Interview Phil Tilli: ‘Bij Strengholt blijven we zoeken naar dé song’

maandag 09 januari 2017 - 10:28

De transitie die Strengholt Music Group heeft gemaakt van traditionele uitgever naar een dynamische fullservice muziekonderneming, heeft het afgelopen jaar zijn vruchten afgeworpen. Creative manager Phil Tilli: “Bij Strengholt blijven we zoeken naar dé song voor bepaalde artiesten en we faciliteren onze auteurs in alles om daarin te slagen.”

Strengholt Creative’s Radboud Miedema en Phil Tilli hebben, samen met General Manager Niels Pijpers en CCO Duco Jansen, in relatief korte tijd een sterke basis neergezet. Strengholt Music Group gaat als modern muziekbedrijf met korte lijnen tussen componisten en het creative team slagvaardig te werk. Voor 2017 is het voornaamste doel het consolideren van deze werkwijze en het optimaal gebruik maken van het talent dat door Strengholt wordt vertegenwoordigd.

“We heten creative managers en we leggen ook daadwerkelijk enorm de nadruk op het tweede deel uit die titel: management. Daar gaat veel tijd in zitten, je gaat nooit ‘uit’. Altijd luister je naar nieuwe muziek, altijd wil je dingen regelen voor de mensen met wie je werkt. Zelfs als ik bijvoorbeeld aan het sporten ben, sta ik op de loopband nog mails te versturen”, aldus Phil Tilli, die weet waar hij het over heeft, want naast zijn functie bij Strengholt runt hij zijn eigen managementbureau.

Vertrouwen
Om dusdanig intensief te kunnen werken, houdt Tilli het roster bewust beperkt. Hij benadrukt dat het belangrijk is om op een vertrouwensbasis met artiesten en auteurs te starten, alvorens over te gaan tot exclusieve overeenkomsten. Exclusieve deals, daar staat juist de nieuwe generatie vaak afwachtend tegenover. “De publishing verzorgen voor een componist is werk dat gebouwd is op vertrouwen. Het vertrouwen van de publisher in het talent dat hij tekent, het vertrouwen van de componist in het werk dat de publisher doet. Dat betekent dus in de aanloop naar een samenwerking dat je veel doet om dat vertrouwen op te bouwen. Advies geven, dingen regelen, meebouwen aan een carrière. Op die manier begint bij jonge artietsen en componisten ook veel meer te leven welk werk wij als uitgever verzetten, het laat zich dan ook niet in een middag uitleggen. Ik laat het liever zien. Die investering doe ik echter alleen in talent waarin ik écht geloof. We hebben niet de ambitie om per definitie heel veel mensen te tekenen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat we al enkele van ‘s lands beste songwriters in huis hebben. Het heeft geen zin om voor mindere kwaliteit te gaan dan wat we al hebben.”

Opvallende combinaties
Met die kwalitatief hoogstaande stal, wil Tilli een zo breed mogelijk palet aan liedjes realiseren. “Ik heb het al vaker gezegd, in dit vak gaat het om talent en goede songs, ongeacht de stijl waarin deze worden uitgevoerd. Bij Strengholt blijven we zoeken naar dé song voor bepaalde artiesten en we faciliteren onze auteurs in alles om daarin te slagen. Voor 2017 ligt de focus onder andere op het nieuwe album van Max Meser. De liedjes die ervoor zijn gecomponeerd zijn fantastisch en Andy Crofts, bekend uit Paul Wellers band, gaat het produceren. Ook verwachten we veel van de albums van Orange Grove, Inge van Calkar, The Elementary Penguins en Janieck.”

Van heel andere orde is de samenwerking met het door Strengholt beheerde Fabienne Music fonds, waar Tilli zich binnen de uitgeverij mede over ontfermt. Hierbinnen werken auteurs als Diederik Nomden en Remko Kühne aan liedjes voor artiesten als Tino Martin. “Ook van zijn album verwachten we dus veel. Het zijn combinaties die de auteurs en artiesten misschien zelf niet hadden opgezocht, maar het inspireert twee kanten op. Waardoor enorm goede liedjes ontstaan. Dat bijeenbrengen van werelden, dat is waar we bij Strengholt in geloven en ook de komende tijd de focus op houden.”

Meer over Strengholt Music Group in de special Eurosonic Noorderslag, die woensdag online komt.

Foto: André Dieterman