naar op zoek zijn.”

Stempel van goedkeuring
Ook bij Nederlandse artiesten is de mindset veranderd. Smidt ziet het alleen al aan de acts die zich aanmelden voor Eurosonic. “De insteek is anders; in het verleden wilde men spelen en hoopte men dat er iemand in de zaal stond om hen op te pikken. Inmiddels is de professionaliteit enorm toegenomen; dat kan ook niet anders, in een wereld waarin Nederlandse bands inmiddels de Ziggo Dome uitverkopen. Die bands hebben de lat hoog gelegd en tonen dat je er niet komt met een ‘we zien wel waar het schip strandt’-benadering. Zodoende hebben bands die zich nu aanmelden vaak al vastomlijnde plannen, waarbinnen een show op Eurosonic onderdeel is van een breder geheel. En vaak heeft men al een Engelse agent. Die verandering heeft zich de afgelopen jaren voltrokken en is zeker zichtbaar.” 

Een daaraan parallel lopende ontwikkeling is het feit dat festivalorganisatoren een plek op Eurosonic Noorderslag steeds meer als een ‘stempel van goedkeuring’ zijn gaan beschouwen. Festivalprogramma’s worden steeds vroeger ingevuld, en een aangekondigd optreden op Eurosonic of Noorderslag kan al voldoende zijn om geboekt te worden. “Die berichten bereiken ons ook”, aldus Smidt. “Maar vergis je niet, het overgrote deel van de bands dat naar aanleiding van Eurosonic Noorderslag wordt geboekt, wordt pas na een geslaagd optreden binnengehaald. Dat blijft nog altijd de basis, maar dat maakt ook dat optreden in Groningen voor steeds meer bands als zeer belangrijk wordt gezien. Ieder jaar dienen zich weer meer bands aan. Voor ons een luxepositie, absoluut. Als we die acts allemaal een podium zouden geven, konden we een festival van twee weken organiseren. Er moeten dus keuzes worden gemaakt om zo tot het beste en meest uitgebalanceerde programma te komen.”

Banden aanhalen
Eurosonic kiest jaarlijks een focusland, waarop een belangrijk deel van het programma gericht is. Dit jaar is dat Portugal. “Een land dat om meerdere redenen interessant is”, aldus Smidt. “Enerzijds omdat het nog behoorlijk onbekend is. Mensen kennen Portugal als vakantieland, maar hebben geen idee dat het cultureel enorm aan het bloeien is, met een zeer divers muzikaal aanbod. Anderzijds heb je er ook het festivalklimaat. Hier in Nederland vinden we dat er zo veel festivals in België zijn, maar dat valt in het niets als je het afzet tegen het aantal evenementen in Portugal. Dat maakt het dus ook een heel interessant land voor bands die willen spelen. Wij willen beide elementen dit jaar benadrukken.” 

De afgelopen jaren heeft Eurosonic Noorderslag zich duidelijk gericht op Oost-Europese landen, onder meer met het Central Eastern European Talent Exchange Programme (CEETEP). Portugal markeert de start van een focus zuidwaarts. “We hebben met prima resultaten de Oost- en West-Europese sector bijeengebracht. Dat balletje rolt nu goed. Iets vergelijkbaars als CEETEP opzetten voor Zuid-Europese landen wordt heel lastig. Daar zijn de afstanden te groot voor en de cultuurverschillen toch wat aan de grote kant. Het is echter absoluut een ambitie om de verbinding met Zuid-Europa de komende jaren op een soort-gelijke manier sterker te maken.” 

Talentontwikkeling
Naast het festival annex showcaseprogramma zijn voor de professionele bezoekers van Eurosonic Noorderslag de panels tijdens het conferentieprogramma van groot belang. Sinds jaren vormen de panels in de Oosterpoort het ijkpunt van de stand van zaken in de muziekwereld – al wordt die wereld steeds breder getrokken en start het ooit tweedaagse programma nu al op woensdag. Smidt noemt het programma dit jaar ‘packed’, en dat is nog een understatement. Er is meer te missen dan bij te wonen. “Dat maakt het echter ook interessant, omdat op deze manier vrijwel iedere professionele bezoeker een op maat gemaakt programma kan samenstellen”, aldus Smidt. 

