Special Stage & Decoration: The sky is the limit!

donderdag 14 juni 2018 - 12:09

Met de toename van het aantal festivals en evenementen gaan organisatoren op zoek naar manieren om zich te onderscheiden. Een spectaculair decorontwerp of een indrukwekkende main stage spelen hierbij vaak een belangrijke rol. 

Dagenlang ging het nergens anders over op social media: het optreden van Beyoncé op de zaterdag van het Coachella festival 2018. De zangeres weet live altijd te imponeren met een mix van krachtige zang, verbluffende choreografie en veel spektakel, en dat was op Coachella niet anders. Volgens velen was het een historisch goede show dankzij een loepzuivere uitvoering van haar beste nummers, duizelingwekkend danspasjes, een gastoptreden van echtgenoot Jay-Z en een minireünie van Destiny’s Child. Maar ook de aankleding kreeg lof. De wervelende lichtshow, het hoge trapdecor en een tweehonderd man tellende drumband maakten het feest compleet.

Die dag ervoor wist The Weeknd juist te imponeren met een intiem en emotioneel optreden op Coachella. De Canadese rapper en zanger kwam tevoorschijn uit een enorm, podiumvullend masker, dat deed denken aan reusachtig verzonken standbeeld uit de Griekse Oudheid. Beide voorbeelden zijn illustratief voor de manier waarop decor, lichtontwerp en podium bijdragen aan de complete show.

Onderscheidend
De tijd dat je als festivalorganisator artiesten van naam contracteerde, een paar tenten en podiums neerzette en de rest wel vanzelf ging, ligt alweer een paar jaar achter ons. Een evenement – en dan met name een meerdaags festival – moet een totaalbeleving zijn waarbij muziek, thema en aankleding één zijn. Maar ook het eten en drinken, de kleuren, het materiaal en de kleding van de bezoeker vinden steeds meer aansluiting bij de boodschap of het overkoepelende thema dat een festival of event wil uitstralen. Stage en decor hebben hier een allesbepalende rol in.

“Het stage design verandert elk jaar; je wilt als organisatie toch laten zien hoe creatief je bent en dat je je onderscheidt van de rest”, aldus Steven Grevenstuk van Brok Decor. “Vaak is er een overkoepelend thema rond een festival of event, dat terugkomt in een stage. Kijk eens naar tien à twintig jaar geleden, en dan naar nu: dat is een wereld van verschil.”

Groter, gekker en duurder
De imposante stages die met name bij de grotere dancefestivals het publiek in vervoering moeten brengen, lijken ieder jaar groter te worden, en die trend slaat nu ook over naar andere, niet-dance-gerelateerde festivals. Het kan steeds groter, gekker en duurder, zo lijkt het wel. Eric van de Pas van Layhgo: “Decors worden steeds uitbundiger, groter en professioneler. Dat is voor ons natuurlijk te gek, wij worden daar enthousiast van. The sky is the limit!”

Trends
Naast vaste thema’s, totaalbeleving en steeds uitbundigere decors en podia, zijn er nog zeven trends die zich momenteel manifesteren in de stagebranche.

     1. Techniek vs natuur

Decorontwerper Koen Steger vertelde vorig jaar op 3FM dat hij grofweg twee soorten festivals onderscheidt: organische en technologische. Bij die laatste soort spelen ledschermen, lichtshows, strakke vormen en rook een belangrijke rol, terwijl bij de organische festivals duurzaamheid, dynamische opstellingen en natuurlijke en hergebruikte materialen hoog in het vaandel staan. Beide soorten festivals zullen hun specifieke kenmerken zich verder doorontwikkelen, wat terug te zien is in decor en stage. Bij organische festivals is de vormgeving bonter en losser, terwijl deze bij technologische events strakker is en er vaak wordt gekozen voor een of twee hoofdkleuren. 

