Achtergrond: De magie van Edison Pop

maandag 12 februari 2018 - 10:43

Vanavond worden de meest prestigieuze muziekprijzen van Nederland uitgereikt: de Edisons. Artiesten en branchegenoten vertellen waarom deze prijs zo bijzonder is.

Dat de Edisons al bijna 60 jaar toonaangevend zijn, heeft een simpele reden. De prestigieuze award wordt namelijk uitgereikt op basis van uitzonderlijke producties, niet omdat een artiest of band veel volgers op sociale media heeft, uitstekende verkoopcijfers heeft behaald of de meeste stemmen heeft weten binnen te slepen.

Een Edison win je vanwege de erkenning die je krijgt van vakgenoten. Dit brengt altijd een extra lading met zich mee. En die zie je ook terug bij de uitreiking. Na drie jaar in de Amsterdamse Harbour Club vond het event vorig jaar voor het eerst plaats in de Gashouder op het terrein van de Westergasfabriek. Voorafgaand aan Edison Pop, dat vanavond plaatsvondt, kijken veertien stakeholders terug op de oudste muziekprijs in Nederland, de eer van de nominatie, de optredens en het feestje dat bij de Edisons hoort.

Anne de Jong, directeur NVPI
“Iedereen weet dat Edison Pop de belangrijkste en oudste muziekprijs van Nederland is. Het is bijzonder mooi om te zien hoe het evenement de laatste jaren constant in beweging was en zich iedere keer weer verbeterd heeft. Je kunt het gerust de Nederlandse evenknie van de Grammy’s noemen. We kunnen er trots op zijn dat artiesten, managers, platenbazen en media elkaar hier willen ontmoeten en elkaars successen willen vieren. Dit jaar hebben we alweer meer aanmeldingen dan vorig jaar en is de reservelijst lang. Wat aangeeft dat Edison Pop er bij iedereen toe doet en leeft.”

Saul van Stapele, journalist en jurylid
“Dit is mijn tweede jaar dat ik in de jury voor Edison Pop zit. Een boeiende functie, omdat je vanuit verschillende standpunten en achtergronden met elkaar in discussie gaat over wie of wat er het afgelopen jaar met kop en schouders bovenuit stak. Iedereen neemt zijn werk zeer serieus. De Edison is natuurlijk de oudste en belangrijkste popprijs. Het is aan ons om die relevant te houden. Dat doet de jury door de juiste keuzes te maken. De gemene deler is dat we professioneel met muziek bezig zijn. Dat zorgt bij het nomineren voor vele spannende discussies die verdedigd worden met steekhoudende argumenten. De uitreiking van 2017 vond ik fantastisch en dat kwam vooral door de reacties van de winnaars Broederliefde en Rotterdam Airlines. Zij waren superblij met de Edison Pop Award, terwijl ze al flink wat successen achter de rug hadden. Wat volgens mij daarbij hielp, was dat de prijs een traditionele industrieprijs is, en een bewijs dat hun succes ook buiten hun grote achterban en scene de waardering krijgt die het toekomt."

Luciano Winter, eigenaar van Rotterdam Airlines
“Voor mij is de Edison de grootst mogelijke muziekprijs die je kunt behalen. Daarnaast ben ik erg blij dat hiphop nu ook lekker wordt vertegenwoordigd, want dat was eerst niet zo. Wij hebben vorig jaar een Edison gewonnen met Gate 16. Ik zie dat als een erkenning. Het is natuurlijk prachtig als jouw project zo opvalt tussen alle andere die jaarlijks het licht zien. Ja, ik ben erg enthousiast over de Edisons en hoop dat wij er dit jaar ook weer eentje gaan winnen. Ik ben superblij met de nominatie voor Sevn Alias, maar je gaat natuurlijk altijd voor de winst.  Dus ik word nog blijer als we winnen.”

