Film.nl: een diesel die steeds beter op gang komt

donderdag 15 juni 2017 - 14:28

Via het platform Film.nl kunnen gebruikers veilig en snel de in Nederland beschikbare films en series vinden bij legale aanbieders. Hoe staat het met het initiatief, dat eind januari met een grootschalige reclamecampagne werd gelanceerd?

Rutger Hauer, Barry Atsma, Katja Schuurman en nog enkele andere bekende acteurs waren begin dit jaar te zien in reclamespotjes en op billboards, waarbij ze onder het motto ‘Kijk niet zo moeilijk’ meehielpen aan de promotie van Film.nl. Dit platform, dat eind januari werd gelanceerd, helpt consumenten in hun zoektocht naar het volledige legale aanbod aan films en series: van bioscoop tot tv, van on-demand tot dvd. Bij het zoeken naar een titel worden de verschillende aanbieders in willekeurige volgorde weergegeven. Naast een aantal kleinere partijen behoren Netflix, HBO, bol.com, MediaMarkt en Pathé Thuis tot de grote aanbieders.

We vroegen Jaap Bruijnen, directeur van Filmdistributeurs Nederland (FDN) en een van de initiatiefnemers van het platform, om een update.

Hoeveel gebruikers heeft Film.nl  inmiddels?
“De app is een kleine 60.000 keer gedownload. Ongeveer 350.000 mensen hebben de website bezocht. De aantallen groeien iedere dag. We merken wel dat de groei-cijfers tijdens de campagne veel hoger waren dan sinds eind maart, toen de campagne stopte.  We zijn redelijk tevreden met het aantal gebruikers. Maar het kan altijd beter, en we hadden eigenlijk wel gehoopt op iets meer organische groei na afloop van de campagne. Aan de andere kant zijn we misschien te ongeduldig – drie maanden is een korte periode. Er zijn ook geen soortgelijke apps of sites in Nederland waar we de bezoekersaantallen mee kunnen vergelijken. Bovendien moeten we beseffen dat we niets verkopen, en dat mensen heel goed kunnen leven zónder Film.nl. We zijn gewoon een diesel die steeds beter op gang komt.”

Weten jullie hoe vaak al die bezoekers daadwerkelijk films en series afnemen, en bij welke dienst?
“Nee, dat weten we niet. Ons doel is vooral om consumenten alert te maken op het legale aanbod; daar stopt het voor ons. Natuurlijk is het leuk als onze leden meer films verkopen, maar wij gaan niet op de stoel van de retailer zitten.”

Hoeveel films en series zijn er op dit moment via Film.nl te vinden?
“Het aanbod groeit iedere dag. We verwijzen nu naar ongeveer 14.000 titels, maar dat is zeker nog niet het hele legale aanbod in Nederland. We werken er iedere dag aan om het zo actueel mogelijk te houden.”

Hoe houd je het bestand van series en films actueel?
“De meeste aanbieders zijn inmiddels wel bij ons aangesloten. Alle gegevens komen van onze bronnen, dus bol.com, Netflix, Pathé Thuis enzovoort. Iedere nacht updaten we de database met nieuw aanbod. Veel aanbieders leveren iedere dag de wijzigingen aan, maar vooral kleinere partijen zijn daar niet op ingericht. We moeten dan de feed uit de website halen. Dit doen we samen met een bedrijf dat daarin gespecialiseerd is. Het verwerken van nieuwe releases gaat gemakkelijk, maar terugwerken naar de oudere catalogus is lastiger. Daarnaast maken partijen als Netflix niet openbaar wanneer ze series toevoegen of verwijderen. Daardoor kunnen sommige gegevens soms een week lang niet kloppen. Onze bezoekers willen net als wij graag zien wanneer een bepaalde titel beschikbaar komt, maar dat kan helaas niet bij alle aanbieders.”

In het begin was er naast lof ook kritiek. Zo wordt op Film.nl vaak verwezen naar de homepage van een dienst of webwinkel, waar je op die site zelf alsnog het product moet zoeken. Gaan jullie dat verhelpen?
“Klopt, het deeplinken heeft nu onze hoogste prioriteit. We doen het al op een aantal sites, maar bij sommige bronnen is het echt lastig, omdat je bij iedere serie of film naar een uniek webadres moet verwijzen. Daarnaast zijn er nog verschillende zaken die we snel gaan aanpakken. Zo kunnen gebruikers binnenkort ook op genre kiezen, waarbij alle films en series in dat genre worden weergegeven. Ook selecteren op aanbieder is een veelgevraagde optie die we gaan toevoegen. Je kunt dan aangeven dat je alleen het aanbod van KPN wilt zien, of alleen van Pathé Thuis en Netflix. Ook kun je nu maar één bioscoopstad kiezen, terwijl sommige gebruikers bijvoorbeeld in Amsterdam of Haarlem naar de film willen. Dat zijn de belangrijkste verbeteringen, naast een aantal kleinere nice-to-haves die we gaan toevoegen.”

Welke gebruikers hebben jullie eigenlijk precies voor ogen met dit platform?
“We hebben niet de illusie dat we de diehard-piraat bereiken. Piraterij is van alle tijden. Eerst ging het via de kofferbakverkoper op hangar 5 van Schiphol, later via de Zwarte Markt in Beverwijk en nu vooral via het internet. We richten ons heel duidelijk op de mensen die bereid zijn te betalen voor legaal aanbod maar het te veel gedoe vonden om aan legaal materiaal te komen. Het argument ‘jullie hebben geen legaal aanbod’ willen we niet meer horen, omdat het domweg niet meer klopt. Het tegengaan van piraterij gaat over drie assen: het legale aanbod op orde hebben, gebruikers informeren, en handhaven. Wij richten ons op die eerste twee, al werken we wel nauw samen met Stichting BREIN.”

Gaan jullie nog een nieuwe campagne starten?
“Zeker. We gaan dezelfde bekende gezichten weer inzetten. Ik wil niet zeggen dat dezelfde campagne jaren meegaat, maar er is ontzettend positief op gereageerd. Iedereen begrijpt de boodschap en bekende gezichten scoren nu eenmaal. We gaan ook online meer campagne voeren.”