Nederlandse bioscopen presenteren wederom groeicijfers

dinsdag 09 januari 2018 - 14:03

Het succes van de Nederlandse bioscoop blijft aanhouden. Vanmiddag presenteerde de brancheorganisatie NVB voor het tiende achtereenvolgende jaar groeicijfers.

Het bioscoopbezoek in Nederland is afgelopen jaar wederom gestegen en uitgekomen op bijna 36 miljoen. De stijging bedroeg 5,3 procent ten opzichte van 2016. Het gemiddeld aantal bezoeken per hoofd van de bevolking komt hiermee uit op 2,1 keer per jaar, dit is het hoogste gemiddelde sinds 1978.

De best bezochte films van 2017 waren Despicable Me 3, Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge en Beauty and the Beast. De film Soof 2 was in 2017 de best bezochte Nederlandse film.

De totale omzet uit kaartverkoop kwam in 2017 uit op 301.763.481 euro. Een groei van 4,9 procent vergeleken met 2016. Het exact aantal bezoeken is uitgekomen op 35.991.491. De gemiddelde ticketprijs bleef met €8,38 euro vrijwel gelijk (-0,4%) aan 2016.

Het marktaandeel voor de Nederlandse film op basis van bezoek bleef in 2017 met 12 procent vrijwel gelijk aan 2016 (12,3 procent). Dit is vooral bijzonder omdat echt grote successen ontbraken. Er staat niet één Nederlandse film in de top 20 van 2017. Opmerkelijk is ook dat de twee meest succesvolle Nederlandse films van 2017 al in 2016 zijn uitgebracht (Soof 2 en Onze Jongens).

In totaal werden er in 2017 ruim 4,3 miljoen bezoeken geregistreerd voor een Nederlandse film in de bioscoop of het filmtheater. De top drie bestond uit Soof 2 (355.911 bezoeken in 2017 – inclusief het bezoek uit 2016 trok deze film 897.571 bezoeken), Onze Jongens (300.949 bezoeken - inclusief het bezoek uit 2016 trok deze film 361.988 bezoeken) en Dikkertje Dap (251.336 bezoeken).

De cijfers werden vandaag bekendgemaakt tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie van Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) in Pathé Tuschinski in Amsterdam.