Hole in the Wall

maandag 30 oktober 2017 - 15:58

Ooit begonnen als distributeur van posters met film- en popsterren is Hole in the Wall uitgegroeid tot een van de grootste distributeurs van licensed products. Ook dit jaar noteert het bedrijf uit Broek op Langedijk groeicijfers, met dank aan de kansen die worden geboden door gaming en anime.

"Weet je wat een verrassend succesnummer is uit onze producten? De koffiemok. Je zou denken dat iedereen wel genoeg mokken heeft, maar ze blijven verkopen, ongeacht welke licentie het is. Zo kunnen we met Hole in the Wall veertig verschillende Harry Potter-mokken leveren, die allemaal goed verkopen. Het is een product dat persoonlijk is en dat je eindeloos kunt gebruiken. Dat spreekt de klant aan.” Aan het woord is Dave Mann, licensing, purchasing & distribution manager van Hole in the Wall. Deze groothandel uit het Noord-Hollandse Broek op Langedijk werd in 1991 opgericht en is sindsdien uitgegroeid tot een van de grootste distributeurs van Nederland op het gebied van licentie-
producten als posters, mokken, schrijfwaren, wanddecoratie, kalenders en overige merchandise en cadeauartikelen. Op het gebied van posters is Hole in the Wall al 25 jaar marktleider in de Benelux, een positie die het bedrijf heeft verstevigd met de recente overname van het succesvolle e-commercebedrijf www.posters.nl (inclusief de domeinnamen posters.be, 
posters.de, posters.fr en posters.eu). Mann: “Door de overname is het mogelijk om onze positie als marktleider in posters
en wanddecoraties in de Benelux verder
uit te bouwen en de Duitse en Franse markt beter te bedienen. Tevens stelt dit ons in staat om met onze huidige en nieuwe 
partners ons aanbod te ontwikkelen en uit te breiden. Bovendien kunnen we nu beter
richting geven aan onze omnichannel-
strategie.”

Enorme groei
In de 26 jaar dat het bedrijf bestaat, is het gegroeid van leverancier van muziek- en filmposters tot een distributeur die alle producten rond de populairste licentiemerchandise kan leveren voor klanten als Xenos, Intertoys, Bart Smit, Toys XL, AKO, Pathé plus nog ruim driehonderd zelfstandige retailers. Mann heeft de markt in de zeventien jaar dat hij bij Hole in the Wall werkt zien veranderen: “De markt voor licensed products is de laatste tien jaar enorm gegroeid. T-shirts en posters waren er altijd al, de laatste jaren heeft de branche
goed ingespeeld op de vraag vanuit de markt. Het publiek staat nu meer open voor dit soort producten. Kinderen hebben
bijvoorbeeld liever een potlood met een afbeelding van Harry Potter of Star Wars erop dan een saai exemplaar zonder plaatje. Bedrijven als Disney of Marvel zorgen dat er veel producten beschikbaar zijn waar hun licenties op kunnen staan, van slippers en zonnebrillen tot badjassen en snoep. Er is nu zelfs macaroni van Woezel en Pip.”

Die vraag vanuit de markt zorgt ervoor dat Hole in the Wall blijft groeien, ook al vallen sommige offline-retailpunten weg. De populariteit van gaming en anime biedt kansen, evenals de ruimte die grote winkelketens als MediaMarkt inruimen voor producten rond een titel. Mann: “Ik zie dat de behoefte aan licensed products enorm groeit in de gamingwereld. Vroeger had je alleen de game, en dat was het. Nu heb je rond populaire titels als Call Of Duty en Assassin’s Creed aller-lei producten, zoals posters, sleutelhangers en mokken. De nieuwe edities van die games komen altijd rond oktober uit, en een paar weken eerder kunnen we dan bijvoorbeeld al de posters leveren. De 
producten rond dat soort licenties zien er altijd geweldig uit. En ik denk dat die markt nog veel groter gaat worden, nu er zelfs e-sporters en professionele gamers bij zijn gekomen.”