Dino Music: Nederlandstalige muziek leeft!

woensdag 12 september 2018 - 16:30

Vijf jaar na de herstart van het legendarische Dino Music is het label voor Nederlandstalige muziek optimistischer dan ooit over de staat van de vaderlandse muziekwereld. Niet zo gek, als je succesnummers als André Hazes, Yves Berendse en Jeroen van der Boom in huis hebt. “Nederlandstalige muziek wordt niet langer als suf gezien.”

Het is in tijden niet zo goed gegaan als op dit moment”, glundert Floris Janssen, general manager van 8Ball Music en Dino Music. “Kijk alleen al naar het afgelopen jaar. André Hazes is door-gebroken en trekt meerdere keren Ahoy’ vol, Tino Martin doet makkelijk de Ziggo Dome en Samantha Steenwijk doet het hartstikke goed bij The Voice of Holland. Ook het Muziekfeest van het Jaar is een succes. Daar zie ik jong en oud door elkaar lopen, van aannemer tot advocaat. Ook wordt er een jonger publiek bereikt dan voorheen, mede via bijvoorbeeld Spotify. Dat zijn signalen die niet te negeren zijn. Er is weer meer ruimte voor Nederlandstalige muziek.”

Een feestje

Door het relatief kleine roster van Nederlandse artiesten kan Dino Music alle aandacht richten op de artiesten die het Hilversumse label onder contract heeft staan. Het succes van André Hazes straalt niet alleen af op het label, maar op het hele genre. “Nederlandstalige muziek wordt niet langer als suf gezien”, aldus Janssen. “Het leeft. Muziek die je direct voelt en begrijpt kan weer, het mag weer een feestje zijn. Zo is er ook aandacht voor de nieuwe garde, zoals Yves Berendse, die Tuschinski uitverkoopt. In de volle breedte is er meer interesse. En ik verwacht dat het genre over een paar jaar nóg veel populairder is, met meer sterren en meer fans.”

Groeimogelijkheden

Ondanks de positieve signalen en het bereikte succes ziet Janssen nog steeds groeimogelijkheden. Met name op het gebied van streaming is er nog veel te winnen, zegt hij. “De grote groei van Nederlandstalige muziek op streaming-platforms is heel langzaam ingezet. Een platform als HitsNL is fantastisch, maar heeft een veel beperkter bereik dan Spotify. En dat laatste weet op zijn beurt niet hoe het deze muziek moet omarmen en steunen, al denk ik niet dat dat onwil is. Ze laten immers kansen liggen. Dus hebben we zelf de playlist Hollandse Hits Festival aangemaakt. Die heeft 12.000 volgers en we verversen hem wekelijks. Daarmee nemen we een voortrekkersrol in. Vooral jongere mensen luisteren via streaming op hun telefoon, zo blijkt onder meer uit de luistercijfers van Yves en André.”

Nieuw talent

Behalve het ondersteunen van de huidige artiesten in de stal van Dino Music houdt het label ook de oren en ogen open voor nieuw talent. Zo werd onlangs de pas zeventienjarige Karel Mahieu getekend, die de komende maanden een reeks singles zal uitbrengen. Ook wordt het Muziekfeest van het Jaar, waarvoor Dino Music samenwerkt met AVROTROS, verder uitgebouwd en wordt er gewerkt aan het doorontwikkelen van de playlists op Spotify en de aanwezigheid op social media. Janssen: “Zo zorgen we ervoor dat onze artiesten onder de aandacht van fans en luisteraars komen en verder groeien in hun carrière. Veel tijd om uitgebreid stil te staan bij ons vijfjarig jubileum hebben we dan ook niet. Liever gaan we lekker door met datgene waar we mee bezig zijn.”