‘FAME wil in 2017 met minstens 25% groeien’

woensdag 26 oktober 2016 - 14:31

FAME is begonnen aan zijn tweede levensjaar als onderdeel van Media Markt Amsterdam Centrum. Vestigingsdirecteur Ricardo van Dijk kijkt terug op een bewogen eerste jaar en neemt alvast een voorschot op de toekomst. “De consument wil nog steeds doosjes kopen.”

Een jaar geleden spraken we met Ricardo van Dijk en Arthur ter Braak over de overname van FAME door Media Markt Amsterdam Centrum. De twee partijen stonden aan het begin van een nieuwe samenwerking waarbij de bekende entertainmentstore voor Amsterdam behouden kon blijven. Twaalf maanden later is Ter Braak in goed overleg vertrokken en staat vestigingsdirecteur Ricardo van Dijk ook aan het roer van FAME.

“Op 10 oktober 2015 openden we de deuren, en we hebben de winkel gelijk op de kaart gezet”, vertelt Van Dijk. “Er was vreemd genoeg geen aanloopperiode, de klanten wisten de weg naar ons te vinden. Vanaf dag één waren we direct de grootste entertainmentverkoper binnen Media Markt. Nu durf ik gerust te roepen dat wij de grootste van Nederland zijn. Terugkijkend was het een goede keuze om FAME te kopen. De omzet die wij voor ogen hadden, is gehaald. Maar het was ook een roerig jaar. Wij doen hier namelijk iets wat bij andere Media Markt-vestigingen niet wordt gedaan. Er wordt hier bijvoorbeeld tweedehands aangeboden, wij importeren product en zetten vol in op entertainmentproduct. Terwijl andere winkels hier juist minder ruimte voor reserveren.”

Een logische stap zou zijn om het FAME-concept landelijk uit te rollen. De vestigingsdirecteur denkt echter niet dat de tijd daarvoor rijp is. “Wij moeten vooral laten zien dat je entertainmentproduct nog steeds goed kunt verkopen, en dan is de volgende stap om te kijken of we een deel van dat concept kunnen overzetten. Met een corner bij een bestaande afdeling waar specifieke FAME-producten te koop zijn, bijvoorbeeld. Ik ben er zeker van dat fysiek entertainment bij lange na nog niet dood is. De consument wil nog steeds doosjes kopen en komt daarvoor naar de winkel. Dat gaat in de toekomst niet veranderen. Sterker nog, die vraag gaat alleen maar groter worden.”

Cross-selling
Uit cijfers van branchevereniging NVPI blijkt dat de muziekindustrie het eerste halfjaar van 2016 een omzetgroei van 23,2 procent noteerde. Dit werd vooral gerealiseerd door een groei van 52 procent in streamingomzet, die voortkomt uit met name abonnementsdiensten. De fysieke markt liet echter ook een plus zien: 2,4 procent om precies te zijn. Deze opleving wordt toegeschreven aan de aanhoudende populariteit van vinyl. Van Dijk: “Een groot gedeelte van de consument wil meer dan enkel de muziek. Ze willen een doosje, het boekje, de premiums die je erbij krijgt. Daarnaast is de interesse in speciale producten groter geworden. Het kunstje is om de mensen daadwerkelijk naar je winkel te krijgen. Wij doen dat met onder andere sociale media, aansprekende nationale en internationale in-stores, en door onze klanten direct aan te spreken via nieuwsbrieven. En dat lukt uitstekend.”

Naast het verkopen van entertainmentproduct heeft FAME ook nog een andere functie. De klant die binnenkomt voor een cd, film of game, komt ook in aanraking met consumentenelektronica en de andere producten die binnen Media Markt verkocht worden. “Dat werkt. Uit intern onderzoek blijkt dat het bij negen procent van alle facturen die we in de winkel maken gaat om cross-selling met entertainment. Dat is heel hoog.”

Arthur ter Braak
Vorige maand vertrok Arthur ter Braak, het gezicht van FAME. Van Dijk erkent dat hij wel even moest slikken toen Ter Braak aangaf het bedrijf te willen verlaten. “Arthur is een begrip binnen FAME. Hij was altijd aanwezig en veel van onze klanten kenden hem. Natuurlijk ben je in eerste instantie bang dat dit zijn weerslag heeft op de winkelvloer. Maar als de eerste schok weg is, realiseer je je dat de basis, waar Arthur verantwoordelijk voor was, solide is en we nog steeds uitstekend personeel hebben. Daar kunnen we met nieuwe energie verder aan bouwen. Dat doen we overigens wel in de geest van Arthur. Zijn creativiteit, passie en vrije geest worden gemist.”

Van Dijk nam de werkzaamheden van Ter Braak over. “Ik heb aangeven dat ik het voorlopig zelf ga doen. Hierdoor ben ik het aanspreekpunt voor maatschappijen en ook voor de managers van artiesten die voor in-stores langs willen komen. Hartstikke leuk, maar ik ben ook nog directeur van de gehele winkel. Onze marketingmanager Sabine Idzerda zal daarom de commerciële kant overnemen.”

Games
Voor de komende jaren zijn de ambities van FAME groot. “Voor 2017 denk ik dat we praten over een omzetgroei van minstens 25 procent. Je hebt het dan over een paar ton omzetverbetering. Dat is natuurlijk gigantisch. De afgelopen twaalf maanden waren succesvol en tegelijkertijd een leerproces. Welk assortiment ga je voeren? Wat importeer je? En hoe krijg je klanten zover om de kelder van FAME te bezoeken? Dat staat nu allemaal op de rails en daar gaan we volgend jaar van profiteren.”

Een vreemde eend in de bijt bij FAME was altijd het segment games. Dit is weliswaar onderdeel van de Media Markt-formule, maar niet van de laatste twee incarnaties van FAME. Maar dat is ondertussen anders, stelt de vestigings-directeur. “We hebben een paar jonge jongens aangenomen met een fikse kennis van games. Er staat nu dan ook altijd iemand op de winkelvloer met verstand van het product. Voor de overname van FAME was onze entertainmentafdeling net een supermarkt. Je moest zorgen dat het strak stond en geprijsd was. Voor de rest hoefde niemand daar te staan. Het was een dode afdeling. Binnen FAME was games altijd nog wel die supermarkt, en dat zijn we aan het veranderen. In 2017 bouwen we het om tot een belevingswereld waar de klant in paviljoens alles tegenkomt wat hij zoekt.”

Import
Van Dijk kijkt tevreden terug op het eerste jaar FAME. “We hebben iets moois neergezet, en de potentie om door te groeien is aanwezig. Dat komt ook door de samenwerkingsverbanden met de industrie. Ik noem een Universal Music. Na drie maanden kreeg ik van hen te horen dat we in één kwartaal meer omzet genereerden dan de grootste winkel van Nederland in een jaar. Dat zijn gigantische opstekers. Iedereen ziet in dat we hetzelfde doel hebben: entertainment op de kaart zetten en verkopen. De gesprekken gaan overigens verder dan ‘wat kopen we in tegen welke prijs?’ Zo zijn we in een vergevorderd stadium om albums samen te stellen onder een FAME-label. Dat moeten echte verzamelobjecten worden. Of de industrie blij is met onze  importstrategie? We moeten altijd goed naar ze luisteren, maar tegelijkertijd moet je eigen koers ook hoog in het vaandel staan. Je moet elkaar niet bijten. We gaan geen assortiment dat hier op de markt verkrijgbaar is uit het buitenland halen. Bij items die hier niet gevoerd worden, doen we dat wel. Een geval van wederzijds respect.”