Interview: ‘PS VR-gamers staat nog veel moois te wachten’

dinsdag 13 februari 2018 - 15:38

Een jaar na de lancering van PlayStation VR zijn er wereldwijd meer dan een miljoen units verkocht van de virtual reality-bril van Sony. Het bedrijf zet in 2018 een tandje bij en verwacht zo’n 130 nieuwe titels. Een gesprek met Benoît Bouchez, de PR-verantwoordelijke in de Benelux.

Hoe doet PlayStation VR het in de Benelux?
“Sony geeft geen regiospecifieke cijfers, maar ik kan je vertellen dat het goed gaat. We hebben PS VR wereldwijd in oktober 2016 gelanceerd en vier maanden later waren de cijfers positief en smaakten naar meer. We zetten ook dit jaar flink in op PS VR en dan vooral op het gebied van research & development. Sinds de lancering van PS VR zijn er constant productinnovaties gedaan en uitgevoerd. Daarnaast verschijnen er in het tweede jaar verschillende soorten content. Gaming blijft natuurlijk onze core focus, maar we bieden een breder palet aan ervaringen aan. We blijven in deze technologie investeren.”
 
Kun je voorbeelden geven van die overige ervaringen?
“Dat zijn er verschillende. Bij de lancering waren er zogenoemde experiences waarbij de gebruiker bijvoorbeeld mee kon kijken met een groot orkest. Daarnaast is het mogelijk om virtueel op safari te gaan. Ook doen we hele speciale dingen. Zo was in februari vorig jaar het concert van de Belgische Netsky in het Sportpaleis Antwerpen live te zien via PlayStation VR. Dat was een van mijn lievelingsprojecten van de afgelopen jaren. PS VR was toen een ware ‘teleporter’: je stapt erin en je kunt waar ook ter wereld een concert bijwonen. Dit is nog maar het begin. Daarnaast komt er binnenkort een VR-ervaring voor de Netflix-serie Stranger Things. Mooie manieren om een nog groter publiek naar PS VR te trekken, hoewel je PS VR niet primair als marketingtool moet zien. Stranger Things VR is een mooie ervaring om de serie extra onder de aandacht te brengen bij de fans.”
 
Veelgehoorde kritiek is dat er geen games voor PS VR verschijnen, maar enkel technische demo’s. Hoe kijk jij daar tegenaan?
“Daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk zijn er games verschenen die meer een ervaring waren en die lieten zien wat er allemaal mogelijk was met PS VR. Daar zijn echter ook volwaardige games bij gekomen. Zijn die van het productieniveau van bijvoorbeeld een Call Of Duty? Nee, maar dat is logisch. VR is een nieuwe technologie en het ontwikkelen van een toptitel vergt nu eenmaal jaren. Daarnaast zijn studio’s nog volop aan het experimenteren met nieuwe of alternatieve toepassingen, wat op zijn beurt heel veel deuren opent voor creativiteit. Bottom line: je merkt bij iedere release dat er innovatie is, dat er stappen worden gezet. Ik durf hier nu te stellen dat PS VR-gamers in de toekomst nog veel moois te wachten staat.”

Het volledige interview is te lezen in de meest recente uitgave van Entertainment Business. Interesse in een abonnement? Bekijk dan deze pagina voor meer informatie.