‘Voor Breepark is diversiteit het allerbelangrijkste’

dinsdag 05 juni 2018 - 11:09

Sinds 2016 heeft Breda een groot vrijetijdsgebied: Breepark. Het gebied, met onder meer een imposante evenementenhal, richt zich op grote én kleine events voor een brede doelgroep. Commercieel manager Pierre Bonenberg is een nieuw gezicht bij Breepark en wil de locatie groot op de kaart zetten. 

Je bent een bekend gezicht in de dancebranche. Je werkte voorheen voor ALDA Events en hebt events als Flying Dutch, A Day at the Park en A State of Trance op je naam staan. Vanwaar de overstap?
“Mijn speelveld is nu een stuk ruimer. Ik kan in een hele grote speeltuin mijn ei kwijt! Zo faciliteer ik onder meer voorzieningen van huurders, zoek naar strategische partnerships en werk mee aan eigen concepten. Organisaties komen uit alle hoeken: van de dancewereld, waar ik zelf dus vandaan kom, tot aan kunstbeurzen zoals ART BREDA. In mijn oude vak moest ik veel meer rekening houden met onder meer de doelgroep. Denk alleen al aan de regelgeving omtrent alcohol, het was allemaal al heel snel 18+. Ik dacht: wat hebben we nu eigenlijk voor de jeugd? Je negeert een hele groep jongeren die eigenlijk gewoon graag naar evenementen willen. Zeker omdat ze tegenwoordig ook veel eerder jongvolwassen zijn. En dan heb je natuurlijk ouders en hun kinderen. Waar gaan die naartoe? En wat wil je de kinderen meegeven qua cultuur en muziek? Voor Breepark is diversiteit het allerbelangrijkste en dat past perfect bij mij.”

Wanneer is jouw missie geslaagd?
“We gaan nu over van projectontwikkeling naar exploitatie, dat is voor de hele organisatie een behoorlijke switch. Maar daar ligt juist mijn kracht, om ervoor te zorgen dat we met z’n allen die volgende fase ingaan. De missie is geslaagd, voor mij én iedereen hier, als Breepark heel groot op de kaart staat in de evenementenbranche. Met andere woorden: het moment dat we voor een zeer brede doelgroep entertainment aanbieden en daarbij de vraag bijna niet meer aankunnen, maar alle huurders en organisaties waarmee we samenwerken te allen tijde tevreden zijn.”

Wat wordt er in een van Breeparks belangrijkste onderdelen – de evenementenhal – zoal georganiseerd?
“Dat kan van alles zijn. Tiësto heeft er opgetreden, maar we hebben er ook de startplaats voor de NK Veldloop voor Ambtenaren gehad, waarbij de evenementenhal gecombineerd werd met het outdoor terrein van Breepark. Voor opnames van het Duitse RTL-programma Big Bounce hebben we de hal zelfs omgebouwd tot een mega trampolinepark. Momenteel zijn we bezig met ART BREDA, weer een totaal andere transformatie. Bovendien gaan we in de toekomst waarschijnlijk leuke dingen doen met organisatoren in Breda, onder meer met een van de lokale orkesten. Daar kijk ik erg naar uit.”

Gezien die diversiteit moet de hal bijzonder veelzijdig zijn. Kun je iets vertellen over de opzet?
“Het is écht een polyvalente hal die inzetbaar is voor sport, muziek, zakelijke doeleinden en meer. Met een capaciteit van maximaal 13.000 bezoekers, een grootte van ongeveer. 8.300 m2 en een hoogte van 18 meter tot aan het dak (14 meter tot de rigging) is alles mogelijk. Dat het een brede, ruime hal met een vrije overkapping is, maakt het voor een organisatie heel makkelijk om te produceren en constructies te bouwen. De afwezigheid van pilaren is bovendien geweldig voor de zichtlijn van het publiek. Bij andere hallen kun je artiesten of de activiteiten op het podium vanuit bepaalde hoeken niet goed zien, maar dat is bij ons helemaal niet aan de orde. Met de opzet en grootte kunnen wij bij wijze van spreken een tennistoernooi organiseren of een kartbaan aanleggen. Eigenlijk is het één groot overdekt veld waarbinnen je van alles kunt bouwen. Dat maakt Breepark uniek ten opzichte van andere hallen.”

En hoe zit het qua faciliteiten?
“Ook dat is iets waarmee we ons nadrukkelijk onderscheiden. We hebben er namelijk voor gekozen om alle denkbare voorzieningen neer te zetten. Zo krijgen huurders ingerichte ruimtes met design meubilair, een plek om een keuken te plaatsen, prachtige kleedkamers met een douche, spiegels, noem maar op. Je kunt hier zelfs showkleding wassen en drogen. Vanuit de dancewereld ben ik gewend dat je van alles zelf moet meebrengen, maar hier hebben we gewoon productiekantoren met bureaus en stoelen. Je neemt je notebook mee en kunt direct aan de gang. Voor huurders is het een kwestie van plug & play.”

Maakt de evenementenbranche al volop gebruik van Breepark?
“Het is snel gegaan. Breepark was binnen een jaar operationeel. Steeds meer partijen uit de branche denken nu: o, zijn die al klaar, daar moeten we eens gaan kijken! En iedereen die hier is geweest, wil dolgraag terugkomen. Daardoor begint zelfs de programmering van 2019 en 2020 al vol te lopen. We komen dus nu precies in die fase van exploitatie dat het echt op gang komt. Ik nodig de industrie, van dance tot verzamelbeurzen, dan ook van harte uit om bij ons te komen kijken naar de mogelijkheden.”

Waar staat Breepark in 2020?
“Over twee jaar kun je niet meer om ons heen als je in het zuiden een event wilt organiseren. Het gebied spreekt alle doelgroepen aan. Vergelijk het met de Arenaboulevard, waar naast de voetbaltempel van alles te doen is. Het motto van Breepark is 'Doen, wat je leuk vindt!', en dat kan hier ook echt. Mensen worden hier de hele dag geëntertaind. Of je nu naar de bioscoop wilt, een avond gaat bowlen, naar een evenement gaat of op een van de terrassen zit. Ook wordt er aan ouders met kinderen gedacht. We zijn druk bezig met de ontwikkeling van een groot kinderspeelparadijs en in het najaar speelt de K3-show in onze evenementenhal. Kortom, iedereen kan hier terecht!”

Meer informatie is te vinden op de website van Breepark.