Marktaandeel onafhankelijke platenmaatschappijen groeit naar 38,4%

maandag 23 oktober 2017 - 10:40

Het marktaandeel van de onafhankelijke platenmaatschappijen is vorig jaar gegroeid naar 38,4%, een stijging van 0,9% ten opzichte van een jaar eerder. De omzet is gestegen van 5,6 miljard dollar in 2015 naar 6 miljard (+6,9%) vorig jaar. Dat staat in het door het Worldwide Independent Network samengestelde rapport WINTEL 2017.  

Uit het rapport blijkt dat de onafhankelijke platenmaatschappijen groeien. Het sterkst is dat de zien in de opbrengsten uit streaming, die voor de indies vorig jaar 2,1 miljard dollar bedroeg, een stijging van 80,4% vergeleken met 2015. Streaming is daarmee verantwoordelijk voor 59% van de digitale omzet, terwijl digitaal voor de helft verantwoordelijk is voor de omzet van de labels.

Ook de omzet van de labels gezamenlijk is toegenomen: van 5,6 miljard dollar naar 6 miljard (+6,9%). Verschillen per land waren duidelijk te zien; zo klom het marktaandeel van de indies in de VS met 1,3% naar 37,3%, en daalde in Japan met 0,3% tot 63,3%. Ook in Groot-Brittannië en Duitsland was er een verlies in marktaandeel, ondanks een groeiende omzet. In Zuid-Korea zijn de onafhankelijke labels oppermachtig, met een marktaandeel dat vorig jaar groeide met 0,6% naar een totaal van 89,1%.

Het rapport meet op het niveau van auteursrecht en niet op het vlak van distributie. Zo is duidelijker te zien wat het aandeel is van de exploitatie van muziek op de onafhankelijke labels, en speelt de inkomsten via distributie geen rol. Volgens het Worldwide Independent Network hebben de majors vorig jaar 1,2 miljard dollar aan omzet gegenereerd via distributie van muziek van onafhankelijke labels, en die omzet bij hun eigen marktaandeel opgeteld. Daardoor zou ‘een verstoord beeld van de markt’ ontstaan.

WINTEL 2017 is het jaarlijkse rapport van het Worldwide Independent Network en brengt in kaart wat de economische en culturele impact is van de onafhankelijke platenlabels. Aan het onderzoek, dat vorig jaar voor het eerst werd gehouden, deden 660 labels mee uit 26 landen. Het is daarmee naar eigen zeggen het grootste onderzoek onder platenlabels in zijn soort.