Meer omzet en bezoekers voor Kinepolis

woensdag 28 februari 2018 - 15:40

Bioscoopketen Kinepolis realiseerde in 2017 9,4 procent meer omzet met 6,2 procent meer bezoekers. Het bedrijf zette daarnaast verdere stappen in zijn expansiestrategie.

Kinopolis heeft de resultaten van afgelopen jaar bekendgemaakt. In een persbericht stelt de organisatie dat ‘verdere implementatie van een driepijler-strategie en premium productinnovatie ervoor zorgden dat Kinepolis in 2017 solide resultaten heeft neergezet, tegen een achtergrond van een wisselvallig en vaak minder succesvol filmaanbod.’

De totale opbrengsten namen toe met 9,4 procent, tot € 355,4 miljoen, dankzij de stijging van het bezoekcijfer, een hogere verkoop per bezoeker en de gestegen b2b- en vastgoedinkomsten. De courante winst steeg met 10,7 procent tot €44,7 miljoen, dankzij het hogere operationele resultaat en ondanks hogere afschrijvingen en financiële kosten als gevolg van de expansie.

De omzet, EBITDA en winst per bezoeker stegen in nagenoeg alle landen. De stijging van het bezoekcijfer is te danken aan de expansie van de groep, enerzijds dankzij de nieuw geopende complexen in 2016 en anderzijds dankzij de overname van Landmark Cinemas Canada in december 2017. Met deze overname zette Kinepolis een belangrijke stap in haar expansiestrategie, zowel wat betreft het aantal complexen in portefeuille als de geografische spreiding ervan, met het betreden van een eerste niet-Europese markt.

Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group: “2017 was een sleuteljaar in de uitvoering van onze expansiestrategie, met de overname van het Canadese Landmark Cinemas - de eerste op Noord-Amerikaanse bodem - en op de valreep ook de overname van de Nederlandse NH Bioscopen in Hoofddorp en Schagen. De integratie van de verworven bioscopen verloopt volgens schema met de realisatie van het geplande verbeterpotentieel. Ondanks de sterke groei van de Groep in de afgelopen vier jaar, behouden we een lage schuldgraad.”