Veranderend consumentengedrag vereist licentie-experts

maandag 30 oktober 2017 - 15:45

License Connection geldt als een van de voorhoedespelers van de licentiemarkt, met dank aan de persoonlijke benadering, de grote kennis van de markt en het realiseren van kansen. Dit jaar viert het bedrijf zijn vijftiende verjaardag.

We zijn enorm trots op ons vijftien-
jarig bestaan en het vertrouwen
dat daaruit spreekt”, vertelt 
eigenaar Daphne Kellerman. “We hebben als independent een mooie groei doorgemaakt. In de afgelopen vijftien jaar hebben we een groot relatiebestand opgebouwd waar we met veel plezier mee samenwerken.
Deze partnerships, het ‘out of the box’ denken en de diversiteit aan properties en producten maakt ons werk enorm boeiend.
Jaarlijks bezoeken we beurzen in de Verenigde Staten en Europa met maar één doel: de juiste verbinding leggen. Het 
‘connecten’ is ons op het lijf geschreven.”

In de vijftien jaar dat License Connection actief is, hebben de op kinderen gerichte merken altijd een aanzienlijk deel van de portefeuille gevormd. Daarnaast vertegenwoordigt License Connection merken voor volwassenen zoals Discovery Channel en Eurosport. De sportzender heeft de rechten
voor vrijwel alle grote sportevenementen plus de Zomer- en Winterspelen tot 2024 in huis. Met alle ervaring in het benaderen van diverse doelgroepen wordt dit merk door License Connection verder uitgebouwd. Ook zijn er veel nieuwe initiatieven gestart met de op kinderen gerichte licenties. Zo werd er een uitgebreid licensingprogramma voor de CGI-serie van Super Wings ontwikkeld en werd de theater-
tournee van Peppa Pig gelanceerd. Kellerman: “Die show was een waanzinnig succes, met een reprise tot eind 2017. Momenteel ontwikkelt onze partner Van Hoorne Entertainment een nieuwe theater-
show, die gepland staat voor eind 2018”.

PJ Masks
Ook werd er door License Connection een aantal nieuwe licenties aangetrokken, 
zoals Mojicons, Simon’s Cat, en PJ Masks. Die laatste is een van de succesnummers 
gebleken. Kellerman: “Het blijft altijd spannend of een property opgepakt wordt door de markt. Met PJ Masks is gebeurd wat we hoopten: het is booming. Het 
programma wordt uitgezonden bij Disney en is wereldwijd een groot succes, en ook de retail heeft het omarmd.”

Om aandacht te genereren, hanteert License Connection een 360 gradenaanpak.
Kellerman: “Naast een tv-serie of bioscoop-
release is social media, print, online, events en ‘fun on the floor’ bij retail cruciaal voor succes. Het gaat om het totale pakket, 
afgestemd op de property. Dit alles tezamen
genereert awareness en visibility, ingrediënten die zeer belangrijk zijn voor het 
succes van een licentie.”

Dat het retaillandschap aan het veranderen is, maakt het werk van License Connection uitdagend. “Het zorgt ervoor dat we creatief moeten zijn én blijven”, 
vertelt Kellerman. “Dit geldt ook voor onze licentiepartners. Naast de bestaande productranges worden er nieuwe producten ontwikkeld, om zo nieuwe markten aan te boren. Het is fijn om daar onze bijdrage aan te mogen leveren.”

License Connection verbreedt steeds 
verder. “Zo hebben we Nitro Circus aan boord gekregen, een mooi merk dat is 
gebaseerd op events”, aldus Kellerman. “En met de rechten van Simon’s Cat, een YouTube-property, richten we ons op een meer volwassen doelgroep. Momenteel zijn we bezig om een samenwerking aan te gaan met een Facebook-property. Ook hebben we de rechten van een designmerk waarmee we buiten de Beneluxmarkt gaan opereren. Het is interessant om te zien hoe 
het werkveld en de producten zich ontwikkelen en uitbreiden. 2018 wordt een mooi jaar.”