Flexotels steeds vaker als marketingtool ingezet

woensdag 07 februari 2018 - 15:15

De inklapbare hotelkamers van Flexotels vinden in heel Europa gretig aftrek. De luxere variant Comfotel neemt eveneens een grote vlucht, ook over de grens. “In het buitenland is men toch een stuk verder in de ontwikkeling van het hogere glamping-segment."

Flexotels bestaat bijna acht jaar en heeft een succesvol 2017 achter de rug. Met tien man in vaste dienst en flexwerkers die aanhaken waar nodig, verzorgt het bedrijf door heel Europa tijdelijke accommodaties. Grootste troefkaart zijn de Flexotels,  uitklapbare hotelkamers die geschikt zijn voor minimaal twee personen en naast twee opgedekte bedden voorzien zijn van elektriciteit, licht, een tafel, twee stoelen, opbergruimte en een afsluitbare deur om spullen veilig achter te laten. “Mensen zijn nadrukkelijker op zoek naar luxe”, zegt Jeroen van Vliet, manager marketing & sales van Flexotels. "Alleen slapen is vaak niet meer genoeg. Mensen zijn bereid te betalen om ontzorgd te worden, maar verwachten dan ook een stukje comfort."

Naast de Flexotels zijn ook de Comfotels bijna voortdurend verhuurd. Deze variant is in 2015 voor het eerst geïntroduceerd. Het gaat om uitklapbare hotelkamers met sanitaire voorzieningen. De kleurrijke Comfotels zijn uitgerust met een douche, toilet en wastafel, en worden geleverd met twee boxspringbedden. “We zien de vraag vooral in het buitenland toenamen", zegt Van Vliet. "Daar is luxe kamperen al eenige tijd gemeengoed. In het buitenland is men toch een stuk verder qua ontwikkeling van het hogere glamping-segment, en daar passen de Comfotels perfect bij.”

Netflix pop-up hotels

Niet alleen festivals hebben Flexotels omarmd, ook bedrijven zien steeds vaker de mogelijkheden van het inzetten van tijdelijke accommodaties voor eigen evenementen, of als marketingtool op evenementen. Zo kunnen de Flexotels zowel van binnen als van buiten aangekleed worden in de stijl van een merk. Van Vliet: “Voor Netflix hebben wij een pop-up hotel bestaande uit Comfotels gecreëerd. Deze units waren volledig gebrand aan de hand van Netflix-series zoals Narcos, The Crown, Orange is the New Black en House of Cards. Een hele gave klus – en dit soort eventmarketing gaan we veel vaker zien de komende jaren.”

Enorme kick 

Naast bedrijven maken traditionele partijen als Lowlands, Defqon1. en het Sziget Festival in Hongarije plus sportevenementen als de Olympische Spelen in Londen, de 24 Uur van Le Mans en KLM Open gebruik van Flexotels. Een groot voordeel voor de klant is de snelheid waarmee de kamers kunnen worden op- en afgebouwd en vervoerd, aldus Van Vliet. “Door de inklapbare constructie is het mogelijk maximaal twintig reguliere kamers in een transport te vervoeren, wat de klant een groot kostenvoordeel oplevert. De Comfotels zijn voorzien van een gemakkelijke aan- en afvoeraansluiting. Ondanks die sanitaire voorzieningen is het ons gelukt ook deze onderkomens inklapbaar te maken. Hierdoor kunnen tot acht Comfotels tegelijk worden vervoerd."

Flexotels reizen tijdens het festivalseizoen voortdurend door heel Europa. “Je moet je voorstellen dat wij op maandag 300 kamers afbouwen op Tomorrowland en op woensdag, 800 kilometer verderop in Duitsland diezelfde kamers weer hebben opgebouwd. Dat geeft een enorme kick”, aldus een enthousiaste Van Vliet.