EB oktober: Real Farm, Henk Visser en de Muziek10Daagse

woensdag 11 oktober 2017 - 14:37

Eind deze week verschijnt het nieuwe nummer van Entertainment Business. In deze editie onder meer aandacht voor de simulatiegame Real Farm, de comeback van de Muziek10Daagse en de cd als omzetmaker. Verder in dit nummer interviews met Henk Visser en Jacqueline Govaert én een uitgebreide Special Licensing & Merchandise.

Deze week verschijnt het oktobernummer van Entertainment Business. In dit nummer:

Henk Visser

Als 23-jarige stond hij voor het eerst achter de toonbank, als parttimer. Nu, 24 jaar later, geldt Henk Visser van de Kroese-winkels in Nijmegen en Arnhem als een van de bekendste gezichten binnen de Nederlandse muziekretail. “Ik probeer iedere week tussen de veertien en twintig uur achter de toonbank te staan. Daar wordt immers het geld verdiend en kom je in contact met de consument.”

Muziek10Daagse

Na een stilte van 12 jaar keert in november de Muziek10Daagse weer terug, een evenement dat in het verleden garant stond voor reuring en kassa-aanslagen. NVER-directeur Martin de Wilde licht de plannen toe. “We geven een nieuwe draai aan de Muziek10Daagse en hopen dat het evenement een positief effect heeft op de – voor de retailer zo belangrijke – laatste zes weken van het jaar.”

Real Farm

Het farming simulatie-genre heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Soedesco komt dit najaar met een eigen titel: Real Farm, gemaakt door de Nederlandse ontwikkelaar Triangle Studios. Bas de Jonge, marketingmanager bij Soedesco: “We willen met Real Farm het genre naar een hoger niveau tillen en vernieuwing brengen. De game ziet er prachtig uit en staat als een huis.”

Replifact Media

Replifact Media is sinds 2000 actief op de markt van de cd- en dvd-productie. Het bedrijf uit het Brabantse Bladel perst als een van de weinige in de Benelux nog in eigen huis cd’s en dvd’s. Daarnaast verzorgt Replifact ook alle mogelijke verpakkingen.

Compact disc

Mede door alle media-aandacht voor het ooit voor dood verklaarde vinyl, lijkt het nu de beurt aan de cd om massaal ten grave te worden gedragen. Wie echter de cijfers bekijkt – zowel in Nederland als internationaal – ziet dat het schijfje nog altijd de meerderheid van de fysieke verkopen realiseert. Tijd voor een herwaardering?

Jacqueline Govaert

De beelden van het jonge meisje dat achter haar piano ten overstaan van vijftigduizend Pinkpop-bezoekers de hit I Would Stay vertolkt, staan op het netvlies van iedere muziekliefhebber. Op haar derde soloalbum blikt de inmiddels 35-jarige Jacqueline Govaert terug op de hectische jaren met Krezip en haar huidige bestaan.

Special Licensing & Merchandise

Ook retailers die merchandise verkopen hebben te maken met het veranderende koopgedrag van consumenten. Steeds meer aankopen worden weliswaar online gedaan, maar retailers kunnen iets bieden wat de onlinewinkels niet kunnen: fun on the floor. Juist op het gebied van merchandise kunnen winkeliers groots uitpakken en winkelbeleving creëren. De partijen in deze special vertellen over de mogelijkheden die er zijn voor winkeliers die merchandise aanbieden.

Verder nog:

-       Uitdagingen voor de Xbox One X
-       STOMP lanceert Independent Award
-       Martin Garrix versus Spinnin’ Records
-       Najaarsreleases 2017