Sony Music en Agents After All brengen luistergedrag BLØF-hit Zoutelande in kaart

woensdag 14 februari 2018 - 15:42

Met het nummer Zoutelande, een duet met de Vlaamse zangeres Geike Arnaert, bereikte BLØF vorige week de nummer 1-positie in de Nederlandse hitlijsten. Uit een onderzoek van Sony Music en Agents After All blijkt dat er in Zeeland gemiddeld 60% vaker naar dit nummer wordt geluisterd via Spotify dan in andere provincies het geval is.

Verder blijkt dat in Zeeland in de week van de release massaal naar Zoutelande is geluisterd; de Zeeuwse luisteraars zijn maar liefst 95% eerder aangehaakt dan luisteraars in andere provincies. Ook blijkt dat dankzij het succes van Zoutelande het aantal Google-zoekopdrachten hoger ligt dan tijdens het toeristisch hoogseizoen in de zomer. In totaal werd er 40% meer gezocht naar Zoutelande dan in de zomer en 83% meer dan in de winter van 2017.

De huidige hit van de band is een ode aan Zoutelande, een dorp in de Zeeuwse gemeente Veere, op het voormalige eiland Walcheren.

Deze gegevens zijn ontleend aan een uitgebreide analyse van de hit, uitgevoerd door Sony Music en Agents After All. “Tegenwoordig hebben we als management veel meer inzicht in het publiek wat we bereiken en waar er nog kansen liggen. We kunnen zien welke nummers goed presteren op basis van diverse variabelen. Zo bleek in een vroeg stadium dat Zoutelande met kop en schouders boven de rest van ‘AAN’ uitstak. Maar wat we met dit project ook weer geleerd hebben is dat alles begint met een goed liedje”, aldus Coen ter Wolbeek van Agents After All. 

Het complete onderzoek naar het luistergedrag en de luisteraars van Zoutelande is hier te vinden.