GelreDome is dé plek voor hoogstaande content

dinsdag 05 juni 2018 - 11:20

Als evenementenlocatie behoort het GelreDome letterlijk tot de ‘groten’. Concerten en evenementen met meer dan 30.000 bezoekers kunnen zonder problemen worden ondergebracht in de venue, tevens thuisbasis van voetbalclub Vitesse. Wie de agenda bekijkt, ziet vooral een grote diversiteit aan evenementen met elk een eigen doelgroep.

Bij de oplevering in 1998 baarde GelreDome vooral opzien omdat het beschikt over een uitschuifbaar voetbalveld, waardoor de venue écht multifunctioneel is en kan veranderen van een (overdekt) voetbalstadion in een evenementenaccommodatie met betonnen vloer en verwarmd interieur. Op jaarbasis vinden er meer dan zestig grootschalige evenementen zoal beurzen, festivals en concerten plaats en trekt de venue meer dan een miljoen bezoekers. Vrijwel alle groten der aarde deden het GelreDome (maximale capaciteit 34.000) aan. Anno 2018 kiezen die hele groten doorgaans weer voor een kleinere zaal. “Dat is een trend waar de hele markt mee te maken heeft”, aldus GelreDome-directeur Hèrald van de Bunt. “Tegelijk zie je ook dat juist de grotere zalen zoals het GelreDome bij uitstek geschikt zijn voor evenementen voor heel specifieke doelgroepen.”

Verwachting overtroffen
Recent werd er een show van Imagine Dragons aangekondigd. Het is de eerste keer dat die band in het GelreDome staat. Verder keren dit jaar grote namen als Iron Maiden en Justin Timberlake terug. Van de Bunt: “Daarnaast zie je dat bijvoorbeeld een Duitse artiest als Hélène Fischer in no-time uitverkoopt. Een zangeres waar – zo vermoed ik – een groot deel van Nederland nog nooit van heeft gehoord. Maar de doelgroep is enorm. Hoewel wij hier het grensgebied bedienen, iets waar we de komende jaren nog meer de focus op willen leggen omdat er op de Duitse markt nog grote kansen liggen, is het gros van de tickets gewoon in Nederland verkocht. Dat het uit zou verkopen, wisten we zeker. Dat het zó hard zou gaan, overtrof zelfs onze verwachting.”

Grote publieksstromen
Het neerzetten van een concert of evenement in het GelreDome brengt een bepaald risico met zich mee, erkent Van de Bunt. “Je ziet dat de crisis voorbij is. Het publiek durft buiten de eigen ‘comfort zone’ te kijken en is weer wat avontuurlijker bij de aankoop van tickets. Desalniettemin moet je als organisator minstens 32.000 tickets aan de man brengen om een event succesvol in het GelreDome neer te zetten. In het verleden keek je dan automatisch naar de grote namen, maar goede concepten voor een ‘niche’ bewijzen zich ook steeds vaker. Nu is ‘niche’ misschien niet het juiste woord, want we hebben het over flinke publieksstromen, zij het in specifieke doelgroepen. Denk bijvoorbeeld een dance-evenement als Qlimax, een jaarlijks terugkerend Mega Piratenfestijn of Music Show Scotland, de grootste Schotse indoorshow ter wereld. Allemaal shows die voor een vol GelreDome zorgen, elk met een heel eigen publiek.”

Totaalplaatje
Het GelreDome blijft uiteraard een venue voor ‘de grote namen’, maar wil zich ook de komende jaren blijven opwerpen als dé evenementenlocatie voor specifieke maar kwalitatief hoogstaande content. “Bezoekers zijn in de loop der jaren heel kritisch geworden, die kopen niet meer zomaar een kaartje voor een evenement”, stelt Van de Bunt. Het verhaal moet kloppen, de productie moet kloppen en de venue is onderdeel van het totaalplaatje. Wij moeten er dus voor blijven zorgen dat de ambiance prettig is, dat het publiek op comfortabele wijze een evenement kan bijwonen en dat de producties bij ons optimaal tot hun recht komen.”

Meer informatie is te vinden op de website van het GelreDome.