De creatief directeur verwacht veel van de resultaten van het onderzoek dat vanuit het ministerie van OCW is gedaan naar de rol van de diverse podia in talentontwikkeling. Smidt: “Dat onderzoek neemt een belangrijke plek in op de vrijdag van de Eurosonic Noorderslag-conferentie. Er staan ook diverse vervolgsessies op het programma waarin wordt nagepraat over de resultaten. Op die manier brengen we verdieping aan in de diverse onderdelen. Ik verwacht ook veel van het panel vanuit Music Cities Events, dat in feite op hetzelfde thema voortborduurt, maar dan internationaal. Hoe wordt op gemeentelijk niveau omgegaan met de muziek die uit een stad voortkomt? Hoe wordt beleid op festivals en evenementen gemaakt? Omdat hierin diverse internationale steden met elk hun eigen beleid naar voren komen, denk ik dat dit heel inspirerend kan worden.”

Toekomstmuziek
Techniek speelt een steeds belangrijkere rol in de muziekwereld. Uiteraard is Buma Music Meets Tech, dat zich richt op de laatste ontwikkelingen op het gebied van muziek en technologie en de presentaties van innovaties door start-ups, weer onderdeel van Eurosonic Noorderslag. “Waar we heel trots op zijn, is dat South by Southwest-topman Todd Hansen hierbij een belangrijke rol gaat spelen. Hij maakt deel uit van de verschillende pitch- en presentatieprogramma’s van Buma Music Meets Tech, maar geeft daarnaast ook een keynote over de technische ontwikkelingen en trends die dit jaar op South by Southwest gepresenteerd gaan worden. We verwachten dat de zaal voor die keynote uit zal puilen.”

Op zaterdag wordt eveneens naar de toekomst gekeken, maar dan die van de media. “Dat doen we onder de vlag Future Of Media, in samenwerking met de VPRO. Niet alleen het muzikale landschap verandert, ook de rol van de media is aan veranderingen onderhevig. Op dat gebied wordt Europa ook steeds kleiner, maar wordt het tegelijk ook steeds lastiger om exact de juiste doelgroep te vangen via de vele media die er zijn. Door middel van panels en een keynote van Chris Price van de BBC wordt dit besproken.”

Ultieme vorm
De European Production Innovation Conference & Fair (EPIC) heeft vorig jaar een definitieve plek gevonden in het nabijgelegen Hampshire Hotel (op slechts twee minuten lopen van de Oosterpoort). Het wordt dit jaar verder uitgebreid. Smidt: “EPIC is de conferentie voor producenten, producers, organisatoren, technici, locatieverstrekkers en leveranciers binnen de evenementenindustrie, en dat is een heel specifieke groep bezoekers. Op deze manier hebben we de ultieme vorm gevonden om de vele festivals die in Groningen aanwezig zijn te bedienen, maar hebben we ook een nieuw groep bezoekers aangeboord. Dit jaar wordt het programma onder meer uitgebreid met samenwerkingen met Innofest, Open-House, SummerLabb en Beamlab. In samenwerking met tientallen start-ups zetten zij festivals in als ‘living labs’ voor uitdagingen op het gebied van onder andere veiligheid, water, voedsel, logistiek, licht, geluid, energie en afval. Daar gebeurt heel veel, en we verwachten dat EPIC dit jaar meer impact dan ooit zal hebben.” 

Eurosonic Noorderslag 2017
Eurosonic Noorderslag (11 t/m 14 januari 2017) geldt als het belangrijkste platform voor Europese muziek, met overdag een conferentieprogramma voor Europese muziekprofessionals en ’s avonds een showcasefestival, dat in het verleden al voor veel acts als springplank heeft gediend. Op het conferentieprogramma staan dit jaar (naast de genoemde programmaonderdelen) onder meer keynotes door Wim van Limpt (Buma/Stemra), Ossy Hoppe (de legendarische Duitse promotor), Sophie Crosby (Ticketmaster) en Peter van der Geer (Event Acoustics), en er is aandacht voor ‘de artiest als ondernemer’, ‘schrijven in opdracht’, online-verdienmodellen en het omgaan met en inzetten van data. Het volledige programma is te vinden op www.eurosonic-noorderslag.nl.