Ampco Flashlight op De Vrienden van Amstel LIVE!

maandag 16 april 2018 - 16:25

Ampco Flashlight staat al vele jaren bekend als betrouwbare, creatieve en kwalitatief vooruitstrevende partij op het gebied van licht-, geluid-, video- en riggingverhuur. Jaarlijks maken talloze broadcast-, theater-, live- en corporate events gebruik van de diensten van Ampco Flashlight. Het steeds complexer wordende De Vrienden van Amstel LIVE! is ieder jaar weer een imposante staalkaart van de mogelijkheden die het bedrijf in huis heeft. 

De Vrienden van Amstel LIVE! afficheert zichzelf als ‘de grootste kroeg van Nederland’. Het evenement, dat dit jaar een recordaantal van veertien shows kende, heeft behalve de gezellige sfeer eigenlijk niets meer met de kneuterigheid van een kroeg te maken. In Rotterdam Ahoy zetten Tribe Events en Herman Braakman met Sightline Productions en onder meer Ampco Flashlight een productie neer die internationaal zijn gelijke niet kent.

“Ieder jaar is er sprake van een technisch enorm uitdagend decor, dat als extra complexiteit heeft dat er een centraal podium ontbreekt”, aldus Dennis van der Haagen, commercieel- en operationeel directeur van Ampco Flashlight Rental B.V. “Dat we daardoor creatief moeten denken en daarmee elke editie weer grenzen kunnen verleggen, blijft fantastisch.”

Puzzelen
De voorbereiding van de show wordt in innige samenwerking met lichtontwerper Gert-Jan Schreuder en audiodesigner Jeroen ten Brinke gedaan. “Het ontwerpproces is vrij intensief”, aldus Van der Haagen. “Vanuit dat ontwerp ontstaat een constante dialoog over de mogelijkheden. Op het gebied van het geluid is de grootste uitdaging het gegeven dat overal in de zaal wordt opgetreden. Je wilt het aanwezige publiek het ultieme concertgevoel meegeven en dat doe je door het geluid te laten horen vanaf de plek waar het daadwerkelijke optreden te zien is. Dat maakt dat we in Ahoy net zo veel speakers hebben hangen als er in de Amterdam ArenA zouden hangen bij een ‘in the round’ show. Met dat verschil dat in Ahoy slechts een vijfde van de bezoekers past dat de ArenA kan herbergen. Om dat geluid in goede banen te leiden, gebruiken we maar liefst drie PA-systemen. Daarnaast moet natuurlijk de FOH-mix in orde zijn en is het voor de artiesten van belang dat de monitormix optimaal is. Het is echt puzzelen met geluid. Om dat te optimaliseren maken we gebruik van het DiGoCo-netwerk, dat bij uitstek in staat is om naadloze overgangen te maken, waardoor het publiek niet merkt dat er wordt overgeschakeld.”

Visitekaartje
Een uitdaging voor het geluid zijn niet alleen de vaste podia, maar ook de zwevende podia die uit het dak van Ahoy naar beneden komen. Daarvoor is een ringleiding ontworpen, waarop aan- en afgekoppeld kan worden. “Een technische innovatie, die voor signaaldistributie erg goed werkt”, stelt Van der Haagen. Hij geeft aan dat een klus als De Vrienden Van Amstel LIVE! uiteraard een fraai visitekaartje is voor Ampco Flashlight, maar óók een visitekaartje voor alle andere betrokken partijen. “Een venue als Ahoy en vele andere facilitair leveranciers kunnen bij uitstek laten zien wat er bij hen mogelijk is. Maar ook voor fabrikanten zoals Shure (gespecialiseerd in digitale zendersystemen) is een productie als deze een perfecte showcase. Een project als dit komt niet van de grond zonder innige samenwerking van alle betrokken partijen.”

Op afstand bestuurbare spots
Op het gebied van licht heeft Ampco Flashlight dit jaar remote volgspots geïntroduceerd in Ahoy. Volgens Van der Haagen is dat deels een gevolg van de manier waarop met het geluid is omgegaan. “Normaal hing een team van acht man in het plafond. Met volgspots probeerden zij de artiesten te volgen. Door de vele speakers die daar inmiddels hangen, vonden we het niet meer verantwoord om het personeel daar direct tussen te plaatsen. Daarom werkten we dit jaar met op afstand bestuurbare spots. Het team kon deze via camera’s sturen vanuit de controlekamer en dat verliep voor iedereen erg fijn. Die aanpak zullen we dus in de toekomst zeker gaan herhalen.”

Continuïteit en kwaliteit
Ampco Flashlight is een internationaal opererende full service onderneming. Dat betekent dat het bedrijf van nature verder kijkt dan de technische wensen van een opdrachtgever. “We zijn continu aan het bedenken hoe we met zijn allen de production value van een evenement naar een hoger niveau kunnen tillen. Wij hebben de drang om te excelleren, te presteren op de toppen van ons kunnen. Iedereen wordt er beter van als je elkaar ondersteunt.” Het belangrijkste voor Ampco Flashlight is echter het borgen van kwaliteit en zekerheid, zo zegt Van der Haagen.

“Of het nu een theaterproductie, liveshow, een festival, een tv-productie of een corporate event is, organisatoren moeten zeker weten dat het goed komt als ze naar Utrecht bellen. Als ze mij vragen waar ik het meest trots op ben, dan is het niet alleen wat we op De Vrienden van Amstel LIVE! realiseren. Dan is het dat we gelijktijdig óók Eurosonic Noorderslag draaien, en een hele grote corporate show in de RAI, plus een productie op Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa. En een event in de Beurs van Berlage, en ook nog eens The Voice of Holland. Het feit dat al die producties naast elkaar draaien en we overal de voor ons zo belangrijke hoge kwaliteit en continuïteit kunnen leveren, dat is de échte kracht van Ampco Flashlight.”

Licht op groen
Die kracht wordt eind april, begin mei ook naar Portugal gebracht. Ampco Flashlight gaat de rigging, light en motion verzorgen op het Eurovisie Songfestival in Lissabon. Een imposante klus, die echter geen andere events in de weg mag staan. “Daarom hebben we in onze pitch geen geluid aangeboden. Dat kunnen we wel. Heel goed zelfs. Maar in dezelfde periode vallen onder meer ook Koningsdag en 4 en 5 mei. De continuïteit en kwaliteit die we op het gebied van geluid in die periode al jaren kunnen borgen voor de verschillende evenementen waarop en waarmee we werken, zouden in het gedrang kunnen komen. Hier bij Ampco Flashlight hebben we een stoplichtsysteem om aan te geven of we een klus erbij kunnen hebben. Meestal staat het licht op groen, soms op oranje en heel soms op rood. Juni is een extreem druk festivalseizoen. Had het Eurovisie Songfestival in die maand plaatsgevonden, dan was het licht op rood gegaan en hadden we de pitch zelfs niet eens gedaan. Hoe prestigieus zo’n internationaal evenement ook is. We doen het goed, of we doen het niet.”