Eric Stuut over één jaar ’t Oor in Almere: ‘Ik heb mijn draai gevonden’

dinsdag 14 februari 2017 - 14:18

Eric Stuut nam in 2016 Platenhuis ’t Oor in Almere over van Gerard Endenburg. Aan de vooravond van het éénjarig jubileum blikt Stuut terug en neemt hij alvast een voorschot op de toekomst. “We heten nog geen Velvet, maar die ambitie is er wel, zeker als we een nieuw pand krijgen.”

Bijna twintig jaar lang stond Gerard Endenburg achter de kassa van ‘zijn’ Platenhuis ’t Oor. Toen de pensioengerechtigde leeftijd naderde, ging hij op zoek naar een opvolger. Die vond hij in een van zijn vaste klanten: Eric Stuut.

Heb je meteen ‘ja’ gezegd, toen Gerard je vroeg om ’t Oor over te nemen?
Eric Stuut: “Ik heb een verleden in retail en muziek, dus dit was een logische volgende stap. Ik ben ooit begonnen bij Free Record Shop in Apeldoorn en heb daarna als shopmanager in verschillende winkels gestaan. Na een tussenstop van een paar jaar bij muziekketen Studio Fox belandde ik bij de Virgin Megastore in Amsterdam; dat was een geweldige tijd. Daarna ging ik aan de slag als accountmanager bij Zomba en later bij Warner Music. Het grappige was dat ik toen ineens zowel zakelijk als privé over de vloer kwam bij ’t Oor. Na de reorganisatie bij Warner heb ik nog een jaar op de cd-afdeling van Media Markt gestaan. Met een stropdas om muziek verkopen werkte echter niet voor mij. Vervolgens stapte ik over naar Boekenvoordeel, dat de naam Free Record Shop kocht – de cirkel was weer rond. Drie jaar geleden benaderde Gerard mij of ik interesse had om ’t Oor Almere over te nemen. Ik heb daar heel lang over na-gedacht en uiteindelijk heb ik ja gezegd.”

Hoe kijk je terug op het eerste jaar als eigenaar?
“Als je zelf de baas bent, sta je anders in de race dan als werknemer. Iedere dag is spannend. Je weet nooit wat het brengt of oplevert. Terugkijkend durf ik te zeggen dat veel zaken meevielen en sommige  tegenvielen. Ik heb mijn draai gevonden. En het is natuurlijk ook fantastisch werk. Mijn klanten zijn zonder uitzondering muziekliefhebbers. Daarnaast komen er dankzij de populariteit van vinyl veel jongeren naar de winkel. Het eerste jaar is redelijk goed verlopen. Laat ik het zo zeggen: ik kan er een goed belegde boterham van eten. Maar van tevoren wist ik natuurlijk ook wel dat niemand in deze markt stapt om miljonair te worden.”

Jongeren komen bij je binnen voor vinyl. Kopen zij nieuw of tweedehands product?
“Jongeren hebben over het algemeen niet zo veel te besteden, dus de keuze laat zich raden. Maar de leeftijdscategorie vanaf negentien jaar heeft veel interesse in nieuw product, ondanks de prijs. Daar maak ik mij wel zorgen om. Doorgaans zijn platen veel te duur; ik hoop niet dat zo’n succesproduct zichzelf op den duur door de hoge prijsstelling kapot maakt. Voorbeelden zijn er genoeg, ik noem de laatste van de Red Hot Chili Peppers: daar moet je als consument bijna veertig euro voor betalen.
Ik kan me niet herinneren dat je vroeger zeventig gulden moest betalen voor een dubbelaar. Ook de prijs voor Blackstar van Bowie is veel te hoog, die moet je voor meer dan vijftig euro verkopen. Ik ben een groot Bowie-fan, maar voor die prijs koop ik de lp niet in. Als je het product leuker en vooral vriendelijker prijst, denk ik dat de markt nog groter kan worden.”

Je verkoopt ook nog steeds een hoop ‘ouderwetse’ cd’s?
“Er zijn dagen dat we meer vinyl verkopen dan cd’s. Maar het verkoopniveau van de cd is nog steeds zeer acceptabel. We blijven er dus nog wel mee doorgaan. We hebben 133 m2 tot onze beschikking, en daar staan ongeveer tienduizend cd’s, honderden lp’s en een handvol dvd’s en boeken. Het was eigenlijk de bedoeling om het dvd-aanbod af te bouwen; recent hebben we echter een prijsactie gedaan en die was erg succesvol.”

Is Platenhuis ’t Oor online actief?
“Natuurlijk zijn we op internet aanwezig. We verkopen speciale en moeilijk verkrijgbare producten via bol.com, Discogs en Marktplaats. We zijn op dit moment bezig met een nieuwe website, waar in de toekomst een selectie van ons aanbod te vinden moet zijn. Niet alles, want een bol.com is er al.”

Hoe zit het met de concurrentie in Almere?
“Hier schuin tegenover zit een Media Markt, maar die zie ik niet als concurrent. Deze vestiging stunt niet met cd-prijzen. Entertainment verkopen is dan ook niet meer hun business; er staan twee bakjes met lp’s met niet zo’n spannend assortiment en het aanbod aan cd’s is voor onze klanten ook niet echt interessant. Voor de rest zijn hier geen platenzaken. Dat gezegd hebbende, we zitten op de rand van het centrum en onderzoeken voorzichtig de mogelijkheden om te verhuizen naar een andere locatie. Je mist toch de aanloop van het winkelend publiek en andere passanten. We hangen er nog geen tijd aan, maar denken hier wel over na.”

Je bent onderdeel van de Velvet-groep. Die naam staat echter niet op de gevel.
“De samenwerking is prettig en maakt je als onafhankelijk ondernemer veel sterker. Je kunt gezamenlijke acties creëren en voorwaarden bedingen. We heten nog geen Velvet, maar die ambitie is er wel. Zeker als we in de toekomst een nieuw pand krijgen. We werken al met de bekende Velvet-tasjes en cadeauverpakkingen. Ik weet niet of de naam Platenhuis ’t Oor helemaal verdwijnt. Dat hoeft ook niet. In Alkmaar heeft Pop-Eye een mooie tussenoplossing gevonden door Velvet achter de naam te plakken en het embleem in de winkels zichtbaar te maken.”

Ben je al bezig met Record Store Day?
“De eerste band is geboekt. Ik denk dat iedere muziekverkoper uitkijkt naar die dag. In 2016 realiseerden wij op Record Store Day de hoogste omzet van het jaar. Ik hoop op prachtig weer, zodat de optredens lekker buiten kunnen plaatsvinden. Vorig jaar was het koud en moesten we het podium in de winkel zetten. Dat heeft volgens mij wel een beetje omzet gekost. Record Store Day had voor ons dus nog beter kunnen worden – laten we hopen dat dit jaar alles meezit!”