Thijs Mantel, marketing director Universal Music
“Edison Pop is elk jaar weer een belangrijke avond en eentje waar we allemaal veel zin in hebben. Iedereen is er, zodat het prettig is om 's avonds rond te lopen. Dat komt mede doordat artiesten zelf de Edisons hebben omarmd. De laatste jaren valt keer op keer op hoe goed de onderlinge sfeer is. Dat is super om te zien. Tijdens de uitreiking vieren we wat de artiesten het afgelopen jaar hebben gemaakt. De prijzen en de avond zelf zijn dus eigenlijk van de artiesten zelf. Edison Pop is telkens weer een meetpunt waarbij je kunt zien hoe enorm veel goede muziek er in Nederland wordt gemaakt. En dat in alle genres. De prijs heeft absoluut waarde, het is toch het equivalent van de Amerikaanse Grammy’s of de Engelse Brit Awards. Vorig jaar vond ik het optreden van Jeangru Macrooy geweldig. Hij kreeg de hele zaal stil en iedereen sprak na afloop over dat moment.”

Marco Borsato, genomineerde zanger
“De Edison behoort tot de oudste en meest prestigieuze prijzen van Nederland, maar is misschien ook wel de mooiste prijs. Het prachtige bronzen beeldje van Pieter d'Hont belichaamt de ultieme waardering voor de uitvoerende artiest en ik ben ongelofelijk trots dat ik maar liefst veertien van deze prachtige beeldjes in ontvangst heb mogen nemen. De Edison is de Oscar voor de muziek, zo voelt het echt. De naam en faam van de Edisons gaat ook over onze landsgrenzen heen, want mijn vader in Italië kende deze bijzondere Nederlandse prijs ook. Hoewel de Edison de oudste prijs is – hij nog stamt uit de tijd dat een plaat een plaat was – gaat hij zonder problemen met zijn tijd mee. Zo is er binnen de Edisons ruimte voor nieuwe muziekstromingen en bestaat de jury uit muziekdeskundigen van verschillende platformen.”

Katja Keermaekers, hoofd NL boekingen Friendly Fire
“De uitreiking van Edison Pop is iedere keer een ontzettend mooie avond met een goede gezellige sfeer. Het bijzondere is dat de onderlinge competitie tussen de genomineerden nooit echt voelbaar is. Genomineerd worden is natuurlijk al een hele eer. Dit is immers de belangrijkste muziekprijs in Nederland. Extra bijzonder is dat dit een juryprijs is. Publieksprijzen kunnen gemanipuleerd worden, deze niet. Zakelijk gezien is de Edison een artiestenkeurmerk. Het laat zien dat de artiest of band een bepaalde kwaliteit heeft. Ook richting programmeurs werkt dat zo. De live wereld wordt eveneens geprikkeld door de winnaars. Het winnen kan veel doen voor de carrière van een artiest. De afgelopen jaren heb ik mooie en bijzondere dingen gezien tijdens de uitreiking. Als ik er eentje moet kiezen, dan de reactie van Broederliefde en New Wave. Die gingen compleet uit hun dak, terwijl je vaak ziet dat artiesten zich op dat soort momenten cool inhouden. Dat enthousiasme liet zien hoe belangrijk de prijs is.”

Jessica van der Stoel, coördinator Edison Stichting
“De Edisons begonnen bij mij echt te leven in 2000, toen ik bij NVPI startte. Daarvoor had ik er natuurlijk van gehoord, maar nooit gedacht dat ik hier zo nauw bij betrokken zou zijn. In 2010 maakten we een jubileumboek en toen werd nog eens extra duidelijk hoe belangrijk de prijs is en wat voor geschiedenis en impact deze heeft. De afgelopen 18 jaar heb ik alle veranderingen voorbij zien komen. De Edisons is meegegaan in de turbulente stroom van de muziekindustrie en heeft zich geëvolueerd tot wat het nu is. Een frisse, relevante en vooral ontspannen show voor en door de artiesten. Het is extra leuk dat zij dat zelf ook zo ervaren. Een hoogtepunt noemen? Dat is zo goed als onmogelijk. Die keer dat prinses Maxima aanwezig was, vond ik heel speciaal. Verder weten de optredens tijdens de Edison-uitreiking mij vaak te verrassen. Je ziet artiesten en bands die je misschien niet goed kent, maar waarvan je daarna denkt: daar ga ik mij eens in verdiepen.”

