Frisse wind voor Eurosonic Noorderslag

donderdag 11 januari 2018 - 13:36

De komende editie van Eurosonic Noorderslag staat in het teken van vernieuwing. Volgens organisator Frank Helmink van Buma Cultuur zal dat vooral terug te zien zijn in het panelgedeelte. “De panels zijn spannender, leuker, relevanter en actueler dan ooit.”

Wie al aanwezig was bij de eerste editie van Noorderslag in 1986, heeft het event zien evolueren tot de internationale muziekconferentie die het nu is. Van een muzikale wedstrijd tussen Belgische en Nederlandse bands tot een volwassen Europese speler met optredens, showcases, awarduitreikingen en een uitgebreid panelprogramma. Zo uitgebreid zelfs, dat het soms leek alsof de kwantiteit belangrijker was dan de kwaliteit. De missie die Frank Helmink, Ruud Berends, Bas Reeders en Maud Barlag voor ogen hadden was duidelijk: het panelgedeelte moest weer relevant en vooral spannend worden. Bovendien moest het programma een goede afspiegeling zijn van wat er in de wereld gebeurt.

Nieuwe dynamiek

Hoewel de complete invulling van alle panels op het moment van schrijven nog niet voor de volle honderd procent rond is, is Frank Helmink nu al trots. “We hebben bij de mensen die het programma bedenken expres twee jonge helden betrokken. Dat zie je uiteindelijk niet alleen terug in de uitvoering van de panels, maar ook in het team zelf. De ideeën van Bas en Maud zijn inspirerend en zorgen voor een compleet nieuwe dynamiek.”

Helmink is ervan overtuigd dat vernieuwing nodig was. “Ik noem het liever een frisse wind. Je komt niet meer weg met de manier hoe wij het vroeger aanvlogen. Natuurlijk verkopen we nog steeds uit, maar de concurrentie, zeker wereldwijd, is groot. Dan moet je iets aanbieden waarmee je de relevantie van de conferentie kunt onderstrepen. Na de 2017-editie hebben we de koppen bij elkaar gestoken en al snel kwamen we erachter dat we het in 2018 anders moesten doen. De steekwoorden waren minder, beter, jonger en relevanter. Het panelprogramma moet een afspiegeling zijn van wat er binnen de industrie maar ook daarbuiten leeft. Hoe die vertaalslag eruitziet? Meer vrouwelijke sprekers, moderators die uitstekend Engels spreken, meer deelnames van jongere professionals van iedere afkomst en met iedere kleur. En laten we de onderwerpen niet vergeten. Wij willen scherpe en inhoudelijke discussies voeren over bijvoorbeeld genderverhoudingen. Bezoekers van onze panels moeten geïnspireerd worden, maar mogen ook zeker boos worden. Het zal allemaal vooral spannender worden. Geen gezapigheid, open deuren of voor de hand liggende conclusies meer.”

Buitenlandse inspiratie

Als Helmink over de grenzen kijkt naar soortgelijke conferenties, vallen hem enkele dingen op. “Bij conferenties aan de Amerikaanse westkust is bijvoorbeeld het panelgedeelte niet belangrijk, maar ligt de focus juist op netwerken. South By Southwest in Austin Texas is dan weer een compleet andere ervaring. Vooral het techgedeelte is daar fantastisch. Zij gaan uitsluitend voor de beste content en de beste sprekers. Zo was daar vorig jaar niemand minder dan Barack Obama. Naar die insteek moeten we, wat mij betreft, met Eurosonic Noorderslag ook. Een ijzersterk programma met sprekers waar je niet omheen kunt en die inspireren. Om dat ook bij ons te bereiken, gaan we na deze editie gelijk om de tafel zitten om bijvoorbeeld te kijken wie onze keynote in 2019 gaat geven.”

Dit jaar zijn hiervoor al de eerste stappen gezet en dan vooral op het gebied van ‘branchevreemde’ namen. Zo is Cor Hospes aanwezig. Hij is de Nederlandse specialist op het gebied van storytelling en contentmarketing. Ook te gast is Dennis Thom, de marketingmanager van Borussia Dortmund. “Dit zijn mensen die bijzondere dingen voor elkaar hebben gekregen. Hospes is een vakman die alles weet van een tak van sport die binnen de industrie steeds belangrijker aan het worden is. Er zijn echter maar weinig muziekbedrijven of bands die contentmarketing goed in de vingers hebben. De Duitse voetbalclub Borussia Dortmund speelt in het grootste stadion van de Bundesliga, het Signal Iduna Park. Thom bedenkt constant plannen om de 82.000 plekken ook vol te krijgen als er niet wordt gevoetbald. Dit soort namen verwacht je misschien niet gelijk op een muziekconferentie, maar ik weet zeker dat de panels van beide heren de bezoekers stof tot nadenken aanreiken en zullen inspireren en prikkelen.”

Netwerken faciliteren

Bezoekers van Eurosonic Noorderslag zien de muziekconferentie als een uitstekende plek om te netwerken. De organisatie heeft er, nog meer dan in het verleden, alles aan gedaan om die wens te honoreren. Een aantal zalen in de Groningse Oosterpoort wordt omgebouwd tot plekken waar bezoekers elkaar kunnen ontmoeten en zaken kunnen doen. Inclusief eten, drinken en zelfs bediening aan tafel. Helmink: “Eurosonic Noorderslag gaat weer een conferentie worden waar je voor je lol heen gaat, veel bandjes kunt zien, interessante panels kunt bijwonen en ook nog op zakelijk gebied dingen kunt bereiken. Wij doen er alles aan om dat te faciliteren.”

Uitstekende mix

Met Eurosonic Noorderslag 2018 zet Buma Cultuur een nieuwe stap, die in het teken staat van verandering. Dit is overigens een woord dat Helmink in deze context zelf liever niet gebruikt. “Om relevant te zijn en te blijven, moet je constánt veranderen. Maar ik zie onze nieuwe panelplannen niet zozeer als een grote verandering, eerder als een natuurlijke evolutie. Wat we willen neerzetten, past in deze tijd. Het programma is interessant voor de bezoeker die al jaren komt, maar zeker ook voor de jongere generatie. Natuurlijk luisteren we altijd naar ons publiek. Tegelijkertijd houden we zelf ook de vinger aan de pols. We zijn op zoek gegaan naar de meest relevante, vooruitstrevende en moderne panels. Natuurlijk, niet alle honderd panels vallen in die categorie, maar je praat over een uitstekende mix.”