Heavy metal zit in het DNA van Loud Noise

donderdag 11 januari 2018 - 13:23

Loud Noise heeft afgelopen jaar letterlijk en figuurlijk flink van zich laten horen. De festivals en concerten van het Eindhovense bedrijf werden goed bezocht. Ook in 2018 gaat Loud Noise weer een hoop kabaal maken.

Eurosonic Noorderslag is een evenement waar business en pleasure hand-in-hand gaan. Toch reist Tjerk Maas van Loud Noise, vooral vanwege zaken af naar het hoge noorden. “Het gaat ons met name om de mensen, meer dan om de bands”, begint Maas, de oprichter van het Eindhovense boekingskantoor annex concertorganisator en –promotor. “Je spreekt mensen die je niet kent of lang niet meer hebt gezien. Het is dan goed om ze weer de hand te schudden. Telefoneren en e-mailen is heel handig, maar als je met elkaar een biertje hebt gedronken, dan kan er in één keer veel meer. Daar komt bij dat er relatief weinig bands voor ons interessant zijn. We hebben weleens gepraat over een metalprogramma. Hopelijk krijgt dat de komende jaren meer gestalte.”

Tevreden publiek

Uit de koker van Loud Noise komen onder meer Dynamo Metal Fest, CityRock Festival en Into The Grave. Het roster bestaat momenteel uit 85 bands, allemaal in ‘het hardere gitaarmuziekgenre’. Van de negen festivals die het bedrijf in 2017 organiseerde, waren er vier uitverkocht. In totaal steeg de kaartverkoop met 15 à 20 procent. De grootste klapper maakte Loud Noise met Dynamo Metal Fest, waarvan alle 10.000 kaarten werden verkocht. “We zijn vorig jaar hard gegroeid”, zegt Maas daarover. “Die kaarten verkopen we wel, we moeten er vooral voor zorgen dat het serviceniveau beter wordt. Denk daarbij aan het plaatsen van meer barmeters en extra muntautomaten. We willen dat het publiek niets te klagen heeft.”

Nieuwe tourconcepten

Niet alleen de festivals liepen lekker, ook in het aantal georganiseerde concerten werd een flinke plus genoteerd. In heel Europa zijn vorig jaar tussen de 500 en 600 shows gegeven door bands uit de stal van Loud Noise. Vergeleken met 2016 is dat een toename van 40 à 50 procent. “Dat komt omdat we afgelopen jaar van twee naar vijf boekers zijn gegaan”, verklaart Maas. “Daarnaast zijn er toen veel platen uitgekomen van bands die bij ons in de stal zitten. Die konden daarna met die plaat mooi gaan toeren.”

Loud Noise heeft een mooi jaar achter de rug en is nu druk bezig met de toekomst. “We werken aan nieuwe tourconcepten, die ondersteunend moeten zijn voor een nieuw festival. Wat dat voor evenement is? Daar kan ik nu nog niet veel over zeggen. Wel kan ik melden dat het om een indoorconcept gaat. Verder hebben we plannen voor een buitenfestival met tenten. Er komen dus nieuwe dingen aan, maar dat zal pas in 2019 zijn.”

Gezien de resultaten van Loud Noise is metal springlevend. Hoe verklaart Maas dat? “Loyaal publiek”, zegt hij resoluut. “Als je jong met metal begint, is de kans groot dat je er oud mee wordt. Iemand die al vanaf zijn tienerjaren metalfan is, blijft een fan. Ze zijn erg loyaal ten opzichte van het genre, de bands en de community. Ook als een band een keer een slechte plaat maakt, blijven ze fans. Dat is in de popmuziek wel anders. Je bent een hardrocker for life.”

Cupking

Bij Loud Noise houden ze ervan om ‘gekke dingen te bedenken en uit te voeren’, zoals Maas zegt. Dat resulteerde in het opzetten van Cupking, een bekerverhuurbedrijf dat herbruikbare hardplastic bekers verhuurt. De eigen festivals van Loud Noise maakten al gebruik van deze bekers, inmiddels worden ze ook aan andere partijen verhuurd.