PBM Express ziet groei van merchandise toenemen

maandag 30 oktober 2017 - 15:54

Het vierde kwartaal is voor de markt van merchandise en collectables traditiegetrouw erg belangrijk. Marktleider PBM Express verwelkomt het najaar dan ook met open armen, maar ziet ook 2018 met vertrouwen tegemoet. “Het wordt tijd dat speelgoedwinkels de potentie van merchandise gaan inzien.”

PBM Express uit Dordrecht geldt binnen Europa als een van de grootste en meest ervaren distributeurs op het gebied van popculture-merchandise. Directeur Jan Pieter Ellerbroek is tot dusver tevreden over 2017. “2015 en 2016 stonden in het teken van de nieuwe Star Wars-films. Dat leverde veel merchandise op, hartstikke mooi natuurlijk, maar íédereen dook op Star Wars. Ik ben gelukkiger met een breed aanbod met van alles wat. Anderzijds heeft Disney er met Star Wars wel voor gezorgd dat winkeliers beginnen in te zien dat Star Wars meer is dan alleen maar speelgoed. Dit najaar speelt Episode 8 van Star Wars uiteraard weer een grote rol van betekenis, maar de nieuwe Thor-film van Marvel is ook erg belangrijk.”
Manager Business Develop-ment Paul van der Klooster: “Daarnaast zijn er de releases van grote games. Merchandise rond games wordt de 
komende jaren sowieso veel belangrijker. Grote gamereleases zijn hét moment dat gamers naar de winkelvloer komen,
en dan is merchandise een mooi bijproduct.”

Comic Cons
Het najaar mag voor veel branches belangrijk zijn, Ellerbroek ziet in merchandise en collectables in ieder geval een stabiele factor gedurende het hele jaar. “Verzamelobjecten verkopen we altijd wel. Dit zijn relatief high-end producten en daar wil de verzamelaar ook best een bedrag voor betalen. Zij zorgen voor een mooie omzet.” Van der Klooster merkt op dat de Comic Cons langzamerhand voet aan de grond krijgen in de Benelux. “Als je het vergelijkt met Amerika, dan staan dergelijke conventies nog in de kinderschoenen. Dat is ook niet zo vreemd, want het afzetgebied hier is vele malen kleiner. Toch worden Comic Cons steeds belangrijker; met name FACTS in België is een evenement dat de zaken goed aanpakt.”

Marvel bij warenhuizen
De afgelopen jaren heeft PBM Express heel veel verschillende merchandise zien langskomen. Ellerbroek: “Aan sportmerchandise beginnen we niet meer. Die rechten rond voetballers zijn zo ingewikkeld. En heb je eindelijk een deal rond, dan veranderen de sterspelers weer van club. Zo voer er in 2006 een container met 
duizenden Dirk Kuijt-poppetjes in Feyenoord-outfit onze kant op, ging hij alsnog naar Liverpool!” Kleding is eveneens een lastig product. Van der Klooster: “Dat doen we wel, maar 
projectmatig. Het is wel goed om te zien dat ook de modehuizen Marvel inmiddels
ontdekt hebben. Vroeger moest je een T-shirt van een superheld in een achteraf-winkeltje halen, nu hangen ze bij grote 
warenhuizen in de rekken.”

De invloed van HBO en Netflix
De populariteit van series heeft PBM Express bepaald geen windeieren gelegd. “Bepaalde hitseries zorgen voor mooie omzetten. Zo hebben we erg goed verkocht aan Breaking Bad (Netflix), maar ook Game of Thrones (HBO) levert veel mooie producten op. Door de Europese cast spreekt de serie hier in Nederland 
sowieso erg aan”, zegt Ellerbroek. Ziet PBM nog andere trends? “Ik denk dat 2018 een jaar wordt waarin merchandise nog meer zal groeien, doordat het op meer en nieuwe plekken opduikt. Het wordt tijd dat speelgoedwinkels de potentie van merchandise gaan inzien. Die branche heeft een enorme uitdaging, niet alleen door de moordende concurrentie online maar ook omdat men zich maar blijft focussen op een leeftijdsgroep tot en met 11 jaar. Door merchandise aan te bieden, wordt die retail ook interessant voor oudere consumenten. Dat is een groep die graag geld uitgeeft aan zijn favoriete franchises.”