Google verscherpt advertentieregels voor secondary ticketingsites

donderdag 23 november 2017 - 11:33

Secondary ticketingsites moeten zich volgend jaar houden aan strengere regels als ze adverteren via Google AdWords. Door de aangepaste regels kunnen ze zich niet meer voordoen als officieel verkoopkanaal.

Onder de nieuwe voorwaarden mogen secondary ticketingsites voortaan niet meer impliceren dat ze de officiële kaartverkoper zijn van een bepaald concert, ook moeten ze melden dat ze een doorverkoopsite zijn. De regels gaan wereldwijd vanaf 8 januari gelden.

Secondary ticketingsites moeten verder consumenten verplicht informeren dat kaarten duurder kunnen zijn dan de door de organisator vastgestelde ticketprijs. Indien dat zo is, moet de officiële prijs vermeld worden. Daarnaast moeten alle bijkomende kosten gespecificeerd worden gemeld voordat de betaling plaatsvindt.

De verscherpte regels komen na gesprekken tussen de Britse belangenorganisatie FanFair Alliance en Google. “We zijn verheugd dat Google op zo’n assertieve manier heeft gereageerd”, zegt Adam Webb, de campagnemanager van FanFair Alliance in IQ Mag. “Dit is een grote stap in het opschonen van de secondary ticketingmarkt.”

De afgelopen tijd lagen secondary ticketingsites in Groot-Brittannië onder vuur. Britse politici beschuldigden sites als Viagogo, StubHub, Seatwave en Get Me In! van misleiding van consumenten, en ook de FanFair Alliance kwam met dezelfde beschuldiging. In augustus ging Viagogo door het stof en betaalde meer dan 100.000 pond terug aan ontevreden klanten.