Dennis van der Haagen, commercial & operational director Ampco Flashlight Rental
“De Edison-uitreiking is voor ons een terugkeer naar onze wortels. Wij zijn al decennia actief in de Nederlandse popwereld. Ampco-oprichter Eric de Bruijn is zelfs in de jaren zeventig nog op pad geweest met de Nederlandse progressieve rockformatie Alquin. Verder waren we vanaf het begin betrokken bij festivals als Pinkpop en Lowlands. Je zou kunnen zeggen dat de geschiedenis van Ampco Flashlight Rental is verweven met die van de Nederlandse popmuziek – en dat dit alles samenkomt bij de uitreiking van de Edisons. Wij zijn alweer een aantal jaar actief voor de Stichting Edison en verzorgen tijdens de avond de rigging en het licht en geluid. De samenwerking verloopt bijzonder plezierig, met een team dat zich vol passie met het evenement bezighoudt. Wat er voor mij uitspringt? Misschien flauw om te zeggen, maar elk jaar is wat mij betreft een hoogtepunt. Een awardshow is natuurlijk een formele aangelegenheid, maar de sfeer tijdens de Edison-uitreiking is informeel, het voelt als één grote familie, zowel voor als achter de schermen. De Edisons zijn nooit weggeweest, maar ik merk dat zij anno 2018 weer relevant en belangrijk zijn. Het draagvlak voor de prijs is gegroeid. Een goede zaak, want dat verdient de Nederlandse popmuziek ook.”

Paul Solleveld, directeur Legal & Public Affairs NVPI
“Op 22 oktober 1960 werden tijdens het eerste Grand Gala du Disque, een avond waarop (omroep)geschiedenis werd geschreven, de eerste Edisons uitgereikt. Voor het oog van vele miljoenen mensen werd de muziekprijs op de kaart gezet. Het is de oudste en bekendste van Nederland en roept nog steeds nostalgische gevoelens op, plus enige opwinding. In mijn historie bij de Edison Stichting heb ik verschillende soorten uitreiking meegemaakt, maar rode draad is altijd geweest dat artiesten de prijs als heel belangrijk ervaren. En daar is hij voor: voor artiesten. Eenmaal per jaar eert de Nederlandse muziekindustrie haar artiesten aan de hand van professionele jurering van producties in het afgelopen jaar. En het is fijn om te zien dat iedereen dat exclusieve feest maar al te graag meemaakt. Edison is nog altijd een prijs met toekomst. Voor de liefhebber is het boek 50 jaar Edison trouwens nog verkrijgbaar, bij de Edison Stichting,”

Hans Parlevliet, eigenaar Velvet Music
“De Edison Pop-uitreiking is ieder jaar een uitstekend feest - met name voor artiesten en maatschappijen dan. Het is een goed initiatief om bandjes en artiesten in de spotlights te zetten. Het winnen van een Edison vertaalt zich echter niet terug als verkoopsucces op de winkelvloer. Dat is niet heel zo gek. De prijzen worden uitgereikt aan producties van het afgelopen jaar. In de meeste gevallen waren die al populair en verkochten dus goed in de retail. Er is geen extra verkoopimpuls. Dat is natuurlijk jammer, maar wel begrijpelijk.”

Tony van de Berkt, oprichter van 8ball Music
“Voor ons is dit een erg belangrijke prijs. Het winnen van een Edison is nog altijd een ‘big thing’. Het is de Nederlandse variant op de Grammy Awards, met dezelfde relevantie en geschiedenis. Het is echter wel een uitdaging om ervoor te zorgen dat de prijs ook ‘business wise’ meer gaat betekenen. Artiesten vinden het een grote eer om een Edison te winnen, maar wat mij betreft mag dit nog meer leiden tot een sales boost, zowel binnen de streamingdiensten als fysiek. De Edisons mogen dan al sinds 1960 worden uitgereikt, de prijs is meegegroeid met het tijdsbeeld. De nominaties zijn breder dan ooit en dat kan ik zeer waarderen. Zo is Vinchenzo genomineerd in de categorie Beste Nieuwkomer. Voorheen zou een kandidaat van The Voice of Holland – of een soortgelijk programma – niet zo snel genomineerd worden, denk ik. Hulde voor de jury dus.”

