Interview: Mart Roumen over het succes van de Ziggo eBattle F1

woensdag 06 december 2017 - 14:50

In minder dan een jaar tijd is de Ziggo eBattle F1 een begrip geworden in Nederland. Deze simrace spreekt behalve F1-fans ook millennials en gamers aan. Ziggo’s sportcampaigner Mart Roumen kijkt terug op een succesvol eerste seizoen.

Hoe is de eBattle ontstaan?
“We zijn ooit begonnen met een activatie van Ajax- en PSV-supporters. Vlak voor de wedstrijd konden zij FIFA op de middenstip spelen. Dat viel erg in de smaak en bleek een uitstekende manier om millennials te bereiken. Het was de eerste stap binnen het concept eBattles. Het uitrollen richting Formule 1 was daarop een logische keuze, aangezien Ziggo Sport hiervan de exclusieve uitzendrechten heeft en we naar manieren zoeken om ook op dat vlak meer jongeren te trekken. De eerste Ziggo eBattle F1 op Utrecht Centraal, in samenwerking met AKO, was relatief kleinschalig. Consumenten konden in een speciale racestoel de aankomende race op de Formule 1-kalender rijden en hun rondetijden klokken. De snelste gamers gingen door naar de finale en streden om mooie prijzen. Die hebben we grootschaliger kunnen aanpakken door een eigen locatie op Hoog Catharijne te openen en een jongerentalkshow rond de finale te bouwen.”

Hoeveel mensen deden er mee?
“De eBattle viel samen met het officiële Formule 1-seizoen en in die periode hadden we 68.000 speelsessies met meer dan 300.000 geklokte rondetijden.”

Hoe verklaar je dit succes?
“Voor ons is de link met Ziggo Sport een van de belangrijkste redenen voor klanten om bij Ziggo te komen of te blijven. Het succes van de Ziggo eBattle F1 gaat natuurlijk hand in hand met de populariteit en het succes van Max Verstappen. Daarnaast speelt de groei van e-sports mee. Toen wij in maart begonnen, bestond er nog geen professioneel simraceteam in Nederland. Een maand later wel, en die groep groeit mee. Wij hebben met de Ziggo eBattle F1 een ontmoetingsplek voor fans gecreëerd. Zoiets was er nog niet. Beleving en inhoud spelen ook een belangrijke rol. Zo stond de echte F1-race van zondag altijd centraal bij de eBattle F1. Formule 1-journalisten verzorgen bij de eBattle de analyses en legen zo een verband tussen de simraces en de echte race. Hierdoor zijn we niet alleen interessant voor millennials en gamers, maar ook voor F1-fans.”

Krijgt Ziggo eBattle F1 in 2018 een vervolg?
“Dat is nu nog niet bekend. We zijn wel druk bezig met verschillende concepten. Zo kan het zijn dat je volgend jaar een opstelling in een van onze Ziggo-winkels aantreft, maar het is ook mogelijk dat we de eBattle F1 naar evenementen brengen waar onze doelgroep zit. Denk aan concerten, feesten en beurzen. Een ander idee is om de eBattle uit de Randstad te halen en als een soort rondreizend F1-circus door het land te trekken. Er zijn ideeën genoeg. Partijen die interesse hebben om dit samen groter te maken, kunnen natuurlijk altijd contact opnemen."