AV-branche steeds vaker de échte ster van een evenement

maandag 16 april 2018 - 16:39

Aan de basis van live-entertainment is de afgelopen halve eeuw weinig veranderd. Het publiek stroomt toe om een artiest of band te zien optreden. Alles er omheen is wél veranderd, met name als we kijken naar beeld en geluid. De grote evenementen lijken te volharden in een race naar de top.

Het is al jaren een hardnekkig probleem op de Nederlandse markt – met name in het klein- en middensegment. Bij evenementen voor enkele duizenden bezoekers, die geen onbegrensde budgetten hebben, is een situatie ontstaan waarbiij toeleveranciers van apparatuur (licht, geluid, video) tegen elkaar worden uitgespeeld in het kader van een scherpe prijsvoering. “Ze gaan al naar een ander voor een paar honderd euro, zelfs al werk je al vele jaren samen met een evenement en ben je zelfs ook medeverantwoordelijk voor het succes”, zo klaagde een leverancier (die anoniem wilde blijven om zo zijn klanten niet tegen het hoofd te stoten) al enkele jaren terug in EB Live. Een ander stelde dat de onderhandelingen soms zo lang duren, dat het neerzetten van een écht goede productie zodra de deal rond is eigenlijk gekkenwerk is. “Soms heb ik het idee dat men tot het állerlaatste moment wacht en wie dan het goedkoopste bod op tafel heeft, mag de klus opknappen. Maar dan verwachten ze wel dat je direct volledig beschikbaar bent voor een last minute-klus.”

Hoewel de echte crisis inmiddels achter ons ligt, is er op dit vlak nog weinig veranderd. Dennis van der Hagen van Ampco Flashlight geeft aan dat er juist in dit segment steeds meer wordt geprogrammeerd en dat daar een evenwicht in gevonden moet worden. “De hoeveelheid geld, dus kaartkopend publiek, sponsoren en subsidies, neemt niet evenredig toe. Dat betekent dat elke productie minder geld te besteden heeft. En hoe lager je in de voedselketen komt, en wij zitten helemaal onderin, hoe meer prijsdruk er ontstaat om nog een kwalitatief goed verhaal neer te zetten.”

Techniek centraal
Die kwalitatief goede verhalen worden bij de écht grote en populaire evenementen jaar in, jaar uit echter beter. Zie een Vrienden van Amstel LIVE!, waarover elders in deze special een uitgebreid verhaal te lezen is. Was het publiek in de begindagen van dit evenement al tevreden met het feit dat artiesten die ze normaliter nooit samen zouden horen zingen het podium deelden, anno 2018 zou men teleurgesteld zijn als er geen acts uit het dak zouden komen, er overal in de zaal podia opdoken of als het lichtplan een stuk soberder zou zijn. Het resultaat is een evenement dat qua productie wereldwijd zijn gelijke niet kent.

Een ander goed voorbeeld is de tournee van U2 die vorig jaar de Amsterdam ArenA aan heeft gedaan. Het unique selling point was niet de band en ook niet de integrale uitvoering van hun album The Joshua Tree. Nee, de show draaide vooral om het door Production Resource Group gevisualiseerde en door TAIT gerealiseerde, ruim 60 meter brede naadloze 4K-scherm dat de show domineerde. Tijdens de recente tour van Lady Gaga had iedereen het vooral over de innovatieve loopbruggen die gelijktijdig als videoschermen door de zalen zweefden. In juni, als Roger Waters in Ziggo Dome staat, zal het niet heel anders gaan. Vijftig jaar na zijn eerste optredens in Amsterdam, trekt zijn Us + Them Tour wereldwijd vooral volle zalen vanwege het door TAIT ontworpen geluid- en videoplan, waarbij een uit het dak neergelaten façade van een fabriek (tevens een volledig functioneel videoscherm) de zalen in tweeën deelt en een surroundsysteem voor bijbehorende geluiden zorgt. Dat er ook nog een band op het podium staat… lijkt bijzaak.

Torenhoge verwachtingen
Intussen nadert het segment grote evenementen qua entreeprijs zijn plafond. Er zit een grens aan wat de consument bereid is te betalen voor een avondje live entertainment. Tegelijk wil men in de totaalervaring geen stapje terug meer doen. De torenhoge verwachtingen moeten worden waargemaakt. “Door efficiënt te werken kun je een project echter niet alleen beter, maar ook winstgevend maken. Een goede voorbereiding en een slimme inkoop zijn hier cruciaal voor”, zo stelt SEA-directeur Harold Verhaaf elders in deze EB Live. Hij heeft het daar specifiek over sportevenementen, maar in feite gaat de stelling ook op voor andersoortige events. Dat efficiënt werken kan 'm zitten in bijvoorbeeld slimmere softwareoplossingen, of het investeren in grotere ontwikkelingen en daarmee op de lange termijn efficiëntiewinst boeken. In het geval van U2's genoemde megagrote 4K-scherm zat de besparing 'm niet zozeer in de ontwikkeling ervan, als wel in de personeelskosten van de videocrew.

Nieuwe technologie die is geïmplementeerd in deze tournee is het 4K Broadcast Camera System, dat de camera’s en LED-schermprocessoren verbindt om de hoogst mogelijke beeldkwaliteit te garanderen. Het systeem kan in een uur worden opgesteld en er is slechts één videomedewerker nodig om het te bedienen”, verklaart Wolfgang Schram, director of video engineering bij Production Resource Group. “Wij hebben voor elke tour sinds 1992 voor U2 gewerkt en ze dagen ons elke keer weer uit om de grenzen van de technologie op te zoeken. Om dat te kunnen doen, moet je creatief met je beschikbare middelen omgaan, dat blijft de lol van dit werk.”

‘Live’ ervaring
De ontwikkeling maakt dat de AV-partijen die deze grote (en grootse) shows naar een volgend plan tillen de échte sterren van de avond worden. Zeker nu virtual en augmented reality in toenemende mate gemeengoed worden. Diverse dancefestivals hebben al eindshows gehouden waarin de mobiele telefoons van de bezoekers via apps zijn overgenomen en integraal onderdeel van de (licht)show werden. Via VR-technologie is eind 2017 een concert van Coldplay de wereld over gegaan. Het publiek hoeft dus niet eens meer ín het stadion te zijn om een show ‘live’ te kunnen ervaren. Maar dat hoeft de artiest in feite ook niet meer. Vorig jaar had Holland Zingt Hazes een primeur, met een door 30K laserprojectoren van Panasonic op een scherm van Novaline gerealiseerd hologram van André Hazes.

Dit jaar keert het hologram terug, maar is het niet meer uniek. Ronnie James Dio is recent nog als hologram tot leven gewekt in 013, Roy Orbison komt in april als hologram naar Rotterdam en ook Frank Zappa gaat in holografische vorm op tour. Het is een kwestie van tijd voor dit ook met nog levende artiesten gaat gebeuren. De besparing die het oplevert qua artiestengages, zou best eens kunnen betekenen dat de AV-branche de komende jaren écht kan gaan uitpakken.