Just Games blijft verder groeien

maandag 30 oktober 2017 - 15:49

In de vier jaar dat Just Games bestaat, heeft de spellentak van Just Entertainment een prima positie weten te veroveren in het bordspellenlandschap. De recente aankoop van uitgeverij Memphis Belle en de plannen voor uitbreiding getuigen van de ambities van het bedrijf.

Just Media Group staat al vijftien jaar bekend als een van de grootste onafhankelijke full-service entertainmentbedrijven van de Benelux. Het bedrijf uit Hilversum produceert, creëert en distribueert films (onder meer Hartenstraat en Toen Was Geluk Heel Gewoon de film), documentaires (BBC en National Geographic) en populaire tv-series (GTST, Penoza, Dokter Deen) voor de Beneluxmarkt en B2B. Vijftien jaar geleden begon Just Entertainment met het kopen van licenties voor dvd's voor de Beneluxmarkt.

Nu die markt verandert, zoekt het bedrijf naar nieuwe productgroepen. Vier jaar geleden kwam daar Just Games bij, de spellentak van het entertainmentbedrijf waaronder ook de bedrijven Just Works, Just Formats, Just4Kids, Just Entertainment, Just Productions en Just4Trade vallen. "Onze focus lag lange tijd op de dvd", zegt Gerrit van Dijk, directeur van Just Games. "Toen de markt veranderde en de verkoop van dvd's begon af te nemen,
zijn we op zoek gegaan naar nieuwe
productgroepen. We vroegen ons af wat er nog meer kon worden gedaan met een titel. Zo zijn we ons gaan toeleggen op bord-spellen en hebben we, met de overname van uitgeverij Memphis Belle, recent een boeken-
tak aangekocht."

Bordspellen
Inmiddels bestaat de catalogus van Just Games uit onder meer familiespellen, kinderspellen, expertspellen, memospellen en puzzels, gebaseerd op licenties als Buurman & Buurman, Wie Is De Mol?, De Slimste Mens Ter Wereld en Per Seconde Wijzer. Verantwoordelijk voor de acquisitie en licensing voor games, tv, dvd en online is directeur Gerrit van Dijk. "De markt voor bordspellen groeit", aldus Van Dijk. "Wij willen mensen entertainen en zoeken naar titels waaraan behoefte is vanuit de markt. Zowel kinderen als hun ouders vinden het leuk om samen een spel te spelen. We leven in een tijd waarin 
iedereen zijn eigen gang gaat. Een spel spelen is dan een goed moment om als gezin samen iets te doen, net zoals samen een tv-programma als Wie Is De Mol? of The Voice Of Holland kijken dat is. Mensen vinden het leuk om dat samen te doen, dat maakt het voor ons interessant. Met spellen breng je families samen; het is heel mooi om dat met jouw spel te kunnen doen."

Groeicijfers
Hoe succesvol de spellen zijn, blijkt wel uit de omzet die het bedrijf met deze producten behaalt. Dit jaar loopt de omzet uit het segment spellen gelijk op met de omzet uit dvd's. In het volledig zelf ontwikkelen van bordspellen steekt Just Games veel tijd en energie. Ook de vormgeving en distributie doet Just Games zelf. En dat betaalt zich terug. "De spellen lopen heel goed", bevestigt Van Dijk. "We groeien al vier jaar. Het is een moeilijke markt, maar we zijn wel zo creatief dat we desondanks groeicijfers 
weten neer te zetten."

De switch van dvd's, tv-series en bioscoopfilms naar spellen is snel gezet, al zijn er zeker verschillen tussen het aankopen van licenties voor film en tv en het aankopen van een licentie voor de ontwikkeling van een spel. "Bij het aankopen van een titel voor het ontwikkelen van een bordspel liggen er meer eisen waaraan je moet voldoen dan bij een dvd. Je moet met een spel iets doen dat anders is, dat boven het maaiveld uitsteekt. Je koopt een naam zoals Penoza of De Slimste Mens, en daar maak je een bordspel van. Dat is een spannend proces; meerdere mensen moeten er iets van vinden en kijken of het spel goed genoeg is. Het spel dat we rond Penoza hebben gemaakt, is heel mooi geworden. Het is helemaal 
ontwikkeld op basis van de serie. Dat is 
lastiger dan bij een titel als De Slimste Mens Ter Wereld, het beste spel dat we hebben gemaakt. Dat spelformat is bekend, daar borduur je op verder. De uitbreidingsset die we recent uitbrachten loopt nu ook heel goed."

Social media
Nieuwe titels voor dit najaar zijn onder 
andere Doe Een Dier Na!, een spel dat Just Games volledig zelf heeft bedacht en ontwikkeld. "De titel van het spel geeft het al aardig prijs", lacht Van Dijk. "De spelers moeten een dier uitbeelden zonder geluid te maken. De titels die nu heel goed lopen zijn het Vlaamse spel De 3 Wijzen, Expeditie Robinson, Wie Is De Mol? en De Slimste Mens Ter Wereld."

Voorafgaand aan het nieuwe seizoen van Penoza signeerden de acteurs van de 
populaire tv-serie verschillende spellen. Via social media werden deze weggegeven. Van Dijk: "Dan zie je hoe belangrijk social media zijn. Iedereen wilde zo'n gesigneerde editie, maar dat kon natuurlijk niet. Vervolgens zag je dat mensen die hem niet wonnen, alsnog de normale editie kochten. En als Wie Is De Mol?, Expeditie Robinson of De Slimste Mens op tv is, zorgt dat natuurlijk ook voor een stimulering van de verkoop."

Boeken
Met de aankoop van de boekentak Memphis Belle en de bijbehorende rechten
zet Just Entertainment ook in op het ontwikkelen van boeken rond een licentie, zodat die nog breder in de markt kan worden gezet. Memphis Belle brengt al boeken uit van licenties als Thomas, Dora, Teletubbies, Heksenheibel en Waar Is Wally?, en daar zullen nieuwe licenties bij komen. En andersom kan het ook; zo zijn er plannen om rond Rupsje Nooitgenoeg het een en ander te ontwikkelen. Op het vlak van bordspellen wordt het aantal uitgaven uitgebreid door gedurende het jaar kleinere spellen uit te brengen, en niet alleen in de maanden voor Sinterklaas en Kerst.
 Van Dijk: "We willen daarnaast het aantal producten rond een titel verder verbreden. Ook het op maat spellen bedenken en ontwikkelen is een doel van ons, net als het uitbreiden van het aantal plekken waar spellen verkocht worden; daar zien we kansen. Zo verwachten we dat er meer grote supermarkten in Nederland zullen komen, zoals ze die in Duitsland, België en Frankrijk ook hebben. Daar willen we graag te vinden zijn met onze spellen. Net als in bijvoorbeeld bouwmarkten en drogisterijen. We hebben genoeg ambities om verder te groeien, we zitten niet stil."