Interview Arthur ter Braak: ‘De race is gelopen, ik ben klaar’

woensdag 17 augustus 2016 - 13:56

Na 14 jaar heeft Arthur ter Braak afscheid genomen van ‘zijn’ FAME. In zijn laatste interview met Entertainment Business kijkt hij terug op zijn carrière als entertainmentverkoper. “Tegenwoordig maken consumenten geen ommetje meer om een cd te kopen.”

Het kwam voor velen als een donderslag bij heldere hemel. Een van de drijvende krachten achter de vele incarnaties van FAME vertrekt. Arthur ter Braak was 14 jaar lang het gezicht van FAME, zijn werkzaamheden worden overgenomen door Ricardo van Dijk, directeur Media Markt Amsterdam Centrum. Beiden onderstrepen dat het afscheid amicaal en in goed overleg ging.

Hoelang ben je nu entertainmentretailer geweest?
“Een jaar of 25, denk ik. Ik ben ooit begonnen bij Music Store en vertrok destijds in de zomer naar Griekenland om daar plaatjes te draaien. Bij terugkomst ben ik aan de bak gegaan als tijdelijke verkoper bij Free Record Shop Lange Poten. In januari werd mijn contract niet verlengd. Er was geen werk meer. Ik ben toen in gesprek gegaan met de districtmanager. Mijn insteek was: je bent gek als je mij laat lopen. Vervolgens kreeg ik het filiaal Hoogvliet, waarna Spijkenisse en Lijnbaan volgden. Mijn volgende stap was clustermanager Rotterdam. In 2002 kwam Hans [Breukhoven, red.] naar me toe met de vraag of ik directeur van FAME wilde worden. Nou, dat wilde ik wel.”

Hoe kijk je terug op die kwarteeuw?
“Goed. Er waren hoogte- en dieptepunten. Dat mag duidelijk zijn. Het moment dat Jeroen de Ruiter en ik FAME overnamen en begonnen in Magna Plaza was fantastisch. In de jaren daarvoor hebben we talloze gekke en spraakmakende dingen gedaan. Om het vijftienjarig jubileum van FAME te vieren, hebben we bijvoorbeeld een concert op de Dam georganiseerd. Zestien artiesten op één dag en Acda & de Munnik als afsluiter. De hele Dam stond vol. Tot de dieptepunten behoren natuurlijk de faillissementen. Het sluiten van Kalverstraat was een enorme klap. Het is niet uit te leggen hoe tof het was om daar te werken. Pure rock-’n-roll, zowel op de winkelvloer als achter de schermen. Eén keer per jaar gaf ik een presentatie aan Hans en de Raad van Bestuur. Het resultaat was altijd: ga dat maar doen. Er was alle vrijheid. We hebben personeelsfeestjes gehad waar we de volgende morgen nog het bier van de vloer aan het dweilen waren. Daar werkten zulke leuke mensen die allemaal gedreven werden door passie. Als je ze de vrijheid geeft, dan ontstaan er fantastische dingen. In de hoogtijdagen hadden we vijftig in-stores per jaar en gaven grote namen als 50 Cent, Mariah Carey en Ricky Martin optredens. Er was altijd wel wat te beleven.”

Zag je dat ook terug in de omzet?
“In mijn periode heeft FAME Kalverstraat altijd break-even gedraaid. Dat was al een prestatie, zeker gezien het feit dat de teller in 2002 zwaar in de min stond. Zes jaar later werkten er, inclusief de winkels in de Bijenkorf, 120 man bij FAME. De jaaromzet was 14 miljoen euro. Ieder jaar zag je echter de markt veranderen en Free Record Shop belandde in zwaar weer. Dan hoor je dat er interesse is van een groot merk om in jouw pand kleding te verkopen. Daar komt bij dat de huur van het pand op de Kalverstraat op een bepaald moment niet meer te betalen was. Zeker niet met de kleine marges waarmee je werkt. Tel al die factoren bij elkaar op en de logische conclusie is dat je dan aan de beurt bent.”

Is het nog wel haalbaar om entertainmentproducten op de schaal van FAME te verkopen?
“Dat kan nog steeds hartstikke goed. De uitdaging van de nieuwe FAME in Media Markt is dat het niet aan een winkelstraat zit. Ik hoop natuurlijk dat klanten hun weg blijven vinden naar deze incarnatie van FAME. Dat kan, als je maar blijft roepen dat je er bent, bevlogen personeel hebt en een uitstekende en goed geprijsde collectie kunt aanbieden.”

Waarom ben je weggegaan?
“Ik was verantwoordelijk voor de implementatie van FAME binnen de Media Markt. Nu dit is afgerond, zit mijn werk er op. Op de vloer werken nu drie man. Moet ik daar direct leiding aan geven? Als ik daarnaast ga staan, worden ze gek. Er was geen uitdaging meer. De energie die ik normaliter van dit vak kreeg, was er niet meer. Bij het vroegere FAME kon alles. Kerst vieren in de zomer? Geen probleem. Een maand lang in juli enkel kerstmuziek draaien en winkelen in die sfeer? We deden het gewoon. Het resultaat was dat mensen over FAME praatten. De conclusie is dat de winkel bij iedere doorstart kleiner is geworden en ik mijn creatieve ei niet meer kwijt kan. We hebben het eerste jaar in FAME Media Markt mooie dingen neergezet - en ik kreeg alle vrijheid om dat te doen - maar ik miste toch iets. Of er een bepaald moment was dat ik dacht: nu moet ik weg? Nee, het is gegroeid. Op een gegeven moment moet je eerlijk zijn tegen jezelf en zeggen: ‘Ik vertrek’. De race is gelopen en je bent klaar. Dat geeft niet. Het is goed zo.”

Blijf je actief in de entertainmentindustrie?
“Nee. Wat ik wil is leiding geven aan een groot team om samen mooie en succesvolle dingen te realiseren. Het verleden laat zien dat dát is waar ik goed in ben. Mijn nieuwe werkgever moet een bedrijf zijn waar ondernemen en niet afbouwen centraal staat. Dat laatste is natuurlijk in deze industrie wel aan de hand. Daar is voor mij geen lol aan. Alles wat je verzint, komt niet boven je omzet, maar dicht hoogstens een gat in je omzet. Dat is niet leuk.

We zien je dus niet terug in een eigen platenzaak ergens in je eigen Rotterdam?
“Nee, beslist niet. Dat gaan we niet doen. In mijn hoofd kan dat ook niet. Als je eigenaar van FAME bent geweest, ga je toch niet zelf een zaakje beginnen? Het is klaar, en nogmaals, dat is niet erg.”

Het complete interview met Arthur ter Braak is te vinden in de augustusnummer van Entertainment Business, dat vorige week is verschenen.