NVER-directeur Martin de Wilde: ‘2017 bestond uit hoge pieken en diepe dalen’

woensdag 03 januari 2018 - 14:13

Martin de Wilde, voorzitter van branchevereniging NVER, kijkt met dubbele gevoelens terug op 2017. Enerzijds werd dit jaar de succesvolste editie van Record Store Day Nederland georganiseerd, anderzijds blijft de samenwerking met platenmaatschappijen soms moeizaam en staat het fysieke product nog altijd onder druk.

De zich voortzettende opmars van vinyl ging het afgelopen jaar gepaard met een vrije val van dvd-verkopen, terwijl de verkoop van games stabiel bleef en muziek- en filmstreamingdiensten onverminderd populair zijn. NVER-voorzitter Martin de Wilde blijft zich inzetten om fysieke dragers zoals cd’s, lp’s, games, dvd’s en Blu-rays in de spotlights te zetten. We blikken met hem terug op 2017.

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar?

“2017 was een jaar van hoge pieken en diepe dalen, voor zowel de branchevereniging als onze achterban. Het mainstreamkanaal voor fysiek entertainmentproduct blijft het erg moeilijk hebben. Het goede nieuws is dat de gespecialiseerde retailers het redelijk tot goed doen. In veel gevallen stabiliseert hun omzet. Vinyl heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld. Ik durf te zeggen dat de NVER een van de aanjagers van dat succes is, dankzij Record Store Day en de initiatieven die daaruit voortvloeiden.”

Record Store Day is een schot in de roos geweest en een belangrijke omzetgenerator voor winkeliers en platenmaatschappijen. Hoe verloopt de samenwerking met de labels?

“Die is in veel gevallen moeizaam. Het kan veel beter. Een aantal maatschappijen snapt hoe belangrijk Record Store Day is, maar sommige zien het belang ervan totaal niet in. Ze onderschatten de marketingpower die het merk, de website en social media hebben. Het is ons een doorn in het oog dat er bij Aldi partijen tegen ramsjprijzen aangeboden worden. Je haalt hiermee de waardeperceptie van het product enorm onderuit. Even kort scoren, snel verdienen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van dit prachtige product? Hoog op de agenda voor 2018 staat het verbeteren van de relatie met de platenmaatschappijen. We moeten oppassen dat het kind niet met het badwater wordt weggegooid. De NVER heeft in 2017 weer flinke stappen gezet en geïnvesteerd in de markt en onze achterban. Ik noem de lancering van de Vinyl33.”

Welke rol gaat de fysieke retail de komende jaren spelen?

“Wat ons betreft nog steeds een belangrijke. De populariteit van vinyl laat zien dat de consument nog steeds uit zijn stoel wil komen om iets te kopen in de fysieke winkel. Het is aan de ondernemers om die klanten keer op keer iets nieuws te bieden. En laten we de beleving niet vergeten. Bij veel boekhandelaren zie je dat ze hun winkelvloer vergroot hebben. Niet om meer boeken te kunnen uitstallen, maar om een koffiehoek te maken of een leestafel. Een ontmoetingsplek voor winkelende consumenten. Dat mis ik bij de meeste entertainmentretailers. Alles is te veel gericht op verkoop. Dat is natuurlijk je uiteindelijke doel, maar er zijn meer manieren omdat te bereiken. Wil je de komende jaren verder overleven, dan moet je stappen maken.”

Niet iedere retailer kan zich die extra ruimte veroorloven.

“Daar heb je natuurlijk gelijk in. Misschien moeten ze het huidige assortiment verkleinen. Gooi de helft van de niet goed lopende items eruit, en je kunt veel meer voor het voetlicht brengen. Vier wat vaker een feestje in de winkel door bijvoorbeeld instores van lokale artiesten te regelen. Ik hoop dat de huidige winkelier begrijpt dat je meer moet doen dan nu in veel gevallen wordt gedaan om die o zo belangrijke klant te vangen en vast te houden.”

Recent blies de NVER de Muziek10daagse nieuw leven in. Hoe is de eerste editie verlopen?

“We zijn voorzichtig positief. Het is niet het feestje geworden dat we voor ogen hadden. Daarbij zeg ik wel dat de eerste editie van Record Store Day ook niet het overweldigende succes was dat we nu kennen. Maar ook deze eerste editie kent succesverhalen. Zo was er in Kroese Arnhem een optreden van Rico & Sticks. De winkel stond vol en dat zorgde voor extra verkopen. Ik geloof dat er zo’n 40 à 50 lp’s en cd’s van het duo over de toonbank zijn gegaan. De vraag is natuurlijk of de Muziek10daagse in 2018 een vervolg krijgt. Dat weet ik nu nog niet. We zijn achter de schermen druk aan het evalueren. Wat wel vaststaat is dat de NVER ook volgend jaar weer alles op alles zal zetten om onze leden te ondersteunen.”

Dit jaar heeft de NVER verschillende nieuwe initiatieven uitgeprobeerd, waaronder Meimaand Filmmaand. Komt 2018 in het teken te staan van nieuwe projecten, of houden jullie vast aan inmiddels vaste waarden zoals RSD en Aangenaam Klassiek?

“We denken hier voortdurend na over nieuwe manieren om de consument richting de winkel te krijgen. Alles valt en staat met de deelname van onze leden. Eerlijk is eerlijk, ook op dat vlak worden we weleens teleurgesteld. Het enthousiasme mag soms best een tandje hoger. Op een rijdende trein springen is makkelijk. Maar om die trein succesvol op stoom te laten komen, moet je vanaf het begin aan boord zijn.”

Is je voorzitterschap van de NVER niet vreselijk frustrerend?

“Nee hoor, ik doe dit natuurlijk al een poosje en ken het klappen van de zweep. Daarnaast laat ik me niet door teleurstellingen leiden of ontmoedigen. Wel worden we realistischer. We kijken nu bijvoorbeeld vaker en strakker naar de kosten en baten van een mogelijke campagne. Tegenover al die relatief frustrerende dingen staan natuurlijk ook een hoop hele mooie dingen. Ik noem de nieuwe kick-off van Aangenaam Klassiek.”

Hoe gaat 2018 eruitzien?

“Ik verwacht niet heel veel negatieve of positieve veranderingen. Met uitzondering van het filmproduct dan. De consument heeft Netflix omarmd en dat is terug te zien op de winkelvloer. Steeds meer retailers zullen niet meer groot inzetten op deze productgroep. Voor games blijft er een markt, ondanks de digitale concurrentie. Het succes van vinyl blijft nog wel even aanhouden. Onze boodschap aan retail is en blijft: ga je specialiseren, zet in op beleving en zorg dat de consument je blijft vinden. De NVER zal zich in ieder geval ook volgend jaar inzetten om retailers daarbij te helpen.”