Brok Decor: meegroeien en een memorabele show neerzetten

donderdag 14 juni 2018 - 11:58

Voor de grootste evenementen en festivals in binnen- en buitenland verzorgt Brok Decor de decors en stages. Het gaat het bedrijf momenteel voor de wind. “Klanten komen bij ons terug, omdat we onze afspraken nakomen en alles van A tot Z voor ze regelen.”

Brok Decor is een decorbedrijf in de breedste zin van het woord. Het verzorgt het complete proces, van design tot realisatie. Vanuit hun riante ruimte in Zaandam, waar alles kan worden geprefabriceerd en opgeslagen, en hun kantoor én werkplaats in Amerika, bedient Brok Decor een internationale festival- en evenementenmarkt.

Steven Grevenstuk, chief executive officer bij het bedrijf, heeft in het verleden de nodige ervaring opgedaan. “Ik heb vijftien jaar bij ID&T gewerkt, waarvan de laatste jaren op de decorafdeling die alle events van ID&T en Q-Dance van decor voorzag. In die positie heb ik de hele wereld rondgereisd en daar veel contacten aan overgehouden. Toen we begonnen met Brok Decor, hadden we dan ook direct een hoop klanten waar we voorheen al het decor voor verzorgden. Alle buitenlandse producties, zoals Sensation en Corona Sunsets, doen we nog steeds. De laatste twee jaar zijn we bovendien steeds meer voor andere opdrachtgevers gaan werken. Klanten komen bij ons terug, omdat we onze afspraken nakomen en alles van A tot Z voor ze regelen.”

Meegroeien met de klant
Als fullservice-decorbedrijf levert Brok Decor stages en decors, maar ook designers, producenten en crew. Dankzij de eigen werkplaats is het bedrijf in staat om voor elk budget iets te creëren. Bovendien neemt men niet standaard iedere klus aan. Grevenstuk: “Om een bepaalde kwaliteit te waarborgen, gaan we niet zomaar op elke aanvraag in. We willen geen half werk leveren, maar gaan altijd voor het hoogst haalbare, het budget in ogenschouw nemend. Dat is waarom klanten keer op keer terugkomen. Inmiddels zijn de budgetten die klanten tot hun beschikking hebben omvangrijk genoeg om enorme producties neer te zetten.”

Volgens Grevenstuk is het echter zaak om scherp te blijven: “Je bent zo goed als je laatste productie en je wordt beoordeeld op wat je waarmaakt. Bovendien vinden we het belangrijk om met een opdrachtgever mee te groeien.”

Dat meegroeien doet Brok Decor onder andere met Q-Dance, een organisator waarvoor het bedrijf zo goed als alles doet. Het Defqon.1 Festival is inmiddels een enorme happening geworden. “Dit festival is zo gruwelijk groot dat we creatief door het dak kunnen gaan, met elk jaar een thema dat staat als een huis”, zegt Grevenstuk. “We zijn echt meegegroeid met Q-Dance, anders krijg je dit niet geproduceerd. En dit jaar pakken we het nóg grootser aan dan vorig jaar. Het is een eer om het te mogen doen en we krijgen er energie van. Als je al een tijdje in deze wereld meedraait, vind je iets al snel gewoon, maar dergelijke festivals zijn de kers op de taart.”

Indrukwekkende main stage
Net als in voorgaande jaren heeft Brok Decor ook dit jaar een druk festivalseizoen voor de boeg, met een aantal nieuwe klanten. Verder is het bedrijf in gesprek met diverse festivals in Amerika. “Ik hoop dat dat positief uitpakt, zodat we daar ook meer producten mogen leveren”, aldus Grevenstuk. “Daarnaast doen we steeds meer businessevents, en zijn we aan de slag gegaan voor thema- en pretparken.”

De klantenkring van Brok Decor is gevarieerd, en dat geldt ook voor budgetten en publiek. Toch ziet Grevenstuk bij het produceren van een decor niet veel verschil tussen bijvoorbeeld een pop- of een dancefestival: “Het onderscheid zit hem logischerwijs in de muziek en de acts. Maar neem Zwarte Cross. Daar hebben we vorig jaar de main stage voor verzorgd. Dat is een geweldig podium geworden met motoronderdelen en vlammen. Het paste perfect bij het festival, maar je had er bij wijze van spreken net zo goed een techno-dj kunnen neerzetten. Voor ons maakt het dus niet zo veel uit, uiteindelijk gaat het erom dat de opdrachtgever krijgt wat hij wil.”

Dansen in het Andesgebergte
Stilzitten is er niet bij voor Brok Decor. Het bedrijf blijft kritisch kijken naar de eigen werkwijze en producten worden doorontwikkeld. Grevenstuk: “Wij zijn voortdurend bezig om op elk vlak te professionaliseren. Zo is onze website aan de achterkant een compleet draaiend backofficesysteem, een platform voor de crew. We volgen daarnaast nauwlettend de ontwikkelingen op ontwerpgebied en proberen de kennis van de crewleden die al vanaf het begin bij ons in dienst zijn, over te dragen op nieuwe medewerkers. Daarnaast kijken we voortdurend hoe we bestaande producten kunnen verbeteren. Zo gebruikten we aanvankelijk balken waar het decor tegenaan kwam; nu zijn dat custom decorblokken met een scaff-klem. Inmiddels zijn daar weer drie varianten van beschikbaar. We proberen zo efficiënt mogelijk te werken.”

De opgedane kennis past Brok Decor ook in het buitenland toe. Daarbij krijgen Grevenstuk en zijn collega's regelmatig te maken met cultuurverschillen. “In de VS werkt men echt op een andere manier. Ze kijken daar hun ogen uit als wij aan de slag gaan. Probleem is wel dat er veel ego’s rondlopen. Het moet daar allemaal precies zoals het van tevoren bedacht is, en het moet vooral ook zo blijven. Hier werken we samen met de rigger en lichttechnicus, die hangen samen een decorstuk op. Dat was voor de Amerikanen compleet nieuw.”

Gelukkig wordt er altijd een oplossing gevonden, zelfs in de verste uithoeken van de wereld. En iedere keer is het weer genieten als het uiteindelijk is gelukt, vertelt Grevenstuk. “In 2014 was er een Mysteryland in het Andesgebergte, in Chili. Het regent daar nooit, maar toen net wel. In Nederland lossen we dat makkelijk op met behulp van houtsnippers. Die hebben we altijd klaarliggen, maar in Chili was er niets geregeld. Daarop zijn we naar een boerderij gereden, hebben we al het stro opgekocht en dat vervolgens uitgelegd voor de main stage. Toen kon er weer gedanst worden!”