Luxe en beleving worden allesbepalend

woensdag 07 februari 2018 - 16:39

De hang naar comfort tijdens festivals neemt toe en de markt blijft groeien. Wat kunnen we de komende jaren verwachten op het gebied van tijdelijke accommodaties? Verschillende aanbieders van tijdelijke accommodaties op festivals vertellen over de stand van zaken in de branche.

Tijdens de film Kingsman: The Golden Circle heeft de Engelse spion Eggsy een geveinsd romantisch intermezzo met een vijandelijke spionne op het wereldberoemde Glastonbury Festival. Plaats van handeling? Een enorme tipitent met alles erop en eraan. De tent is zo groot, dat er met gemak een biljart in past. Wie denkt dat Hollywood voor de film de boel bij elkaar verzint, heeft het mis. Het Engelse festival biedt bezoekers namelijk al jaren indianententen aan, in een heus Tipi Village, waar maximaal zes mensen in kunnen slapen. Voor vijf nachten betaalden bezoekers in 2017 het bedrag van £995. Festivalkaartjes zijn niet bij deze prijs inbegrepen. Ieder jaar zijn de Tipitenten binnen mum van tijd uitverkocht.

Meteen door naar de bierpomp

Op bovenstaande wijze overnachten, in een volledig ingerichte accommodatie met alles erop en eraan, noemen we sinds enige tijd ‘glamping’, oftewel luxe kamperen. In plaats van zelf een caravan of tent mee te sjouwen op weg naar een al dan niet zonnig oord, huren vakantiegangers steeds vaker een compleet ingerichte tent of huisje. Deze trend is de afgelopen jaren overgewaaid naar festivalcampings en evenementen waar de vraag naar tijdelijke, luxe accommodaties in snel tempo toeneemt. In Engeland en Frankrijk is dit fenomeen al jaren in zwang, maar ook in Nederland en België begint het zich steeds nadrukkelijker te manifesteren.

Peter Vogel van Tentverhuurmakelaar, en initiatiefnemer achter Bed-Stay (zie elders in deze special) beaamt dit: “De hang naar gemak neemt toe. De crisis ligt achter ons en bezoekers zijn weer op zoek naar comfort. Zelf bezoek ik ook een paar keer per jaar een festival en ik heb gewoon geen zin meer om een tent met me mee te zeulen. Daar ben ik te oud voor. Ik wil op het terrein aankomen, mijn spulletjes ergens kunnen stallen en door naar de bierpomp. De romantiek van overnachten in een gammel tentje is harstikke leuk voor de jeugd, maar er is een enorme doelgroep die graag meer betaalt en daarvoor wel luxe verwacht.”

Festival als vakantie

Tenten in felle kleuren, volledig ingerichte safaritenten, lodges in allerlei vormen en maten, containers omgetoverd tot complete hotelkamers, inklapbare slaapcabines met douche en toilet, of houten huisjes met luxe bedden midden in de natuur… de branche heeft inmiddels talloze variaties bedacht en de markt groeit nog steeds.  Erik van Donselaar van de bedrijven Donselaar Tenten en Outstanding ziet vooral een verschuiving van bestedingen en verblijfsduur bij bezoekers: “Mensen gaan steeds langer naar festivals, of ze plakken er een paar dagen aan vast. Andere groepen gaan niet meer twee of drie weken op zomervakantie maar wel meerdere keren per jaar naar een festival. Die hebben wat te besteden. Neem Zwarte Cross, dat duurt vijf dagen. Niet iedereen heeft zin om bepakt en bezakt te reizen en vervolgens vier nachten in een klein tentje te liggen. Daarnaast worden festivalbezoekers steeds internationaler doordat vliegen steeds goedkoper wordt. Ik voorspel dat binnen vijf jaar ongeveer de helft van de festivalbezoekers aan de glamping gaat.”

Het heeft Zwarte Cross in ieder geval geen windeieren gelegd. Sinds 2013 kent het festival het zogenoemde Kampeerhotel Grasnapolsky. In dit afgesloten deel kunnen Zwarte Cross-bezoekers voor 280 euro per persoon vertoeven en genieten van reeds opgezette, ingerichte tenten, samen met de luxe van een jacuzzi en terras. Dit bedrag is inclusief toegang tot het festivalterrein en camping voor het hele weekend.

