De Loods heeft alles in huis om een feestje te bouwen

donderdag 14 juni 2018 - 11:37

Van gekleurde tenten tot poncho’s, van barretjes tot meubilair: je kunt het zo gek niet bedenken of De Loods verhuurt of verkoopt het voor evenementen. Eigenaar Teun Lelie: “Ons eindproduct draait altijd om blije mensen.”

De werkzaamheden van verhuurbedrijf De Loods zijn veelzijdig. Het bedrijf biedt een keur aan producten en diensten die nodig zijn om een evenement of festival te laten slagen, of dat nu schroefjes, banken, tafels en tenten of geprefabriceerde decorstukken en -onderdelen zijn. Maar ook voor de opslag van spullen, het advies aan klanten en de verkoop van hout, stof en ijzerwaren kunnen opdrachtgevers bij De Loods terecht. Eigenaar Teun Lelie: “Wij zijn toeleverancier van alle denkbare grote evenementen. Zelf werk ik sinds juli 2017 voor De Loods, dat onderdeel uitmaakt van The Support Group, voorheen de Lifestyle Group.”

“Het voordeel van het feit dat je deel uitmaakt van een grote organisatie, is dat we alle disciplines kunnen afdekken”, aldus Lelie. “Zo werken we nauw samen met Brok Decor. We bundelen de kennis vanuit Brok Decor over stages en decor met de kennis vanuit De Loods als het gaat prefabricatie van decorstukken en de verhuur van evenementenmaterialen. Zo zetten we samen de mooiste creaties op festivals neer. Daarnaast praten we onderling continu met alle afdelingen, zodat we op de hoogte zijn van wat er speelt in de markt.”

Opslagfaciliteiten
De Loods heeft naar eigen zeggen alles in huis om een feestje te bouwen, maar verhuurt daarnaast ook vierkante meters. Dit met het oog op een veelvoorkomend probleem waarmee bijna iedere organisatie te maken heeft: een gebrek aan opslagruimte. “Organisaties hebben veel decoratie of ander evenementmateriaal in eigen beheer, maar hebben vaak geen goede plek om deze spullen op te bergen. Wij beschikken over zo’n 8000 vierkante meter opslagcapaciteit waarmee we klanten de ruimte bieden om hun evenementmateriaal (tijdelijk) te herbergen. Dankzij onze service heeft de eigenaar er geen omkijken meer naar. En zijn de materialen – of een deel ervan – weer nodig voor gebruik, dan zorgen we ervoor dat ze netjes op locatie worden gebracht en na afloop desgewenst ook weer worden opgehaald. Zo ontzorgen we de klant.”

Logistiek is een vak dat De Loods goed verstaat, vertelt Lelie. “Voor Sensation verzorgen we al jaren alle logistieke handelingen. Dan gaat het om het regelen van het transport van alle benodigdheden over zee en door de lucht: we plannen alles in, praten met de partners en dragen zorg voor de juiste douanedocumenten.”

Het bedrijf heeft grote festivals in binnen- en buitenland als klant, maar haalt voor kleinere opdrachtgevers beslist niet de neus op. “Voor ieder budget is er wel iets leuks te bedenken of te maken. Het kan om een paar spiegelbollen gaan, of een houten decoratie voor een bar. Wij denken mee met onze opdrachtgever en komen altijd tot een mooie oplossing.”

Meer dan dance alleen
2018 staat voor De Loods in het teken van het behouden van de clientèle en het werven van nieuwe klanten. Lelie: “Door blijvende kwaliteit en betrouwbaarheid te bieden, maken we het verschil. Daarnaast proberen we onze activiteiten verder uit te bouwen.” Dancefestivals blijven een belangrijke business voor De Loods, maar het bedrijf kijkt ook naar andere mogelijkheden. “Ik denk niet dat de festivalmarkt nog explosief zal doorgroeien. De gemeente Amsterdam is bijvoorbeeld een stuk terughoudender geworden in het verstrekken van vergunningen. Wij houden dan ook nauwlettend andersoortige evenementen in de gaten en investeren daarin. Denk hierbij aan foodfestivals of kerstmarkten, evenementen die leuk zijn voor het hele gezin. Daarnaast focussen we ons buiten de dance op het B2B-gedeelte. Zakelijke events vereisen een andere aanpak. Daar mogen het meubilair en de aankleding net een stukje luxer zijn. We hebben veel energie gestoken in dat segment, en dat begint inmiddels zijn vruchten af te werpen.”

Innoveren is belangrijk, vindt Lelie, en daarom kijkt De Loods kritisch naar het assortiment. “Wij proberen altijd goed te luisteren naar de klanten. Daarbij is het zinnig om veelvuldig op locatie rond te lopen en met klanten en bezoekers te praten. Op locatie ontstaan vaak de mooiste dingen, daar bedenk je spontaan een nieuw hekje of statafel.” De look & feel van de producten wordt steeds belangrijker en ook het duurzame karakter is een bepalende factor. “Vrolijke kleuren zijn erg in trek, daar spelen wij op in met pagodetentjes in allerlei gekke tinten. Daarnaast voeren wij producten die volledig van gerecycled hout zijn gemaakt, zoals onze picknicktafels.”

Tevreden bezoekers
Wat vindt Lelie het bijzonderst aan zijn werk? “Ons vak is zwaar, maar wel mooi. Het is geen 9-tot-5-baan, de festival- en evenementenbranche gaat 24 uur per dag door. Daar zijn we dan ook op ingericht en ingesteld. Wij leveren bijvoorbeeld 700 picknicktafels aan Defqon.1; die moeten op maandagmiddag worden opgehaald en diezelfde nacht nog worden nagekeken en gereinigd, zodat ze op dinsdagochtend bij Awakenings kunnen staan. Uiteindelijk heeft ons eindproduct altijd te maken met tevreden bezoekers. Als ik op een evenement sta en al die blije gezichten zie, word ik daar zelf ook erg blij van.”

Eigen werkplaats
De Loods beschikt over een eigen werkplaats. Een professioneel team staat klaar om de volledige prefabricage op zich te nemen als het gaat om het uitwerken en ondersteuning bij het maken van het decor. Wanneer de decorstukken eenmaal vervaardigd zijn, brengt De Loods deze naar de afgesproken locatie.