Interview: Just Entertainment wil mensen op elke wijze entertainen

woensdag 17 mei 2017 - 14:42

Just Entertainment is van alle markten thuis. 'Founding fathers' Alex Wächtler en Eric de Groot stortten zich veertien jaar geleden op de Nederlandse dvd-markt en hebben hun expertise in de afgelopen jaren op tal van gebieden uitgebreid. "Als iemand ons vraagt wat we doen, is het antwoord eigenlijk heel simpel: we entertain people, op welke wijze dan ook."

Wie een blik werpt op de jaarlijkse GfK-cijfers, kan enkel concluderen dat de dvd-markt nog steeds in zwaar weer verkeert. De consument is steeds moeilijker te verleiden om een film op dvd of Blu-ray aan te schaffen, en daarnaast is het aantal verkooppunten drastisch gedaald. Alex Wächtler en Eric de Groot van Just Entertainment zijn er echter 
heilig van overtuigd dat er voor iedereen nog goed geld te verdienen is binnen dit segment. Daarnaast hebben de twee inmiddels ook hun vleugels uitgeslagen naar 
andere markten.

Kansen
Veertien jaar geleden werden ze voor gek verklaard. Waarom zou je je begeven op de markt voor dvd's? Iedere speler was immers bekend, de kaarten waren geschud en de cijfers spraken boekdelen. Althans, dat was de heersende opvatting. "Dus niet", zegt Alex Wächtler. "We hebben de eerste jaren alleen maar dingen gedaan waar wij een goed gevoel bij hadden, waarbij we voortdurend hebben gedacht vanuit kansen. We hebben heus de plank wel eens misgeslagen, maar gelukkig zijn er ook veel dingen gelukt." De Groot vult aan: "Dat heeft ons de eerste twee jaar wel gevormd. We zijn heel lang heel klein gebleven. Er was dus alle ruimte om te experimenteren. Tot acht jaar geleden zaten we hier met tien mensen. Nu zijn het er hier zo'n dertig."

Digitale markt
Na zes jaar kwam het omslagpunt: het moment waarop ze dvd-distributeur Bridge kochten. "In één klap werden we door de markt gezien als serieuze speler die op meerdere fronten actief was. Normaliter verlies je dan de werkwijze waardoor je groot bent geworden. Wij hebben er altijd voor gestreden om die juist te behouden", aldus Wächtler. Maar het was toen wel direct duidelijk dat de focus niet enkel op het maken van dvd's moest blijven liggen. "We hebben in 2010 tegen elkaar gezegd dat we ons niet over zeven jaar moesten afvragen waarom er minder schijfjes werden verkocht. Destijds had iedereen het al over de beginnende digitale markt. Wij besloten dat we ons op die markt moesten voor-bereiden. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Als het heel goed met je gaat en je openstaat voor nieuwe dingen, dan komen er veel verleidingen op je pad. Die verleidingen hebben er in eerste instantie voor gezorgd dat we staan waar we nu staan, maar ook dat we twee turbulente jaren 
hebben doorgemaakt. We zijn een aantal keren door het ijs gezakt. Dan kun je óf bij de pakken neer gaan zitten en met de staart tussen je benen terugkeren naar datgene waar je groot mee bent geworden (lees: de dvd), óf je gaat er weer keihard tegenaan en knokt voor nieuw succes."

Het werd optie twee. Drie jaar geleden zette Just Entertainment een spellentak in de markt: Just Games. "Retailers vonden het een ambitieus plan, aangezien er binnen dit segment al veel concurrentie is, maar het heeft goed uitgepakt" vertelt De Groot. Dit jaar loopt de omzet uit het segment spellen gelijk op met de dvd-omzet. "Dat hadden we niet verwacht, en daar zijn we natuurlijk heel trots op. We proberen spellen in de markt te zetten waar de consument om vraagt. Wat natuurlijk ook helpt, zijn goede contacten met producenten en licentiegevers. In Nederland is Just Games in drie jaar tijd een gevestigde en succesvolle naam geworden. De volgende stap is internationaal. We hebben op de speelgoedbeurs in Neurenberg de eerste contacten hiervoor gelegd."

Gezonde aantallen
Ondanks deze ontwikkeling op spellen-gebied nemen de mannen nog geen afscheid van de vertrouwde dvd. "Dat is nog steeds een heel interessante markt", zegt Wächtler. "Het is een gegeven dat consumenten minder kopen en film in het winkelbeeld niet meer vanzelfsprekend is. Maar juist daarom kijken we verder dan traditionele retail. We proberen krantendeals te organiseren en zijn bezig met 
loterijen en grote organisaties. We doen er alles aan om een release breder de markt in te trekken en ervoor te zorgen dat de consument met het product in contact komt."