Totaalbeleving

Een andere trend die steeds vaker terugkeert, is beleving. De accommodatie moet niet alleen luxe en van alle gemakken voorzien zijn, hij dient ook te passen in het geheel, in de sfeer van het festival of evenement. Jeroen van Vliet, manager marketing en sales van Flexotels: “Bij het verhuren van accommodaties komt steeds meer vraag naar luxe attributen zoals goede wifi, een koelkastje of televisie. Daarnaast moet alles erom heen ook kloppen. Denk aan een hot tub op een campingterrein, of de mogelijkheid om gemasseerd te worden. Maar beleving kan ook in kleine dingen zitten zoals de juiste kleurstelling van het slaapvertrek of andere extra’s. Zo konden bezoekers tijdens een project wat we deden tijdens de 24 uur van Le Mans hun dure auto gewoon naast hun Flexotel parkeren. Verder kunnen we de binnenkant van onze kamers beplakken met grote fotoprints voor een eigen look en feel.” 

Tijs Crielaers, manager sales bij G3 Presents: “De consument wil van A tot Z een festivalbeleving meemaken maar tegelijkertijd over het comfort van een lekker bed beschikken. Om te zorgen dat bezoekers niet naar naburige hotels gaan of hun toevlucht nemen tot Airbnb, moeten organisatoren een breder totaalpakket aanbieden. En er is nog zoveel mogelijk. Denk aan ontbijt op bed, gratis koffie op de boutique camping, begeleiding richting je accommodatie, een bedankje per e-mail met een foto van gasten in de tijdelijke accommodatie die ze na afloop van het festival ontvangen, 'branded' badslippers voor tijdens het douchen en ga zo maar door. Deze kleine extra’s zorgen voor een betere overall experience bij de gasten.”

Ook de constructies van de accommodaties blijven veranderen. “Meer constructies en accommodaties gaan de hoogte in om de gehele beleving letterlijk naar een volgend niveau te tillen”, vervolgt Crielaers. “Daarnaast verwachten we dat meer producten, gemaakt voor specifieke festivals. Hierdoor kunnen die accommodaties aanbieden die volledig uniek zijn.”

Sponsors

De interesse vanuit bedrijven in tijdelijke accommodaties zal de komende jaren toe gaan nemen. Hotelkamers en tenten zijn namelijk een prima marketingtool, zo blijkt. Van Vliet: “Voor Netflix maakten we al eens een volledig branded pop-up hotel, maar waarom trek je de beleving niet door? Als er speciale treinen of vliegtuigen richting festivals of evenementen gaan, zou je díe complete voertuigen kunnen branden. Bij het instappen begint de festivalbeleving dan al.” Ook Crielaers ziet de mogelijkheden van sponsors: “Je zou gasten een goodybag kunnen aanbieden in samenwerking met bedrijven. Door meer betrokkenheid van sponsoren zal er meer investeringsbudget vrijkomen, wat weer zal resulteren in hogere omzetten voor de festivals.” Van Donselaar: “Wij krijgen steeds meer vragen uit de zakelijke markt. Het is een kwestie van tijd alvorens je bijvoorbeeld in volledig ingerichte Heineken-tenten op festivals slaapt. Daar is zeker een publiek voor.”

Eco-glamping

Ten slotte zal ook duurzaamheid een rol gaan spelen. Organisatoren denken behalve over luxe en beleving steeds meer na over afvalwerking, biologisch eten en drinken, het gebruik van groene stroom en duurzame accommodaties. Zo spreken specialisten al over eco-glamping: luxe kamperen waarbij je het milieu zo min mogelijk belast. Denk daarbij aan het verhuur van tiny houses die volledig zelfvoorzienend zijn, lodges die werken op zonne-energie, accommodaties met composttoiletten en beddengoed gemaakt van biologisch katoen en linnen. Duurzaamheid was ook een van redenen dat Van Donselaar de verhuurbare Rechargers festivaltenten heeft bedacht: “Als je ziet hoeveel troep er nu achterblijft op festivalcampings, dat is simpelweg schrijnend. Mensen kopen een goedkope tent die maar een seizoen meegaat en daarna gooien ze die weg, of ze laten hem gewoon achter op het festivalterrein. Dit moet echt tot het verleden gaan behoren.”