Seb Dokman, Genomineerd met zijn band Paceshifters
"Het was grappig om te zien dat we als een band die nooit op de radio te horen is toch een nominatie hebben gekregen. Dat voelt erg goed en het was natuurlijk een verrassing toen we dat hoorden. Deze nominatie is een blijk van waardering voor het werk dat we de afgelopen tien jaar hebben verricht. Eerlijk gezegd is dit de eerste keer dat we aanwezig zijn bij een Edison-uitreiking. We verwachten er dan ook niet meer van dan dat dit een mooi feestje zal worden, waar we met collega’s biertjes gaan drinken. We roepen in de band weleens dat Edison 2018 eigenlijk onze pre-party is, want een dag later start onze Engelse tour."

Roxeanne Hazes, genomineerde zangeres
"Ik vind het geweldig om voor een Edison genomineerd te zijn. Juist omdat dit een juryprijs is en er dus een deskundige uitslag uit voortkomt. Of ik nu met de prijs naar huis ga of niet, de nominatie is een geweldige eer. Zeker gezien de andere twee namen. De Edison is een prijs die je beloont voor je artistieke prestatie. Als je drie jaar lang met hart en ziel aan je debuutalbum hebt gewerkt, voelt dit als een enorme kers op de taart."

 

Toeleveranciers Treat Amsterdam en Kingcanary bieden de wow-factor 

Bij een prijs van formaat hoort een awardshow van formaat. Voor het vijfde jaar op rij zijn Treat Amsterdam en Kingcanary ervoor verantwoordelijk dat de uitreiking van de Edisons een gedenkwaardige avond wordt.

Vijf jaar geleden hebben we de opdracht gekregen om de awarduitreiking te herdefiniëren”, vertelt Marcel Pantera van Treat Amsterdam. “Onze benadering was om meer beleving en meer spektakel te bieden. Dat hebben we gedaan door een vip-service te verlenen, zoals we dat in de clubs van Ibiza, Miami en St. Tropez kennen.” Voor het uitvoeren van de concepten werkt Treat Amsterdam vaak samen met Kingcanary. “Om een dergelijk overkoepelend event te organiseren, moeten ook de belangrijkste spelers in de industrie aan boord zijn”, vult Martijn van de Werf van Kingcanary aan. “Het event wordt dan ook genereus gesteund door vele belanghebbenden in de industrie, ik heb het over partijen zoals Westergasfabriek, Ampco Flashlight, Faber-AV, Oogenlust, Moët Hennesy, Warsteiner, Backbone, Stageco, Nomobo, Eyesupply, CM, Bols, Fevertree, Our Amsterdam en Damrak Gin.”

Treat Amsterdam en Kingcanary proberen de Edisons steevast naar een hoger niveau te tillen. Daarom werd twee jaar geleden besloten om van de Harbourclub-oost te verhuizen naar de Gashouder op het Westergasterrein. Pantera: “Onze aanpak om de gasten op een voetstuk te zetten heeft ervoor gezorgd dat de top van de muziekwereld een avond heeft waar naar uitgekeken wordt. Broederlijk worden tijdens de uitreiking de mooie momenten en teleurstellingen samen gevierd, waarna de drank rijkelijk vloeit aan de vermaarde cocktailbar van The Fabulous Shaker Boys.”

Het is interessant om te zien hoe specifieke muziekbelevingen de sfeer van het event en de uitreikingen beïnvloeden, vindt Van de Werf. “Dance is altijd een gangmaker, met de alom aanwezige Nederlandse hiphop en een sterke opkomst van Nederlandstalige pop gaat deze show werkelijk alle kanten op”, zegt hij. “Je valt van de ene verbazing in de andere en toch ervaar je het evenement als een geheel. Een event waar het eren van onze sterren, het vieren van de successen en een gezonde dosis netwerken samenvallen.”