Zowel omzet als bezoekers Kinepolis met meer dan 7 procent gestegen

vrijdag 17 februari 2017 - 11:34

De Kinepolis Group heeft een naar eigen zeggen 'uitzonderlijk expansiejaar' achter de rug. Uit de jaarcijfers van de bioscoopketen blijkt dat de omzet in 2016 met 7,7 procent is toegenomen, en ook het aantal bezoekers steeg met 7,5 procent.

De stijging van het aantal bezoekers is vooral te danken aan de overnames in 2015 die voor het eerst voor een volledig jaar meetelden. Vorig jaar werden in Nederland drie nieuwe bioscopen geopend (Dordrecht, Breda, Utrecht), plus een in Spanje (Granada) en Frankrijk (Fenouillet). Daarnaast werd een bioscoop in Rouen (Frankrijk) overgenomen. Het totaal aantal bezoekers in 2016 kwam op 23,8 miljoen.

De totale opbrengsten namen toe met 7,7 procent tot 324,9 miljoen euro. Dat was vooral toe te schrijven aan de stijging van het bezoekcijfer, een hogere verkoop per bezoeker en de gestegen B2B- en vastgoedinkomsten. Ondanks de hogere opbrengst is de winst niet toegenomen. De courante winst daalde met 6,5 procent tot 40,4 miljoen euro door hogere afschrijvingen als gevolg van de expansie en een hogere effectieve belastingvoet.

"2016 was een moeilijk filmjaar, maar desondanks een succesvol Kinepolis-jaar", zegt CEO Eddy Duquenne in een verklaring. "Ondanks het magere filmaanbod en externe factoren zoals minder vakantiedagen in 2016 en het EK, hebben we degelijke resultaten neergezet. De commerciële en operationele efficiëntie van onze bestaande activiteiten nam verder toe. Daarnaast hebben we in 2016 belangrijke stappen gezet in de verdere uitvoering van onze expansiestrategie."