Nederlandse gameretailers blikken terug op succesvolle en drukke E3

vrijdag 16 juni 2017 - 09:59

Voor de 2017-editie gooide de organisatie van gamebeurs E3 het roer om. Zo werden voor het eerst 15.000 consumententickets voor de besloten beurs verkocht. Het resultaat? Lange rijen en drukke gangpaden. Desondanks kijkt de Nederlandse game-industrie terug op een geslaagd evenement.

Bertus de Jong, Nintendo Benelux:
"Wij kijken met een tevreden gevoel terug op de show. De reacties van pers en retail over de line-up en de releases waren unaniem positief. Iedereen is positief gestemd. We hebben een mooi en ‘steady’ releaseschema. Iedere maand introduceren we wel een grote titel. Voor Switch is het assortiment in volume nog niet heel erg groot, maar de kwalitatief van de games is zeer hoog. Ik probeer straks Mario Odyssey te spelen, maar ik ben bang dat ik daar pas na de beurs tijd voor heb...”

Wiebe van der Werk, Bigben Interactive:
"Het was de eerste dag veel te druk. Je kon over de hoofden lopen. Dat vond niemand leuk. De professionele bezoekers niet en de consument niet. Zij moesten uren in de rij staan. Deze opzet gaat volgens mij niet werken. Wellicht kiest de organisatie voor een gamescom-model: een paar dagen voor de industrie en een paar voor de consument. Het is voor iedereen beter als beide groepen gescheiden worden gehouden. Begrijp me niet verkeerd. Het is tof om consumenten binnen te laten. Je krijgt daardoor gelijk feedback van degene die uiteindelijk je game gaat kopen. De toegevoegde waarde is er zeker, alleen niet op deze manier."

Bart Verwijst, Bethesda Softworks Benelux:
"Het was vooral erg vol, maar de sfeer was goed. Ik zou het liefste willen dat ze volgend jaar gewoon weer een normale E3 organiseren. Dus alleen maar voor trade. Wereldwijd zijn er volgens mij genoeg shows gericht op de consument. Terugkijkend is dit wel een fantastisch jaar geweest. Iedere uitgever heeft mooie en potentieel succesvolle games laten zien. Persoonlijk kijk ik uit naar South Park en Days Gone en uit onze eigen stal Wolfenstein. De rijen voor die game waren erg lang en de reacties fantastisch, van zowel pers als publiek. Gamers kunnen zich opmaken voor mooie tijden!"

Sebastiaan Kissing, IGN Benelux:
"De eerste dag was het ronduit vervelend. Er waren te veel mensen en dat zorgde voor lange rijen en opstoppingen. De andere dagen ging het ietsje beter. Voordeel is wel dat veel uitgevers er alles aangedaan hebben om iets bijzonders van hun stand te maken. En dat komt de uitstraling natuurlijk ten goede. Een goed voorbeeld hiervan is Nintendo. Vorig jaar speelde zich alles af achter een groot doek, nu is het een grote Mario-wereld waar iedereen in kan stappen. De tofste game van de show was Spider-Man, die er erg goed uitzag. Het zijn allemaal ‘quick time events’ maar dat maakt niks uit. Dit zorgt voor een echte blockbuster experience. Wel jammer dar we tot 2018 moeten wachten tot de game verschijnt."