Een combinatie voor de toekomst

maandag 16 april 2018 - 16:35

In de entertainmentbranche worden hechte partnerschappen steeds belangrijker om tot resultaat te komen – ook voor technische productiebedrijven. Door hun krachten te bundelen, kunnen ze efficiënter samenwerken. Sightline Productions en Sports & Entertainment Architects (SEA) ondervinden dit in de praktijk.

Sinds ruim een jaar zijn beide productiehuizen zusterbedrijven van elkaar. Waar Sightline zich richt op entertainment, verzorgt SEA de technische productie van sportevenementen. De samenwerking blijkt een gouden greep, zo vertelt SEA-directeur Harold Verhaaf. “We zijn nu een jaar aan de gang met deze combinatie en vullen elkaar perfect aan op veel gebieden. Wanneer Sightline bijvoorbeeld capaciteit nodig heeft, kunnen wij dit leveren, en vice versa. Onze projecten lopen qua planning vaak precies langs elkaar heen. Dat was dan ook de hoofdreden om samen verder te gaan. Daarbij hebben we qua organisatiestructuur, bedrijfsfilosofie en persoonlijkheden hetzelfde DNA. We leveren allebei op technisch gebied kwalitatief hoogwaardige producties.”

Sportieve uitdagingen
Sightline regelt allerlei facilitaire zaken voor projecten, zoals de inkoop en logistieke coördinatie. Ook de inspanningen van SEA gaan verder dan puur de technische productie. Verhaaf: “We verzorgen vaak de facilitaire productie of begeleiden van opbouw tot afbouw.” Ondanks deze vergelijkbare werkzaamheden vragen sportevenementen volgens hem een andere expertise dan entertainment events. “Sport is zeker een specialisme. Technisch gezien is de basis hetzelfde als bij ‘standaard’ evenementen, maar het heeft een andere focus. Zo zijn alle media-gerelateerde zaken heel belangrijk. Bij bijvoorbeeld een concert worden gebeurtenissen alleen maar geregistreerd, bij sport is het belangrijk dat alles goed wordt gebroadcast omdat er bij onze producties vaak meer mensen voor de televisie zitten dan in het stadion.”

De aard van sportproducties levert daarnaast specifieke uitdagingen op. “We willen partijen laten zien dat onze projecten niet alleen geld kosten maar ook geld kunnen opleveren. Het gaat vaak om langlopende producties, waardoor de kosten automatisch substantiële bedragen worden. En daar kun je niet direct een inkomstenbron tegenover zetten. Daardoor denken mensen vaak alleen maar aan de kosten. Door efficiënt te werken kun je een project niet alleen beter, maar ook winstgevend maken. Een goede voorbereiding en een slimme inkoop zijn hier cruciaal.”

Jarenlange ervaring
SEA kan inmiddels bogen op zo’n twintig jaar ervaring. Het productiebedrijf droeg de afgelopen tijd onder meer zorg voor het EK atletiek, de Coolste Baan van Nederland en de start van de Giro. Intussen raken Sightline en SEA steeds beter op elkaar ingespeeld. “Het gaat zeker de goede kant op. We hebben veel kennis gebundeld, maar ook capaciteit, waardoor we in alle gevallen snel kunnen schakelen.” Een voorbeeld hiervan is het EK damesvoetbal van afgelopen jaar. "Hier hebben we vanuit onze eigen sport-expertise en de gezamenlijke capaciteit die klus goed aangepakt. We vullen elkaar perfect aan, en hebben veel plezier in het samenwerken. Dit is een sterke combinatie voor de toekomst.”