Nederlandse kansspelautoriteit wil EA’s FIFA aanpakken

vrijdag 08 juni 2018 - 13:16

Electronic Arts is aangeschreven door de Nederlandse kansspelautoriteit over het gebruik van loot boxes in FIFA. Dat heeft een bron, van wie de naam bekend is bij de redactie, tegenover Entertainment Business bevestigd. In totaal hebben vier uitgevers een brief ontvangen met het verzoek het gebruik van loot boxes voor 20 juni te staken.

In Nederland en België wordt onderzocht of het aanbieden van loot boxes legaal is. In tegenstelling tot zijn Belgische evenknie heeft de Nederlandse kansspelautoriteit geen namen en rugnummers genoemd in de strijd tegen lootboxes. In Nederland is enkel bekend dat de organisatie tien veel gespeelde games onderzocht waarna het concludeerde dat vier daarvan loot boxes aanbieden, die daarna weer verhandelbaar zijn.

De Nederlandse Kansspelautoriteit wil niet zeggen om welke titels of uitgevers het gaat, omdat het ‘in gesprek is met de bewuste producenten en aanstuurt op een gedragsverandering en ingame-aanpassingen’. Het is echter een publiek geheim dat het hier draait om FIFA 18, Dota 2, PlayerUnknown's BattleGrounds en Rocket League. Niemand wil dit echter bevestigen.

Afgelopen week meldde een betrouwbare bron uit de game-industrie tegenover Entertainment Business dat Electronic Arts een van de bedrijven is die een brief heeft ontvangen van de Nederlandse Kansspelautoriteit. “Als loot boxes een waarde vertegenwoordigen die verhandelbaar is, wat derden doen via websites tegen de zin van de uitgever, zien zij dat als gokken.”

De bron wilde niet ingaan op de stappen die EA wel of niet gaat nemen. De Nederlandse Kansspelautoriteit eist dat de games die loot boxes aanbieden voor 20 juni aangepast moeten worden.

Joost Bart van BMM Games n' Vinyl, tevens initiatiefnemer van Independent Gamestores, verwacht niet dat de soep ‘zo heet gegeten wordt als ‘ie nu wordt opgediend’. “Met kleine aanpassingen kunnen producenten dergelijke verhandelbare elementen makkelijk omzeilen. Als retailer van het fysieke product hebben wij sowieso geen zicht en invloed op digitale uitbreidingen, en de markt daarachter. Vanuit het perspectief van de uitgevers snap ik de implementatie van microtransacties overigens heel goed. Er wordt nu eenmaal flink extra mee verdiend. Tegelijkertijd zoeken ze de randen van het toelaatbare op en worden ze daar nu voor op de vingers getikt.”

In de nieuwste editie van Entertainment Business, die deze week is verschenen, is een uitgebreid artikel te vinden over de mogelijke gevolgen van een verbod op loot boxes.