Ook De Groot is het geloof in de dvd nog niet kwijt. "Hoe je het ook wendt of keert, er zijn genoeg dvd's die hun weg vinden naar de consument. Denk aan titels als Planet Earth II, Narcos, Penoza, Klem, Buurman & Buurman en kwaliteitsseries van de BBC. Die hebben we allemaal groot in de markt gezet. Natuurlijk heb je het dan niet meer over de 100.000 units die je vroeger verkocht, maar het gaat nog altijd om gezonde aantallen met aantrekkelijke marges. Retailers die afscheid hebben genomen van deze productgroep, missen omzet."

Goede content
Wächtler en De Groot zijn echter wel rea-listisch. "In 2012 draaiden we zo'n 20 miljoen aan pure dvd-omzet", zegt De Groot. "Vorig jaar was dat rond de 8 miljoen euro. Natuurlijk is dat een heel fikse daling, maar je praat nog steeds over een substantieel 
bedrag. Je moet echter wel realistisch zijn. De bodem is weliswaar nog niet bereikt, maar hij is wel in zicht. De meters die nog gereserveerd zijn voor fysiek product zullen de komende jaren verder inkrimpen, maar voorlopig plukken we er nog de vruchten van. Er blijft altijd een consument die filmproduct wil vasthouden en daar geld voor over heeft. Wil je echter een speler van formaat blijven, dan moet je met goede content komen waarmee je het 
verschil kunt maken. Onze Nederlandse series en Planet Earth zijn daar een goed voorbeeld van."

Creatief ondernemen
Ondertussen zoeken de mannen hard naar nieuwe kanalen om hun producten te verkopen. "Dat is een constante zoektocht", legt Wächtler uit. "Het spreekt voor zich dat je je moet richten op plekken waar veel mensen komen, denk aan stations en supermarkten. Maar je moet wel goed bedenken wat je op welke plek aanbiedt. Want zeg nu zelf: geef jij een download cadeau aan een kind of op een verjaardag? Daarnaast moet je realistisch zijn over het prijspunt. De tijd dat we voor een nieuwe Buurman & Buurman twee tientjes konden vragen is voorbij. Doe je dat wel, dan verkoopt het niet. Zet je deze titel voor vijf euro in de markt, dan kun je volumes draaien. Je moet creatief blijven ondernemen en je niet laten sturen door allerlei negatieve berichten. Onze taak is om leuke content bij de consument te krijgen."

Vier pijlers
Just Entertainment richt zich inmiddels ook op tal van andere gebieden. Het bedrijf kent nu vier pijlers. Als eerste is dat entertainment in de breedste zin van het woord, van fysiek tot digitaal en van bioscoop-distributie tot productie. Daarnaast is er de groeiende spellentak. De derde pijler is de digitale zender ONS, die na een aanloopperiode met wat haperingen nu zeer winstgevend is. En de vierde pijler beslaat de overige activiteiten, zoals evenementen-
organisatie en een televisieproductietak. "Probeer dat alles maar eens te vangen in één naam", lacht Wächtler. "Als iemand ons vraagt wat we doen, is het antwoord 
eigenlijk heel simpel: we entertain people, op welke wijze dan ook."
Het huidige model met de vier pijlers biedt veel voordelen. Zo kan Just Media Group huidige en toekomstige licentiegevers een 360 gradenmodel aanbieden.

"Bij ons kun je met je merk terecht voor dvd-distributie, digitale distributie, publishing, events, 
formats en natuurlijk spellen. Die veelzijdigheid en het beheersen van al die disciplines zorgt dat we ons kunnen 
onderscheiden", legt De Groot uit. "Een goed voorbeeld is de licentiegever van Buurman & Buurman. Wij coproduceren inmiddels de animatieserie en hebben naast de digitale rechten en de dvd-rechten ook de rechten voor spellen, boeken en andere vormen van publishing. Er zijn niet veel partijen die dit doen, of kunnen doen."

Bioscoopfilms
Toch is er één tak van sport waarin Wächtler en De Groot een stapje terug hebben gedaan: bioscoopfilms. Wächtler: "We hebben een aantal grote successen 
gehad zoals Hartenstraat en Jack Bestelt Een Broertje, maar we zijn erachter gekomen dat Just Entertainment geen bioscoopproducent van grote films moet willen zijn. Dat betekent overigens niet dat we op dit vlak niets doen. Er staan twee mooie en behapbare producties aan te komen. We blijven nu bewust weg uit het speelveld van de heel grote films. Daar ligt onze expertise niet en belangrijker nog: we geven liever tien keer tien euro uit dan één keer honderd."


In veertien jaar tijd is er veel veranderd bij Just Entertainment. Maar gelukkig is er ook veel hetzelfde gebleven. "Er zijn heel veel mooie verhalen", zegt De Groot. "Maar het mooiste is wel dat we elkaar nog steeds hebben. Dat we nog steeds lol maken
en spannende, mooie avonturen blijven aangaan. Daar ben ik trots op."