Omzet Nederlandse muziekmarkt stijgt 13,1 procent

dinsdag 25 april 2017 - 14:06

De Nederlandse muziekindustrie heeft in 2016 een omzetstijging gerealiseerd van 13,1 procent, naar 154,8 miljoen euro. De voornaamste groei zit in de streamingmarkt, die in 2016 voor het eerst hoger uitkwam dan de fysieke markt.

De Nederlandse streamingmarkt is volgens de vandaag door de NVPI gepubliceerde cijfers in het vorige jaar met 38,2 procent gegroeid ten opzichte van 2015, naar een totaal van 84,7 miljoen euro. Het positieve jaarresultaat komt vooral door veelbeluisterde albums en losse tracks van Adele, Justin Bieber, Broederliefde, Lil’Kleine, Kensington, Coldplay, David Bowie, The Rolling Stones, Leonard Cohen en Kinderen voor Kinderen.

Door de groei van de streamingmarkt, blijft de digitale markt dominant in de totale omzet. Met 93,6 miljoen euro aan omzet is de digitale markt goed voor 60,4 procent van de totale omzet. De 84,7 miljoen euro die de streamingmarkt heeft gerealiseerd, maakt 90,5 procent van de totale digitale omzet uit.

Jaap Bruijnen, directeur van NVPI: “De verwachting is dat de streamingmarkt verder stijgt in de komende jaren, dus ook voor de toekomst ligt een omzetstijging in de lijn van de verwachting. Vooral muziekmaatschappijen met een diepe catalogus hebben veel baat bij een groeiende digitale markt.”

De Nederlandse muziekmarkt heeft de laatste jaren met name dankzij de groeiende streamingmarkt de weg omhoog weer gevonden. Daarbinnen loopt Nederland internationaal gezien voor op de ontwikkelingen. De vandaag gepresenteerde wereldwijde cijfers van IFPI laten zien dat digitaal internationaal nog ‘maar’ 50 procent van de totale omzet uitmaakt en dat de totale internationale groei 5,9 procent is.

De daling in verkoop van fysiek product loopt in Nederland iets minder hard dan internationaal (min 7,6 procent) gezien, waar er een jaar eerder nog een lichte stijgende lijn in te zien was. De fysieke markt steeg in 2015 nog licht met 2,3 procent naar 64,7 miljoen euro, maar daalde in 2016 in Nederland met 5,4 procent naar 61,2 miljoen euro. De voornaamste daling zit hierbij in de verkoop van cd’s. Binnen de fysieke markt blijft de verkoop van vinyl namelijk stijgen: 49,4 procent meer omzet ten opzichte van het jaar ervoor. Vinyl maakte in 2016 met een omzet van 14,6 miljoen euro 23,9 procent uit van de fysieke markt, waar dit een jaar eerder nog 14 procent was.

Klik hieronder voor een overzicht van de cijfers.