Belangenorganisatie start campagne rond Copyright Directive

dinsdag 28 augustus 2018 - 14:17

De belangenorganisatie UK Music is de campagne #LoveMusic begonnen. Het doel is om positieve aandacht te genereren voor de Copyright Directive, de wet waarover op 12 september in het Europese Parlement wordt gestemd.

UK Music laat in een verklaring weten dat een positieve stem op de Copyright Directive ‘van cruciaal belang’ is. “Sommige mensen en techbedrijven halen trucs uit om een wet te blokkeren die voor nagenoeg iedereen in de Britse muziekindustrie goed uitpakt.”

De belangenorganisatie laat weten technologiebedrijven te zien als ‘bulldozers die dwars door een creatief ecosysteem rijden’. “Veel van die bedrijven maken misbruik van mazen in de wet, waardoor de rechten van creatieven worden ondermijnd. Die mazen moeten gedicht worden.”

Begin juli stemde het Europees Parlement met een kleine meerderheid tegen de plannen om de wetgeving rond het auteursrecht aan te scherpen; de inmenging van Paul McCartney had niet geholpen. De plannen zijn op bepaalde punten aangepast en op 12 september wordt opnieuw gestemd over de Copyright Directive.

Een van de hete hangijzers was een bepaling in Artikel 13, waardoor de auteursrechtelijke verantwoordelijkheid van geüpload materiaal bij de eigenaar van de website of het platform komt te liggen. Dat zou erop neerkomen dat techbedrijven content moet controleren via een uploadfilter. Tegenstanders spraken van censuur en riepen dat de internetvrijheid in gevaar was.

UK Music, waar onder meer BPI, MMF, Musicians’ Union en PRS for Music bij zijn aangesloten, roept mensen op om de petitie Make Internet Fair te ondertekenen. De petitie zal worden aangeboden aan het Europees Parlement. Tot nu toe hebben 37.000 mensen gehoor gegeven aan de oproep.