Column Hans Bousie: wat levert de zomerhit Despacito eigenlijk op?

donderdag 17 augustus 2017 - 13:19

Luis Fonsi weet niet wat hem overkomt. Zijn zomerhit Despacito heeft het streamingrecord gebroken en is binnen zes maanden na verschijning maar liefst 4.6 miljard keer gestreamd. Is Fonsi dankzij deze miljarden streams dus nu een rijk man? Ja en nee.

Fonsi, oftewel Luis Alfonso Rodriguez López-Cepero (soms begrijp je dat artiesten een artiestennaam kiezen), is natuurlijk allereerst een lucky guy met die miljarden streams. En daar zal de remix met Justin Bieber zeker aan hebben bij gedragen. Maar wat leveren al die streams nu eigenlijk op? Als we het vergelijken met downloads en gemakshalve uitgaan van wat ooit de norm was (namelijk 1 euro per download), dan had het nummer grofweg 4.6 miljard euro opgeleverd als iedereen het had gedownload. Als we het vergelijken met illegaal luisteren, dan had het nummer grofweg nul euro opgeleverd.

Laten we eens uitgaan van de tarieven van Spotify en even aannemen dat het hier om legale streams gaat. Spotify betaalt minimaal 0,0055 per stream, dus dan heeft het nummer grofweg 25 miljoen opgeleverd. Nog altijd een stuk minder dan wat hetzij een fysieke drager, hetzij een digitale download had opgebracht. Maar bijvoorbeeld (op het illegale aanbod na) weer veel meer dan luisteren via de radio opbrengt. Wij (bureau Brandeis) hebben zelf ooit eens uitgerekend dat opbrengsten uit radio zo ongeveer 1/12 bedragen van opbrengsten via streaming. Dus dat zou in dit geval 2,1 miljoen zijn. En toch vergelijk je dan appels met peren. De principes van streaming zijn immers dat je elke keer weer betaalt voor elke keer dat je luistert en bij downloads betaal je eenmalig en kun je het nummer vervolgens onbeperkt, keer op keer, weer beluisteren.

En wat komt er dan van dat bedrag bij de artiest terecht? Spotify betaalt niet aan artiesten maar aan labels en de labels op hun beurt dragen grofweg 11% van wat zij ontvangen aan de artiest af. Dus bedraagt het vakantiegeld voor Fonsi voor 2017 dan 2.750.000? Nee, was het maar zo’n feest voor Luis Alfonso. Nadat hij het geld ontvangen heeft van Universal Music Latin Entertainment (die haar bedrag weer moet delen met Republic Records en Def Jam), moet Luis op zijn beurt delen met Daddy Yankee en met Justin Bieber, ik hoop dat er een miljoen voor hem overblijft. Toch snel verdiend voor iemand die beroemd wordt met een liedje waarin hij kalm aan doen (‘despacito’) propageert.

Hans Bousie
Hans Bousie is partner bij bureau Brandeis, een advocatenkantoor dat zich richt op het aloude ambacht van procederen. Bousie is al veertig jaar actief in de wereld van media en entertainment, waarvan de laatste twintig jaar als advocaat. Hij beschikt dan ook over een schat aan ervaring en is altijd bereid om een potje te knokken – maar dan zoals Mohammed Ali: blijven dansen. In Entertainment Business schrijft hij op persoonlijke titel over ontwikkelingen in de markt.