MusicaJuridica verbindt muziek en recht

dinsdag 10 juli 2018 - 16:34

Met zijn drie gespecialiseerde bedrijfstakken kan rechtskundig adviesbureau MusicaJuridica heel klantgericht werken. Het helpt daarbij dat oprichter Mauritz Kop behalve jurist ook muzikant is.

Muziek en recht worden al generaties lang door onze familie beoefend”, vertelt meester Kop. “Ook ik combineer deze twee in onze adviespraktijk. Zo speelde ik vorige maand nog Mozart, Beethoven en Bach in het Concertgebouw samen met de President van de Hoge Raad, terwijl ik een cursus Muziekrechten & Muziekcontracten gaf aan rechters, advocaten en bedrijfsjuristen.”

Musiceren (Kop speelt piano, synthesizer, gitaar en es- en besklarinet en is producer en componist) en het doorgeven van kennis aan collega’s, studenten en partijen werkzaam in de entertainmentbranche staan dus aan de basis van adviesbureau MusicaJuridica. Dankzij die achtergrond is het makkelijk levelen met artiesten en producers die het kantoor inschakelen, verzekert Kop ons. “Je spreekt dezelfde taal en hebt sneller een klik. Dat is nodig ook, we willen immers graag dat onze cliënten volledig begrijpen wat we voor ze kunnen doen. En het gaat in de muziekindustrie om complexe materie, we hebben te maken met een regenboog aan rechtenlagen. Zo onderscheidt alleen Buma/Stemra al 22 soorten vergoedingsrechten in vijf categorieën.”

Drietrapsraket
Dankzij de verschillende pijlers waarop MusicaJuridica BV rust, mag het zich een fullservice boutique law office noemen. De dienstverlening van JuridischAdviesVoorBedrijven.nl bestaat uit een bedrijvendesk voor juridisch advies aan bedrijven, startups, het MKB en multinationals. MuziekenRecht.nl is het bedrijfsonderdeel dat zich richt op intellectueel eigendom, zoals auteursrechten, muziekrechten, mediarecht en entertainmentrecht. De derde pijler, MusicaJuridica.nl, houdt zich bezig met Europees en internationaal recht. Door deze onderverdeling kan het adviesbureau cliëntgericht opereren. De focus ligt daarbij op proactive lawyering, dat wil zeggen zelf contracten opstellen of deze screenen, bedrijven helpen oprichten en zaken op een solide manier juridisch dichttimmeren.

“Tussen de drie bedrijfstakken bestaat wel een bepaalde mate van overlap”, legt Kop uit. “Dat komt doordat rechtsgebieden vaak onderling met elkaar verweven zijn en doordat de samenleving buitengewoon complex is. Zo krijg je bij de oprichting van een webwinkel van een platenlabel al gauw te maken met bedrijfsrecht, handelsnaamrecht, merknaamregistratie, algemene voorwaarden, consumentenrecht en privacywetgeving.” Door de opzet met verschillende specialisaties kan MusicaJuridica zich richten op een groot deel van de entertainmentbranche, met cliënten in binnen- en buitenland. Kop: “We werken voor online muziekplatforms, dj’s, platenlabels, publishers en artiesten, maar vertegenwoordigen ook managers, boekingskantoren, festivals, orkesten, dirigenten en internationale bladmuziekuitgeverijen. Daarnaast helpen we graag startups en managementbureaus met bijvoorbeeld hun bedrijfsstrategie en het maximaliseren van hun intellectuele eigendomsrechten-portfolio. Dat geeft een heel positieve energie.”

Die energie krijgt het kantoor ook door kennisdeling. Op de website worden regelmatig actuele kwesties juridisch toegelicht.Verder organiseren Kop en de zijnen workshops over contractonderhandelingen en internationaal zakendoen, en doceert de jurist op conservatoria en universiteiten, onder meer ten behoeve van de permanente postdoctorale opleiding voor de advocatuur.

Nieuwe EU-richtlijn
Ook de politiek weet MusicaJuridica te vinden. Zo werd het kantoor vorig jaar door een afvaardiging van Europees Parlement gevraagd mee te denken over de nieuwe regelgeving rond auteursrecht. Kop: “Men wilde graag onze input over het wetgevingsproces rond de nieuwe Europese Copyright-richtlijn, ter bevordering van de Digital Single Market. Het doel was om een innovatievriendelijk en toekomstbestendig legal framework te bouwen voor zowel auteursrechtbelanghebbenden en start-ups/scale-ups als consumenten, met gestroomlijnde vergoedingsmechanismen en evenwichtige compensatiesystemen. Die directe invloed in Brussel op dergelijke democratische processen is erg belangrijk voor de entertainmentbranche, dus ook voor onze cliënten.”