      2. Veiligheid

Alle nieuwe technieken en decors – met vlammen, rookmachines, muren vol verlichting en afsluitende vuurwerkshows – vragen om extra veiligheidsmaatregelen. In podia worden steeds vaker diverse mechanismen ingebouwd waardoor ontstekingen op afstand bediend kunnen worden; deze zijn voorzien van een back-up, zodat bij een hapering of een eventueel ongeluk direct kan worden ingegrepen. Eric van de Pas (Layhgo): “Achter de schermen worden de veiligheidsaspecten steeds belangrijker. Ons flanel is daarom standaard brandvertragend, en ook bieden wij ons eigen brandvertragende middel aan: Flame Retardant. Daarnaast leveren we gecertificeerde montagemethodes.”

      3. Beweging

Een statische show is passé. De opkomst van de artiest en het contact met het publiek worden versterkt door liften, bruggen of andere bewegende delen in het decor. Die delen zorgen bovendien voor een extra showelement. Steven Grevenstuk (Brok Decor): “Beweging is iets wat we steeds meer zien, en waar we als bedrijf in meegaan. Sensation is hier altijd leidend in geweest. Denk bijvoorbeeld aan het plafond met bewegende ballen, dat nu in heel veel clubs hangt.” 

     4. Duurzaamheid

Vooral bij de (milieu)bewustere festivals wordt kritisch gekeken naar het hergebruik van decoronderdelen en -ontwerpen. Gerecycled hout en duurzame materialen voeren de boventoon en decorstukken worden soms geheel of gedeeltelijk hergebruikt of op andere manieren opnieuw ingezet. Dat geldt ook voor meubilair. Er wordt zo min mogelijk weggegooid. Van de Pas: “Duurzaamheid is belangrijk in ons vak, waarin veel materiaal wordt gebruikt voor een evenement dat soms maar een weekend duurt. Wij proberen zo veel mogelijk producten te recyclen. De panlatten gaan bijvoorbeeld vaak mee terug na de afbouw. Daarnaast proberen we extra aandacht te geven aan onze verhuuritems; deze kunnen blijvend ingezet worden.”

     5. Back to basic en puur natuur

Niet overal is het mantra ‘groot, groter, grootst’ van toepassing. Met name bij zakelijke events geldt vaak ‘less is more’. In de hectiek van beurzen en meetings vormen rust, weinig kleur en strakke vormen een verademing, zodat bezoekers even kunnen bijtanken of een goed gesprek kunnen voeren met een potentiële klant. Tegelijkertijd neemt de luxe bij deze events ook toe, net als de vraag naar natuurlijke elementen. Het gebruik van echte bloemen en planten is populair bij de verfraaiing van stages en ruimtes, en ook worden er steeds meer aardewerken en bronzen onderdelen ingezet.

      6. Modulaire podia en curved schermen

Decors en podia worden vaak ingezet voor verschillende doeleinden, soms zelfs op dezelfde dag. Dan zijn er overdag bijvoorbeeld lezingen en discussiepanels, waarna ’s avonds de stoelen opzij worden geschoven omdat er een dj komt draaien. Podia worden multifunctioneel, waarbij losse onderdelen steeds makkelijker af en op te klikken zijn. Enorme, curved beeldschermen die overdag de helft van de ruimte innemen om sprekers aan te vullen met ondersteunende beelden, kunnen tijdens het entertainmentgedeelte worden gebruikt voor licht– en beeldshows. 

     7. De omgeving bepaalt alles

Een podium of decor bouwen is één ding, maar de omgeving waarin deze geplaatst wordt, vormt altijd het beginpunt. Of een artiest of band muziek maakt op een verlaten industrieterrein of in een bos met een ondergaande zon: het maakt een wereld van verschil, en daar passen decormakers en designers hun ontwerpen steeds meer op aan. Soms worden het decor en de randzaken tot in de details afgestemd op de ruimte waar het evenement plaatsvindt. Steeds vaker zien we bijvoorbeeld dat de kleuren van tafels en stoelen, maar ook die van banners, lichten en zelfs glasservies, zijn afgestemd op de locatie van het evenement. Zo vraagt een oude kapel met afgebladderde fresco’s en fraai, natuurlijk licht om een geheel andere aanpak dan bijvoorbeeld een volledig glazen penthouse