MECC Maastricht ziet evenementenaanbod verder groeien

dinsdag 05 juni 2018 - 11:24

Waar MECC Maastricht jarenlang vooral als congres- en beurzencentrum bekend stond, kan daar inmiddels de term ‘evenementencentrum’ voor in de plaats komen of tenminste aan worden toegevoegd. De sleutel zit ‘m in diversiteit, het uitgekiend plannen van evenementen en kennis van de markt. 

In vierenhalf jaar is het aantal publieke evenementen in MECC Maastricht gegroeid van 6 naar 21 per jaar, variërend van een dancefeest als 90’s Forever tot shows van K3 en van de wintereditie van de International Army Show tot een balletuitvoering van Carmina Burana. “Om evenementen in deze regio succesvol te kunnen organiseren is diversiteit onmisbaar”, aldus Business Development Manager Danny Hulscher. “Daarnaast heb je een gedegen kennis nodig van de markt en moet je weten hoe je die kunt bereiken. Deze regio is – deels omdat we in een grensgebied liggen, maar zeker ook vanwege de mentaliteit van de inwoners – in diverse opzichten ‘anders’ dan de rest van Nederland. We hebben een heel kritisch publiek, dus een evenement moet echt staan. Iets unieks voor deze regio is bijvoorbeeld dat je evenementen met een actieve buitenreclamecampagne moet promoten, meer nog dan in andere delen van het land. Deze en diverse andere regiogebonden factoren hebben organisatoren er langere tijd van weerhouden om iets in MECC te organiseren. Wij hebben ons de afgelopen jaren opgeworpen als kennispartij, die helpt bij het succesvol organiseren én het bereiken van de doelgroep. Van onze marketeers is er bijvoorbeeld slechts eentje bezig met MECC zelf. De anderen werken met een volledige focus op de events, in samenwerking met de organisatoren, om ervoor te zorgen dat de zalen vol zitten.”

De markt niet overspoelen
Die benadering heeft zijn vruchten afgeworpen. Steeds meer organisatoren willen iets in MECC Maastricht organiseren. “We zijn echter vrij kritisch in het soort en het aantal evenementen dat we op de agenda zetten. Bij het advies en de begeleiding die we standaard geven aan organisatoren hoort soms ook ‘nee’ verkopen”, stelt Hulscher. “Een van de dingen die evenementen bij ons tot een succes maken, is dat we de markt niet willen overspoelen met gelijksoortige happenings. Een dance-feest kan een volle zaal trekken, juist omdat er de rest van het jaar niet meerdere vergelijkbare feesten worden georganiseerd. Dat geldt ook voor urban events, Nederlandstalig of welk genre dan ook. Wij verkopen dan liever een keer ‘nee’ en leggen dat vervolgens uit, dan dat we het hele jaar volboeken met allerlei evenementen die op elkaar lijken waardoor de organisatoren teleurgesteld zijn over de lage opkomst.”

Bezoekers prikkelen
De drie hallen van MECC Maastricht bestrijken gezamenlijk 30.000 m2, die tijdens een evenement multifunctioneel worden ingezet. Hulscher: “Meedenken met een organisatie is van groot belang. Is er bijvoorbeeld sprake van een goede voorverkoop van een evenement, dan kunnen we een deel van een andere zaal extra inzetten om daar de horeca te huisvesten. Verder geven we klanten de mogelijkheid om indien gewenst zelf de catering te organiseren. Voor veel organisatoren is dat een fijn verdienmodel.” Naast de drie grote hallen beschikt MECC Maastricht over twee auditoriumzalen. Deze worden op weekdagen veelal voor congressen gebruikt, maar zijn in de weekends beschikbaar voor andersoortige programmering. “Daarmee willen we als venue een beetje prikkelen, events organiseren waarover gepraat wordt”, aldus Hulscher. “We hebben onder meer al een lezing gehad van Wikipedia-oprichter Jimmy Wales en van publicist David Icke en binnenkort bieden we plek aan landelijke cabarettournees die voorheen Maastricht niet aandeden. Met MECC Maastricht hebben we de ambitie om met een grote diversiteit aan evenementen een cultureel hart van de regio te worden, en we zijn goed op weg om die ambitie waar te maken.”

Meer informatie is te vinden op de website van MECC Maastricht.